ورود ترکیبات میکروپلاستیک به چرخه موادغذایی انسان

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پراکنش پلاستیک‌ها در محیط زیست منابع آلودگی گسترده‌ای را ایجاد کرده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان محیط زیست، حسن پسندیده، اظهار کرد: نکته مهم آن که تنها برخی از این زباله‌ها راهی سواحل شده و قابل جمع‌آوری هستند، اما بسیاری از آن‌ها به قطعات بسیار ریز تجزیه و به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شوند. این میکروپلاستیک‌ها نیز به آب‌های اقیانوسی راه یافته و مشکلات عدیده‌ای برای محیط زیست و آبزیان پدید می‌آورند.

وی ادامه داد: ورود این مواد پلاستیکی به دریاها و تجزیه آن‌ها به اجزای میکرو پلاستیکی که وارد بدن جانوران دریایی و آبزیان شده و از طریق مصرف گوشت ماهی و آبزیان وارد چرخه غذایی انسان می‌شود و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: مواد پلاستیکی با پیامدهای منفی بر اکوسیستم دریایی همراه است، ممکن است که موجودات دریایی پلاستیک‌ها را به اشتباه به جای غذا بخورند و این مسئله می‌تواند به سیستم گوارش آن‌ها آسیب شدیدی وارد کند و باعث مرگ ومیر جانوران شود.

وی بیان کرد: هر ساله ده‌ها میلیون‌ها تُن پلاستیک از مسیر رودخانه‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شوند، دریاها را آلوده می‌کند.

پسندیده ادامه داد: تجزیه پلاستیک‌ها صدها سال زمان می‌برد و کیسه‌ها و اجزای پلاستیکی بلعیده‌شده توسط حیوانات و جانوران نیز، حتی پس از مرگ و تجزیه اجساد جانوران، باز هم سالم باقی می‌مانند و حیات جاندار دیگری را به خطر می‌اندازند.

کد خبر 454532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.