تفریغ بودجه ۹۸، چراغ راه آینده شهرداری اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: رویکرد شورای پنجم به تفریغ بودجه شهرداری این است که باید چراغ راه آینده باشد و به وسیله آن ببینیم مغایرت‌ها از کجا شکل گرفته است و برای کاهش آن‌ها در سال بعد اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه مشترک کمیسیون‌های عمران، معماری و شهرسازی و پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با دستور بررسی لایحه تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری برگزار شد.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: تفریغ بودجه همه مواردی را که در بودجه سال ۹۸ اتفاق افتاده رصد می‌کند و در این جلسه سعی می‌کنیم بودجه مربوط به حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و قطار شهری را بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است صورت‌های مالی سر موعد ثبت شود، ادامه داد: نبود ارتباط میان سیستم‌های مختلف شهرداری با یکدیگر ممکن است تناقض‌هایی را ایجاد کند و این امر در تفریغ بودجه خود را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه تاکید داریم مغایرت‌هایی که در تفریغ سال قبل وجود دارد در سال‌های آینده تکرار نشود، خاطرنشان کرد: تفریغ اتفاقی است که رخ داده است ولی باید چراغ راهی شود تا شورا به عنوان سیاستگذار بداند که در تصویب بودجه‌های سالیانه خود به چه چیزهایی توجه کند که در تفریغ بودجه سال‌های بعد کمترین مغایرت وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هرچه این بودجه واقعی‌تر و براساس ظرفیت‌های موجود باشد مغایرت کاهش پیدا می‌کند و هرچه انضباط مالی یک مؤسسه، نهاد یا سازمانی بیشتر باشد می‌تواند مغایرت‌ها را کاهش دهد.

طغیانی افزود: امیدوارم بتوانیم در جلسات آینده به بررسی تفریغ بودجه مناطق نیز ورود کنیم و ببینیم مغایرت‌هایی که اتفاق می‌افتد از کجا سرچشمه می‌گیرد. یقیناً تأثیرگذاری این بررسی‌ها را در تصویب ردیف بودجه‌های سال ۱۴۰۰ با کمترین مغایرت می‌بینیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: حوزه برنامه‌ریزی و مالی شهرداری موظف هستند برخی اقدامات را پیگیری کنند تا نتیجه بهتری بگیریم و بعد از آن به بودجه مناطق ورود پیدا کنیم تا مشخص شود چرا ردیف بودجه ایجاد شده هنگام تفریغ بودجه دچار مغایرت شده است.

وی با بیان اینکه امسال شهرداری را مجبور کردیم تفریغ را زودتر از سال‌های گذشته ارائه دهد، ادامه داد: رویکرد شورای پنجم به تفریغ این است که باید چراغ راه آینده باشد و به وسیله آن ببینیم مغایرت‌ها از کجا شکل گرفته است و برای کاهش این مغایرت‌ها در سال بعد اقدام کنیم.

طغیانی خاطرنشان کرد: بدین شکل سطح مغایرت‌های بودجه کمتر شده و به بودجه مصوب و اصلاح بودجه نزدیک می‌شود و این یعنی شهرداری در سیاست‌گذاری‌ها دقیق‌تر و در انضباط مالی موفق‌تر بوده است؛ به لفظ عامیانه شهرداری می‌داند که می‌خواهد چه کاری انجام دهد.

علت تأخیر در شروع بعضی از طرح‌های عمرانی اعلام شود

فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اجرای بعضی از ردیف‌های بودجه سالانه شهرداری با تأخیر بودهاست  و برخی هم برای اجرا نشدن علت موجه دارند، اظهار کرد: مواردی که بودجه مصوب داشته اما هنوز در سال جاری اجرایی نشده‌اند، نیاز به بررسی توسط اعضای دو کمیسیون دارد.

وی با اشاره به دلایلی که اجرای ردیف‌های بودجه شهرداری را به تعویق انداخته، افزود: شهرداری در اجرای برخی طرح‌ها به مشکلاتی برخورده یا طرح تهیه شده در موقع اجرا دچار مشکل بوده یا مجریان مجبور بوده‌اند شرح را عوض کنند و بعضی‌ها ثبت حساب نشده‌اند؛ این موارد ارسال و ثبت شده ولی در حساب‌های سالانه منظور نشده است.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به گزارش مدیران مالی شهرداری در این خصوص، تصریح کرد: گزارش شهرداری مبنی بر علت انجام نشدن برخی ردیف‌های بودجه باید به شورای شهر ارائه شود به همین دلیل در جلسه آینده مدیران منطقه باید علت تأخیر در شروع بعضی از طرح‌های عمرانی را اعلام کنند.

وی اضافه کرد: همچنین شهرداری مکلف است زمینه اجرای برخی طرح‌ها را در فرصت باقیمانده فراهم کرده و عملیات مربوط به آن را شروع کند.

معین افزود: شورای شهر این موارد را پیگیری و تسهیل می‌کند برای مثال مرمت کتابخانه مرکزی با وجود آنکه اعتبار اختصاص یافته داشته اما به مرحله اجرا نرسیده که حدود دو هفته پیش پیمانکار آن تعیین و به زودی عملیات مرمت شروع خواهد شد.

شهرداری پاسخ تأکیدات شورا در تفریغ بودجه را آماده کند

همچنین علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تفریغ بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان، تصریح کرد: یکی از وظایف شورای شهر بررسی تفریغ بودجه است که باید برای رسیدن به آن پنج مرحله طی شود؛ مرحله اول تدوین بودجه که توسط شهرداری انجام می‌شود، مرحله دوم تصویب بودجه که شورا آن را برعهده دارد و پس از آن نیز اصلاح بودجه، متمم بودجه و در آخرین مرحله بررسی تفریغ بودجه در برنامه شورا خواهد بود.

وی ادامه داد: بررسی تفریغ بودجه سال ۹۸ در کمیسیون‌های مختلف بررسی شده و به کمیسیون تلفیق فرستاده خواهد شد و در آن کمیسیون نظرات مختلف مطرح و بررسی می‌شود.

نصراصفهانی ادامه داد: روال بررسی تفریغ بودجه به این شکل است که یک سری موارد اصلاح و یک سری موارد هم تاکید می‌شود که در سال‌های بعد اصلاح شوند و نهایتاً در صحن علنی بررسی شده و نظر نهایی داده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بعضی از اقدامات با وجود اینکه ردیف بودجه مشخص داشتند اجرا نشده‌اند که نیاز است مسئولان مربوطه در شهرداری برای اجرایی نشدن آن پاسخگو باشند بنابراین فرصتی به شهرداری داده می‌شود تا برای جلسه کمیسیون تلفیق که همه اعضای شورا در آن حاضر هستند، پاسخ تأکیدات شورا آماده و برای بررسی ارائه شود.

کد خبر 454558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.