فعالیت متروی اصفهان در سال ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای فعالیت مترو حدوداً در سال یکصد میلیارد تومان هزینه می‌شود که تمامی این هزینه‌ها، هزینه‌های جاری به اضافه هزینه نگهداری مترو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اصلی‌ترین وظیفه شوراهای شهر را سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری دانست و اظهار کرد: در مرحله بعد از سیاست‌گذاری نظارت بر اجرای قوانین توسط مدیریت شهری است؛ سیاست‌گذاری در راستای همه ابعاد است که قانون این اختیارات را به شوراها داده تا برای سرنوشت مردم از این اختیارات به درستی استفاده کنند.

وی افزود: بخشی از این قانون‌گذاری در قالب بودجه‌های سالانه مهیا می‌شود، هر ساله قبل از شروع سال بر اساس نیازهای شهر و ضرورت‌های توسعه‌ای که در نظر گرفته می‌شود و نیازهای نگهداری که برای شهر باید پیش‌بینی شود بودجه سالانه‌ای توسط شهرداری برای این امر اختصاص داده و به تصویب شورای شهر می‌رسد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر بخواهیم به طور جداگانه به بودجه سالانه نگاه کنیم، صرفاً این بودجه برای یک سال آینده شهر در ابعاد مختلف خدمات شهری، توسعه عمرانی، مباحث فرهنگی، زیر سازی و همه آن چیزهایی که در یک شهر در اختیار مدیریت شهری قرار دارد پیش‌بینی شده که به اضافه هزینه‌های جاری نگهداری از خدمات شهری اعمال می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد که صرفاً برنامه‌ریزی شهری به اعتبار بودجه‌ریزی یک ساله انجام شود؛ در این صورت بودجه نمی‌تواند کارایی لازم خود را داشته باشد، چون در دنیای امروز شهرها بر اساس یک هدف‌گذاری مشخص برنامه‌ریزی می‌شوند و همه رویدادها و اتفاقاتی که رخ می‌دهد بر مبنای نقشه راهی است که تعریف شده و بر اساس همان هدف‌گذاری اصلی شکل می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان افزود: برنامه‌های پنج ساله از دهه ٧٠ با برنامه اصفهان ۲۲+ آغاز و ٢٢ پروژه ماندگار برای شهر توسط برنامه اول پیش بینی و طراحی شد؛ بخشی از آن در همان دوره اول انجام شد که این دوره از سال ٧٦ تا ٨٠ است و بخش‌های بعدی نیز در سال‌های متوالی انجام شد.

ملت اضافه کرد: برای پنج سال آینده شهر از ١٤٠٠ تا ١٤٠٤ نیاز به برنامه‌ریزی داریم تا راه مدیریت شهری در این برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری تعریف شود؛ این برنامه‌ریزی هدف‌گذاری اصلی و تمام اقدامات و فعالیت‌ها را مشخص می‌کند زیرا اگر یک هدف‌گذاری مشخص و قاطع نداشته باشیم نمی‌توانیم مسیر پیشرفت شهر را طراحی و اجرا کنیم.

وی افزود: اگر برنامه‌ریزی درست شکل بگیرد، بودجه‌ای که در پنج سال اجرای آن طرح تدوین می‌شود، به اعتبار همان برنامه‌ریزی، به طور کامل و صحیح اجرا و به طور یک پنجم یک پنجم استفاده می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اختصاص اعتبار برای حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های بودجه شهرداری است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقلی شهر، مترو است که بیشترین بودجه شهر اصفهان را به خود اختصاص می‌دهد.

