امینی: کشاورزان اصفهان خودشان دنبال زاینده رود حرکت می‌کنند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: کشاورزان خواهان اجرای مصوبات شورای عالی آب و تعهدات دولت برای منابع جایگزین برداشت های غیرمجاز از زاینده رود و حقابه هایشان هستند و در دوشنبه های آبی مطالباتشان را پیگیری خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شماری از کشاورزان و حقابه داران اصفهانی صبح روز - دوشنبه ۱۹ آبان - در اعتراض به برداشت‌های غیرقانونی از حقابه هایشان از زاینده رود و بلاتکلیفی طرح‌های انتقال آب و منابع جایگزین" بهشت آباد و کوهرنگ سه" در روستای وجاره از توابع برآن شمالی در شرق اصفهان تجمع کرده و بیانیه صادر کردند. روز گذشته سومین دوشنبه‌ای بود که کشاورزان پیگیر مطالبات خود بودند، آنها اعلام کردند که "دوشنبه‌های آبی" هر هفته برای احقاق حقوق خود تلاش خواهند کرد.

در این پیوند اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سالهاست که از حقابه های کشاورزان برای چهارمحال و بختیاری، یزد و صنایع اصفهان برداشت می‌کنند در حالی که دولت طبق مصوبات وعده داده بود که آب تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد را جایگزین برداشت‌ها خواهند کرد اما به تازگی شنیده شده که در چهارمحال و بختیاری پیگیری کردند و بهشت آباد نیز متوقف شد.

وی افزود: این امر سبب آزردگی و ناراحتی کشاورزان شده و در تجمع روز دوشنبه اعلام کردند که دیگر امیدی به وعده‌های دولت ندارند و خودشان دنبال رودخانه حرکت می‌کنند و از برداشت‌های غیرقانونی و پمپاژهای صنایع اصفهان و بالادست دو استان یزد و چهار محال و بختیاری جلوگیری خواهند کرد که اگر این تصمیم کشاورزان عملیاتی شود تبعات سنگینی خواهد داشت و نمونه‌های کوچک آن درگیری‌ها را در سال‌های گذشته شاهد بودیم.

اجرای بیش از ۸۰ درصد مصوبات شورای عالی آب در اختیار مسئولان اصفهان است

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان ادامه داد: کشاورزان همچنین تصمیم گرفتند تا زمانی که دولت مشکل این قشر را رفع نکند به هیچ وجه قبوض آب، برق و گاز را پرداخت نمی‌کنند و اگر آب و برق را قطع کردند اقدام جمعی خواهند کرد زیرا اقدامات و وعده‌های دولت سبب شد که توان مالی از قشر کشاورز گرفته شود.

امینی گفت: امیدوارم مسئولان پیام کشاورزان را بشنوند و اجرای قانون و مصوبات را تسریع کنند؛ همچنین یکی از خواسته‌های کشاورزان اصفهان از استاندار تشکیل کار گروهی برای پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی آب در استان است زیرا اختیار و وظیفه اجرای بیش از ۸۰ درصد مصوبات شورای عالی آب با مسئولان استان اصفهان است و اگر مسئولان ما همان‌ها را اجرا می‌کردند امروز این وضعیت را شاهد نبودیم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: کشاورزان در تجمع دیروز برای پیگیری خواسته‌های خود تا دوشنبه ۲۶ آبان ماه فرصت دادند؛ دیروز سومین دوشنبه‌ای بود که کشاورزان پیگیر مطالبات خود بودند، کشاورزان هر هفته در "دوشنبه‌های آبی" پیگر خواسته‌ها و مطالبات خود خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان آنقدر بی توجهی کردند که کار به اینجا برسد؛ امیدواریم دفتر ریاست جمهوری برای تعیین تکلیف طرح بهشت آباد تصمیم معقول و همخوان با قوانین و مصوبات گرفته باشد وگرنه بیم آن می‌رود که دچار برخی مشکلات اجتماعی شویم.

امینی افزود: یکی دیگر از خواسته‌های کشاورزان توزیع حقابه پاییزه کشاورزی است که با منحل شدن شورای هماهنگی زاینده رود و تشکیل کارگروه احیای زاینده رود، نماینده صنف در این کارگروه حضور ندارد و هم اکنون نمی‌دانیم که چه تصمیمی برای حقابه کشاورزان خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تجمع دیروز، کشاورزان و میراب‌های زاینده رود بیانه‌ای صادر کردند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

"ما کشاورزان حقابه دار زاینده رود اصفهان، وفاداری و جانفشانی خود را برای انقلاب و نظام و جنگ و حضور در مناسبت‌ها و صحنه‌های مختلف، به حد اعلا اثبات کرده‌ایم و هم اکنون نیز به تمام مبانی نظام و ولایت فقیه پایبندیم. لیکن گله‌ها داریم، ناراحتیم و دل آزرده شده‌ایم. بی مهری‌ها و بدعهدی‌های مسئولان مرتبط در سه قوه، به زندگی و معاش ما آسیب فراوان رسانید، ما را نزد خانواده و فرزندانمان کوچک و خوار کرد.

