رویای پاستور، قالیباف را به کدام سمت خواهد کشاند؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

واکنش دولت به طرح‌های اقتصادی مجلس

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره علت مخالفت دولت با طرح پرداخت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون ایرانی، گفت: این موضوع قابل بیان در وقت مفصلی است اما این را بدانید که دولت بر اساس نظریه‌ای که شورای نگهبان درباره اصل ۷۵ قانون اساسی دارد، با طرح‌هایی که در مجلس تهیه می‌شود و دارای بار مالی است، نسبت به آن ایرادِ حقوقی مبنایی دارد.

وی افزود: شورای نگهبان این نظر را دارد که اصولاً و اساساً طرح‌هایی که نمایندگان تهیه می‌کنند و دارای بار مالی است در مجلس قابل طرح نیست و این طرح از آن نقطه نظر که دولت به یک قاعده کلی که شورای نگهبان به آن قائل است یعنی طرح‌هایی که دارای بار مالی بوده موافق نیست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس بار مالی آن را مشخص کرده بودند اما دولت با آن نیز مخالفت کرده است، تصریح کرد: قانون اساسی صحبت از تأمین بار مالی کرده است نه تعیین بار مالی. بعضاً طرح‌هایی تهیه می‌شود که موضوع بار مالی‌اش را «تأمین» نمی‌کنند بلکه «تعیین» می‌کنند. تعیین با تأمین متفاوت است. لذا دولت با طرح‌هایی که بار مالی‌اش تأمین نشده باشد، موافق نیست.

دردسرهای فرزندان سیاسی آیت الله مصباح برای قالیباف

مجلس نهم وزن چهره‌های تندرو و خصوصاً جبهه پایداری در بین اصولگرایان سنگین‌تر شد، گرچه ۴ سال دور از بهارستان ماندند و مجلس در اختیار اصلاح طلبان و اصولگرایانی میانه رو بود، اما مجلس یازدهم بار دیگر محفل جمع شدن این طیف از اصولگرایان شد. حضوری که به لطف ائتلاف لحظه آخری قالیباف با پایداری‌ها رقم خورد و تا امروز هم ادامه یافته است. موضوعی که می‌تواند آینده سیاسی قالیباف را رقم بزند.

رفتار چندماهه قالیباف در کرسی ریاست مجلس حکایت از آن دارد که آقای رئیس در میانه همراه شدن با پایداری‌ها و پشت کردن به آنها مانده است. از یک سو قالیباف اگر عزم جدی برای ماندن در پارلمان داشته باشد به صندلی کمتر از ریاست راضی نخواهد بود، تضمین کرسی ریاست هم همراه بودن این طیف از اصولگرایان با اوست. خاصه آنکه نوع ریاستش در این چند ماه با انتقاداتی از درون و برون پارلمان هم روبرو بوده و جایگاه را برای او متزلزل کرده است. در چنین شرایطی قالیباف مجبور است پایداری‌ها را دور و بر خود نگه دارد تا در بزنگاه‌ها رأی آنها را پشت سر خود ببینید.

سوی دیگر ماجرا اما خیز برداشتن قالیباف به سمت پاستور است. او اگر بخواهد زمزمه‌های این روزها درباره کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را تبدیل به واقعیت کند نیاز دارد خود را یک اصولگرای معتدل و میانه رو نشان دهد نه یک چهره تند از جنس پایداری‌ها. چه آنکه او در این مسیر نیاز به همراهی دیگر طیف‌های اصولگراست، طیف‌هایی که برخی حتی سر سازگاری با پایداری‌ها ندارند. در چنین شرایطی قالیباف اگر خود را در مجلس همراه و همگام فرزندان سیاسی آیت الله مصباح نشان دهد بدون شک اعتماد طیف اعتدالی و عقلای اصولگرای بیرون پارلمان را از دست خواهد داد. به نظر می‌رسد قالیباف این روزها نه تنها نمی‌تواند سرمست جایگاه ریاست مجلس باشد که حتی در تله‌ای گیر افتاده است که برای فرار کردن از آن برایش کم هزینه نخواهد بود.

تهران و بقیه کلانشهرها باید ۱۴ روز تعطیل شوند

حسینعلی شهریاری، نیز با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا اظهار کرد: لازم است تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود، این پیشنهادی است که ما به ستاد مبارزه با کرونا داده‌ایم البته که باید در این زمان هم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا شرایط بعد از تعطیلی دو هفته‌ای مدیریت شود.

وی ادامه داد: همچنین باید از بسیج و سپاه کمک گرفت، همان طور که در بسیاری از بحران‌های کشور حتی مسائل بهداشتی از بسیج استفاده شد. اکنون بسیج جامعه پزشکی و کشور آماده است اگر اراده کنند آنها پای کار می‌آیند تا با بیماریابی و شناسایی بیماران و اقدامات پیشگیرانه بتوان آمار مبتلایان و فوتی‌ها را کاهش داد. اکنون با وضعیت فعلی جای نگرانی بسیار جدی وجود دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع محدودیت‌ها از امروز به مدت یک ماه و تعطیلی برخی از مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر گفت: تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر بود. امیدواریم ستاد دولتی مبارزه با کرونا قدری به خود آید و تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد از جمله آنکه تهران و کلانشهرها به مدت دو هفته تعطیل شوند ما این پیشنهاد را به وزیر بهداشت هم داده‌ایم.

شهریاری اضافه کرد: ستاد مبارزه با کرونا ستاد دولتی و نه ستاد ملی است، چون ستاد ملی باید به نمایندگی از مردم و نه بر اساس خواست دولت عمل کند. مردم به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند و دغدغه‌هایشان را بیان می‌کنند. اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دولت را موظف به انجام اقداماتی کنیم که از جمله آن تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است.

وی اظهار کرد: علاوه بر تعطیلی دو هفته‌ای باید برنامه‌ریزی برای انجام کارهای اساسی صورت گیرد تا بتوان شرایط را کنترل کرد و به سایر ارگان‌ها منابع مالی داده شده و استخدام‌های کادر درمان از بروکراسی اداری بیرون رود چون شرایط بسیار نگران‌کننده است.

حذف کنکور، شاید دو سال دیگر

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی پیرامون حذف کنکور اظهار کرد: مسئله حذف کنکور در دستور کارگروه آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد که در مجلس قبلی هم این مسئله پیگیری شده و تا حدودی پیش رفته است.

وی تصریح کرد: این کار، ممکن است یک پروسه طولانی داشته باشد اما تلاش ما بر این است که این معضل دانش‌آموزان، خانواده‌ها و وزارت آموزش عالی هرچه زودتر حل شود.

فلاحی با بیان اینکه امیدوارم دوستان ما در گروه آموزش عالی کار را زودتر پیش ببرند تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم، گفت: نمی‌توانم قول بدهم که کنکور برای سال آینده حذف می‌شود اما تلاش ما بر این است که زودتر این کار سروسامان بگیرد و اگر اعضای گروه آموزش عالی زودتر اقداماتی انجام دهند برای دو سال آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.

نماینده مردم همدان در مجلس در رابطه با فشار مافیای کنکور بر مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم حذف کنکور نیز مطرح کرد: در مجلس نمایندگان فشاری احساس نکردند، آنها ممکن است کار خود را انجام دهند اما مجلس تحت فشار هیچ جایی قرار نمی‌گیرد و کار خود را انجام می‌دهد و ما برای هر طرحی و هر لایحه‌ای رأی کافی از مجلس داریم.

کد خبر 454471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.