تأثیر کرونا بر صنعت انرژی تجدیدپذیر

اگرچه بیماری کووید -۱۹ سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده، جان صدها هزار نفر از مردم را گرفته و رکود اقتصادی را در پی داشته است، با این حال، اثرات مثبتی نیز از خود بر محیط زیست به جای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آن‌جا که پس از ظهور ویروس کرونا، مقامات رسمی در سراسر دنیا سفرها و تعاملات اجتماعی را به حداقل رسانده‌اند، در نتیجه شهرها کاهش چشمگیر آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر، اعمال اقدامات قرنطینه‌ای برای مهار کرونا بر میلیاردها نفر از مردم، منجر به کاهش فعالیت‌های اقتصادی شده که این امر کاهش ۶ درصدی مصرف انرژی و هشت درصدی انتشار گاز کربن را در پی داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی ادعا کرده که احتمالاً مصرف انرژی تجدید پذیر رو به افزایش بگذارد، چرا که گرایش مردم به منابع پاک و پایدار انرژی نظیر باد، نیروی آب و انرژی خورشیدی بیشتر از قبل شده است.

پیشبرد سیستم‌های انرژی تجدید پذیر در آینده

در کشور چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده الکتریسیته در جهان، بسته شدن کارخانه‌ها و کاهش مصرف برق صنعتی می‌تواند به این معنا باشد که پایین آمدن مصرف انرژی این کشور در سال ۲۰۲۰ با کل نیروی مصرفی سراسر کشور شیلی احتمالاً برابر باشد. در کشورهای اروپای نظیر بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا که اداره‌ها، کارخانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های آن‌ها تعطیل است، مصرف انرژی به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته است. در این بین، منابع سوخت فسیلی بیشترین تأثیر را متحمل شده و زغال به گران‌ترین منبع انرژی تبدیل شده است. این در حالی است که منابع تجدید پذیر بسیار مقرون به صرفه شده است و هر روز نسبت به قبل، از محبوبیت بیشتری در میان مردم جهان برخوردار می‌شود. به عنوان مثال، در بیستم آوریل ۲۰۲۰، اتریش و سوئد از بسته شدن آخرین کارخانه‌های زغال‌سوزی خود خبر دادند و در بیست و نهم همان ماه، مقامات بریتانیایی اعلام کردند که به مدت ۱۸ روز هیچ زغالی در کشور مورد استفاده قرار گرفته نشده است.

اعضا کمپانی وود مکنزی، یک گروه تحقیقاتی و مشاوره‌ای در زمینه انرژی، مواد شیمیایی، منابع تجدید پذیر، فلزات و معادن پیش‌بینی کرده‌اند که کووید -۱۹ حدود ۲۱۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده در نفت و گاز را با تهدید جدی مواجه کرده است. این اتفاق، از یک سو در نهایت منجر به بهبود قیمت گاز و نفت خواهد شد چرا که با گذشت زمان عرضه آن‌ها کاهش می‌یابد و از سوی دیگر انرژی تجدید پذیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امکان عرضه آن‌ها در بازار را افزایش می‌دهد.

بهبود اقتصاد سوختی به شیوه تجدید پذیر

بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که بحران کرونا آسیب‌پذیری شدید سیستم‌های انرژی کنونی را به تصویر کشیده است. برخی از آنان استدلال می‌کنند که مقامات ارشد کشورهای سراسر دنیا باید با تمرکز بر تکنولوژی‌های تجدید پذیر به عنوان روشی برای بهبود رشد اقتصادی و کاهش اثرات اقلیمی، از وضعیت کنونی بیشترین درس را بیاموزند. بر اساس گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی تجدید پذیر، افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ کمک زیادی کند و همزمان با آن، تعداد مشاغل را تا چهار برابر افزایش دهد. از سوی دیگر، جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی پاک نیز می‌تواند انتشار گاز دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ به طور چشمگیری، یعنی حدود ۷۰ درصد، کاهش دهد.

آیا گرایش به استفاده از انرژی تجدید پذیر ادامه می‌یابد؟

بخش‌های بادی و خورشیدی تا کنون نتوانسته است اثرات کووید -۱۹ را کاهش دهد؛ تکمیل پروژه‌های ساخت و ساز انرژی پاک به خاطر اختلال در زنجیره‌های تأمین و خطرات ناشی از محرک‌های خاص دولتی تا پایان سال به تأخیر افتاده است. مقامات ارشد کشورهای سراسر جهان باید تدابیری به کار گیرند تا از تأخیر در تبدیل سوخت‌های فسیلی به انرژی تجدید پذیر خودداری کنند. شواهد حاکی است که در بعضی از بازارهایی که به شدت تحت تأثیر گسترش ویروس کرونا قرار گرفته، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سبز به تأخیر افتاده و زمان مشخصی برای تکمیل آن‌ها تعیین نشده است.

تکمیل پروژه‌های ساخت انرژی پاک در چین و ایالات متحده آمریکا با تأخیر مواجه شده و این در حالی است که این کشورها از توانایی لازم برای مقابله با هر گونه کاهش سرعت پیشرفت پروژه برخوردار هستند.

کد خبر 454362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.