در سال ۱۳۹۲، پس از قریب ۲۰ سال پیگیری، شورای عالی آب با بررسی اسناد و قوانین، مشخص و معین و تصویب نمود که آب رودخانه زاینده رود و تونل اول کوهرنگ، متعلق به حقابه داران و محیط زیست است، اما باز هم به غارت حقابه های ما ادامه دادند و هنگامی که با اعتراض کشاورزان مواجه شدند، قول دادند که حداکثر، ۵ تا ۶ سال آینده تونل‌های بهشت آباد و کوهرنگ ۳ را احداث می‌کنند و این منابع را در عوض آبی که برای استان‌های چهارمحال و یزد و صنعت اصفهان از حقابه های ما برداشت کرده‌اند، جایگزین می‌کنند و ما باز هم ساده‌لوحانه و با هدف همراهی با حاکمان و مسئولان و دیگر هم وطنانمان، قبول کردیم.

متأسفانه، اخیراً خبر رسیده است که با پیگیری مسئولان استان چهارمحال و بختیاری، اجرای تونل بهشت آباد که تخصیص‌های خودشان از این منبع هست، در حال تعطیل شدن است و پیگیر تعطیلی تونل کوهرنگ سه نیز می‌باشند، "البته از عزیزان مسئول در استان چهارمحال که همه این مسائل را می‌دانند، بیش از این توقع بود که مواضع دوگانه برای طرح‌های انتقال آب بهشت آباد برای زاینده رود و خرسان و ونک-سولگان برای یزد و کرمان داشته باشند.

واضح است که حقابه های ما کشاورزان، مربوط به طرح‌های بهشت آباد و کوهرنگ ۳ نبوده و ما هم دنبال آن نیستیم، اما بی انصافی است که از حقابه های ما بردارند و در عین حال جلوی منابع جایگزین آن را بگیرند، آن هم منابعی که لزوماً همه ساله از استان چهارمحال خارج می‌شود در صورتیکه اقدام صحیح و قانونی، آن است که ابتدا برداشت از حقابه های ما کشاورزان را متوقف کنند و سپس پیگیر توقف منابع جایگزین باشند.

ما کشاورزان حقابه دار زاینده رود، از ابتدا اعتمادمان به مصوبات و قول مسئولان مرتبط و همراهی و مدارا و سکوتمان برای برداشت از حقابه هایمان به امید جبران آن با تونل‌های بهشت آباد و کوهرنگ ۳، اشتباهی بزرگ بوده است.

لذا برای جبران اشتباهات گذشته به شرح زیر درخواست‌های خود از مسئولان و مواضع و برنامه‌های آینده خودمان را اعلام می‌کنیم:

۱. از آنجا که مطابق مصوبات اولیه، مقرر گردیده بود، وزارت محترم نیرو پس از راه‌اندازی تونل‌های سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد، به پمپاژهای استان‌های چهارمحال و یزد و صنایع اصفهان، اجازه برداشت آب بدهد، لیکن سالهاست بدون راه اندازی این طرح‌ها، اجازه برداشت از محل حقابه های ما را به آنها داده است، ما کشاورزان خواستار جمع آوری کلیه پمپاژهای استان‌های چهارمحال و یزد و صنایع اصفهان و قطع برداشت از حقابه هایمان از زاینده رود می‌باشیم…

۲- به دلیل عدم درآمد مناسب و مکفی و ناتوانی در اداره زندگی که بواسطه برداشت حقابه هایمان داریم، از هم اکنون تا زمان اجرای کامل مصوبات شورای عالی آب و قوانین مرتبط و احقاق حقوق قانونی خود و دریافت مطالبات مالی از دولت و وزارت نیرو، به هیچ وجه قبوض آب (خانگی و زراعی) برق، گاز و سایر دیون دولتی خود را پرداخت نخواهیم کرد و مسئولیت آن متوجه دستگاه‌هایی است که متولی اجرای مصوبات بودند ولی این کارها را انجام ندادند.

