ماسک زدن باعث کاهش اکسیژن دریافتی می‌شود؟

نتایج بررسی‌های شده نشان می‌دهد با وجود اینکه پوشیدن ماسک کار چندان خوشایندی نیست، اما میزان اکسیژن دریافتی بدن را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، باور اشتباه برخی مردم این است که استفاده از ماسک میزان اکسیژن دریافتی بدن را کاهش می‌دهد و باعث مسمومیت با دی اکسید کربن می‌شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. اما مقامات بهداشتی به تازگی اعلام کرده‌اند که این نظرها کاملاً اشتباه است.

گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف به ۲۵ فرد بزرگسال با میانگین سنی ۷۶.۵ سال، یک دستگاه پالس اکسیمتر قابل حمل دادند تا هنگام استفاده از ماسک، قبل و بعد از آن سطح اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری کنند. هر کدام از شرکت کنندگان در این مطالعه ماسک سه لایه یکبار مصرف غیرپزشکی دریافت کرده و از آنها در طول روز یا حتی هنگام استراحت استفاده کردند.

آن‌ها سطح اکسیژن خود را یک ساعت قبل از پوشیدن ماسک، حین استفاده از ماسک و یک ساعت پس از آن، با استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر اندازه‌گیری کردند. بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، میزان اکسیژن خون افراد حین استفاده از ماسک کاهش پیدا نکرد. به طور میانگین، حجم اکسیژن قبل از پوشیدن ماسک ۹۶.۱ بود در حالی که میزان حجم اکسیژن حین استفاده از ماسک و پس از آن به ترتیب ۹۶.۵ و ۹۶.۳ گزارش شد. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از ماسک باعث کاهش میزان اکسیژن دریافتی نمی‌شود.

ممکن است برخی افراد با پوشیدن ماسک حس خوبی نداشته باشند، اما این موضوع دلیلی برای استفاده نکردن از آن بشمار نمی‌رود. ماسک همانند کمربند ایمنی خودرو است، با وجود اینکه راحت نیست، اما از سلامت افراد محافظت می‌کند. البته این مطالعه وضع افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را که معمولاً مشکل تنفسی دارند ارزیابی نکرده است و تمرکز آن بر بررسی وضع افراد مسنی بوده است که ممکن است بیشتر از دیگران در معرض کاهش سطح اکسیژن دریافتی ناشی از پوشیدن ماسک باشند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از ماسک برای این افراد مشکل خاصی به وجود نیاورده است.

سوالی که ذهن افراد را درگیر کرده است این است که آیا می‌توانند حین ورزش کردن از ماسک استفاده کنند. در این مطالعه افراد در حال ورزش کردن نبودند. بنابراین هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که آیا استفاده از ماسک در هنگام ورزش باعث کاهش سطح اکسیژن دریافتی می‌شود یا خیر. به گفته محققان اگر افراد در محیطی در فضای باز ورزش کنند که هیچ فردی نزدیک آن‌ها نیست، می‌توانند از ماسک استفاده نکنند در غیر این صورت پوشیدن ماسک ضروری و لازم است.

مرکز کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که همه افراد باید هنگام حضور در مکان‌های عمومی از ماسک حداقل دولایه که دهان و بینی آن‌ها را می‌پوشاند استفاده کنند. فقط کودکان زیر دو سال و افرادی که مشکلات تنفسی دارند از این قانون مستثنی هستند.

نتایج این مطالعه در مجله American Medical Association منتشر شده است.

کد خبر 454484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.