ملت با بیان اینکه برای ساخت هر کیلومتر مسیر مترو نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان بودجه لازم است‌، تصریح کرد: مترو می‌تواند به عنوان یک امکان حمل و نقل عمومی به کمک شهروندان در محیطی امن، بدون ترافیک و سریع‌تر و با هزینه خیلی کمتر بیاید و به آنها در رفت‌وآمدها سرویس‌دهی کند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای فعالیت مترو حدوداً در سال یکصد میلیارد تومان هزینه می‌کند، افزود: تمامی این هزینه‌ها، هزینه‌های جاری به اضافه هزینه نگهداری مترو است که در سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و برای این امر با هزینه سنگینی مواجه هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قبل از شیوع کرونا روزانه نزدیک به ٩٠ هزار مسافر از مترو استفاده می‌کردند اما اکنون با شرایط بحرانی شیوع کرونا این تعداد به حدود ٣٠ هزار مسافر رسیده است و اگر بخواهیم بر آوردی داشته باشیم کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌های مترو را مسافران با خرید بلیط‌های خود تأمین می‌کنند و بیش از ٩٠ درصد دیگر آن را مدیریت شهری به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

کرونا کم‌ترین اثر مخرب را در ساختار فعالیت مدیریت شهری داشت

ملت با بیان اینکه یکی از موفق‌ترین مدیریت‌های شهری در زمان شیوع کرونا در اصفهان محقق شد، گفت: مدیریت شهری اصفهان در شرایط کرونا به نوعی برنامه‌ریزی و اقدام کرد که کم‌ترین تأثیر مخرب را در ساختار فعالیت مدیریت شهری داشته باشد.

وی با بیان اینکه مترو را نباید صرفاً یک وسیله حمل و نقل عمومی دید، افزود: برای بکارگیری ظرفیت‌های دیگر مترو مقداری بی توجهی کرده‌ایم مثلاً ایستگاه‌های مترو که در حال حاضر ٢٠ ایستگاه در خط یک مترو قرار دارد، هر کدام از اینها به جای آنکه فقط محلی برای سوار و پیاده شدن باشد می‌تواند مقصد سفر برای شهروندان باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان دلیل این ضعف را بخشی‌نگری در مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: صنوف مختلف در سطح شهر پراکنده هستند که با یک مدیریت صحیح می‌توانستیم هرکدام از آن‌ها را در ایستگاه‌های مترو ایجاد کرده و به نوعی آن‌ها را مقصد سفر کنیم تا شهروندان با کمترین هزینه و کمترین اتلاف وقت بتوانند با صنوف خاص مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند و همچنین می‌توانست یک محل درآمد پایدار برای شهرداری باشد.

وی اضافه کرد: آن چیزی که موجب می‌شود تا امروزه به وسیله نقلیه عمومی کم هزینه و با آلایندگی کمتر، نیاز پیدا کنیم این است که شهروندان برای دسترسی به خدمات مورد نیاز خود باید مسافت‌های طولانی و مختلف را به دلیل توزیع نامتناسب وسایل نقلیه عمومی در شهر طی کنند.

همه گروه‌های جامعه در آینده شهر سهیم باشند

ملت اظهار کرد: قرار است برای آینده پنج ساله اصفهان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود و اگر هر کدام از ما بتوانیم ذره‌ای کمک کنیم و مشارکت همه گروه‌های جامعه را در نظر بگیریم، برای یک تصمیم گیری بهتر و پیشرفت همه جانبه شهر می‌توانیم نقش مهمی ایفا کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است آینده شهر در برنامه ١٤٠٥ برنامه‌ریزی شود حضور مردم و متخصصان و ارائه پیشنهادات و انتقادات آنها می‌تواند کمک بزرگی به عملکرد بهتر این برنامه داشته باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با برشمردن اصلی‌ترین اهداف برنامه پنج ساله آینده اصفهان گفت: در برنامه ١٤٠٥ سه هدف اصلی و بزرگ مورد نظر است، افزایش توجه جدی به محیط زیست به همراه کاهش آلاینده‌های محیطی، توسعه شهر مبتنی بر ظرفیت‌های گردشگری و گسترش آن، ارتقای سرمایه‌های سازمانی شهر که متشکل از سرمایه‌های انسانی، سرمایه‌های فرآیندی و سرمایه‌های مالی و دارایی است.

ملت خاطر نشان کرد: از آنجایی که در اصفهان مدعی هستیم که هوای شهر را داریم این امر صرفاً با شعار عملی نخواهد شد و نیاز به این داریم تا از حداقل ظرفیت‌هایمان در شرایط بد اقتصادی و بین‌المللی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

کد خبر 454524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.