۳- از استاندار و نمایندگان و دستگاه قضائی و سازمان بازرسی و دیگر مسئولان استان اصفهان که خود نیز در پیگیری اجرای آن بخش از مصوبات شورای عالی آب و قوانین که اختیار و وظیفه اجرای آنها در استان اصفهان با ایشان بود و عمل ننمودند و سعی کردند تمام مشکلات را به خارج استان منتسب نمایند، گلایه نموده و درخواست تشکیل کارگروه ویژه اجرای مصوبات شورای عالی آب و دیگر مصوبات و قوانین مرتبط آب و زاینده‌رود در استان را داریم.

۴- از رئیس محترم قوه قضائیه و وزارت محترم نیرو تقاضا داریم از هرگونه بارگذاری جدید بر روی رودخانه اعم از طرح‌های بن- بروجن، گلاب و ۴۲ طرح کشاورزی چهارمحال و دیگر طرح‌های اصفهان و یزد، جلوگیری نمایند و دستور تسریع رسیدگی به مسائل حقوقی و قضائی مرتبط با حقابه ها و مصوبات شورای عالی آب در کمیته قضائی به ریاست معاون اول محترم قوه قضائیه را مبذول فرمایند.

۵- از وزارت محترم نیرو می‌خواهیم که با حضور نمایندگان کشاورزان (صنف کشاورزی) بلافاصله تاریخ رهاسازی حقابه های ما را برای کشت غله اعلام نمایند.

۶- از نمایندگان خودمان در نظام صنفی کشاورزی شهرستان و استان تقاضا داریم موارد فوق را پیگیری و نتایج اقدامات را حداکثر تا دوشنبه هفته آینده (۲۶ آبان ۹۹) به ما کشاورزان اعلام نمایند. "

کد خبر 454327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • محمد IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    7 12
    اصفهان واقعا داره نامردی میکنه چهارمحال و بختیاری بجز کشاورزی دیگه چیزی برای درآمد زایی نداره اصفهان صنعت داره حالا داره حق آب چهارمحال و بختیاری را هم میگیره اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفرکنید می‌بینید که دیگه سرسبزی سال های قبل را نداره حتی فضای سبز هم دیگه نداره چه برسه به باغ و... خدایا خودت به داد مردم چهارمحال و بختیاری برس
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      2 1
      گول مسئولینی که برای فرار از جواب دادن به شما مردم استان های دیگه را مقصر معرفی میکنن نخورین حتی اگه زاینده رود خشک بشه برا همیشه، هیچ دردی از چهارمحال شما و مشکلات دوا نمیشه
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    9 18
    احسنت بر کشاورزان اگر مظلوم نباشد ظالمی نخواهد بود کارمندان آب همه یزدی هستند
  • Peyman IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    5 4
    سلام خسته نباشید ، بنده در کوهرنگ زندگی میکنم بیکار هستم خواستم یه طرح کشاورزی بگیرم که انجام دهم اداره اب اجازه برداشت اب از رودخانه وحفر چاه بهم نمیده میگه اب مال اصفهان هست اجازه برداشت ندارید ،تکلیف من چیه که هیچی ندارم وکار دیگه ای بلد نیستم جز کشاورزی،همین حقابه دارهای اصفهان که اعتراض دارن تکلیف افرادی مثل بنده که در استان چهار محال بیکار شدن را بدهن ،ما باید چیکار کنیم بشینم از گشنگی بمیریم ونگاه اب کنیم که از جلوی چشامون داره رد میشه وحق برداشت نداشته باشیم
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      2 1
      حقابه هر بخشی مشخصه، شما باید پیگیر بشید ببینید بخشی که شما در اون هستین چقدر حق برداشت دارید و مطابق اون برنامه ریزی کنین اگه قرار باشه هر کی اب از جلوش رد میشه هر قدر میخواد برداره، همه رودخونه های جهان تو همون چند کیلومتر اول خشک میشن
  • احمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 4
    محمد جان لطفاهمه جای اصفهان را با هم مقایسه نکن.شرق اصفهان از چهار محال بد بختر است
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    سلام کشاورزان و حق آبه داران فقط حقوق قانونی خود را می خواهند نه چیز دیگر اگر جلو کسانی که حق آنها را می خورند گرفته شود حق آنها را بیشتر پایمال می کنند.
  • حمید IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    واقعا حق کشاورزان اصفهانی اینه متاسفانه یه جایی را نابود میکنند تا جای دیگری اباد شود شما حقابه کشاورزان اصفهانی را بدهید احتیاج به اب چهارمحال بختیاری نمیشود