بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای بیماران سرطانی در بحران کرونا

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان مواد غذایی مغذی در استحکام بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران سرطانی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی در اپیدمی کرونا را تشریح کرد.

سید مرتضی صفوی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه کرونا ویروس مانند ویروس سرماخوردگی است، اما ممکن است که رفتارهای التهابی متفاوتی روی بدن داشته باشند، اظهار کرد: این روزها تفاوت زیادی روی افراد مشاهده می‌کنیم و به نظر می‌آید همه موادغذایی که باعث کاهش اکسیداتیو می‌شوند یا اثرات ضدالتهابی دارند می‌توانند در افزایش قدرت ایمنی بدن افراد و بیماران سرطانی تأثیر داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود که این گروه از بیماران به تغذیه خود در دوران اپیدمی کرونا داشته باشند.

وی اضافه کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ قدرت ایمنی بدنی، پاکسازی و سم زدایی بدن از مواد مضر راز سالم ماندن و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین شناخت مواد غذایی مغذی در استحکام بدن حائز اهمیت است و توجه به این موارد به بیماران سرطانی در تقویت ایمنی بدن در اپیدمی کرونا کمک کننده است.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: وضعیت تغذیه شخص بیمار سرطانی و دریافت کافی مواد مغذی و ضروری برای حفظ تقویت و قدرت سم زدایی بدن تأثیر مهمی دارد و مسیر سم‌زدایی را می‌تواند بهبود ببخشد. مواد غذایی مفیدی هستند که می‌توانند باعث تقویت سم زدایی و افزایش قدرت دفاعی برابر عوامل مخرب و بیماری زا شوند که این مواد غذایی عبارتند از سبزیجاتی مانند انواع کلم، گلم کلم، سیر، پیاز، تره فرنگی و پیازچه و مصرف موادی از دسته حبوبات مغز دانه‌ها و روغن زیتون و روغن‌های گیاهی، میوه‌ها، غلات سبوس دار، مرغ و تخم مرغ را توصیه می‌کنیم.

لزوم توجه به تقویت ایمنی بدن بیمار سرطانی

وی تصریح کرد: فیبر غذایی مانند انواع سبزیجات تازه، میوه‌ها، حبوبات و غلات هستند که با سبوس در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها و عفونت‌های ویروسی مؤثر هستند. همچنین بیماران سرطانی لازم است تقویت ایمنی بدن را در دوران قرنطینه خانگی درنظر داشته باشند، مصرف مایعات فراوان، سبزیجات رنگی مانند گوجه فرنگی و هویج، میوه‌های کم شیرین و رنگی مانند گریپ فروت و پرتقال‌های خونی به این گروه از بیماران توصیه می‌شود. برای افزایش سیستم ایمنی بدن لازم است که در طول روز فعالیت بدنی و فیزیکی هم داشته باشند. داشتن الگوی خواب درست و هشت زمان خوابیدن را به این گروه از بیماران توصیه می‌کنیم.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، گفت: عادت غذایی سالم مانند دریافت منظم وعده غذایی کوچک به دفعات زیاد با فواصل کمتر از سه ساعت همراه با میان وعده غذایی به مقدار کافی گروه سبزیجات مصرف شود. مصرف چهار عدد زرده تخم مرغ در هفته برای بیماری‌های التهابی مزمن و برای افراد سالم‌تر یک عدد هم کافی است. پرهیز از مصرف روغن‌های اشباع و استفاده از روغن‌های گیاهی مایع مانند زیتون و کلزا در اولویت باشد. جایگزینی گوشت قرمز با گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ، پرهیز از مصرف چربی‌های ظاهری گوشت‌ها، پوست مرغ، پوست ماهی، لبنیات پرچرب، سس سفید و کله پاچه و در اولویت قرار دادن بخارپز و آب پز کردن غذا را توصیه می‌کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: همچنین پرهیز از خوردن غذاهای زیاد سرخ شده در روغن، غذاهای پرچرب، غذاهای کنسروی و فرآوری شده و غذاهای آماده مثل پیتزا توصیه می‌شود. علاوه بر رعایت عادت غذایی سالم، بیماران سرطانی انجام ورزش‌های مناسب روزانه با شدت متوسط حداقل ۳۰ تا ۵۰ دقیقه در روز را داشته باشند.

وی اضافه کرد: مطابق تحقیقات به عمل آمده مصرف هویج و گوجه فرنگی، گردو و ماهی می‌تواند التهابات ناشی از ویروس کرونا را تا حد زیادی کاهش دهند. استفاده از منابع ویتامین سی روزانه دو تا سه بار آب میوه‌های طبیعی و سبزیجات را در اولویت قرار دهند.

کرونا در صورت ورود به سیستم ایمنی ضعیف فرصت رشد پیدا می‌کند

به گفته صفوی؛ پروتئین از منابع سازنده سلول‌های دفاعی و آنتی بادی‌ها است. روزانه شصت تا ۹۰ گرم گوشت، یک تا دو واحد لبنیات برای تأمین پروتئین بدن بیماران سرطانی ضروری است. در صورت نبودن گوشت از چاشنی‌های آن نظیر عدس، لوبیا و تخم مرغ استفاده کنند. همچنین استفاده از مکمل‌های ویتامین C و ویتامین D و روی و آهن و ویتامین A با صلاحدید مشاور تغذیه و پزشک در برنامه غذایی این بیماران قرار گیرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با تاکید بر اینکه از عوارض ویروس کرونا التهابات شدید در دستگاه تنفسی و سایر بافت‌ها است، تصریح کرد: این ویروس علاوه بر ایجاد درد، کارکرد این بافت‌ها را کاهش می‌دهد. زردچوبه، زیتون و ماهی از مواد التهاب زا است که مصرف روزانه این مواد غذایی به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این ویروس به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن را به شدت درگیر می‌کند و به دلیل بی‌اشتهایی که ایجاد می‌کند باعث کاهش وزن شدید می‌شود، اظهار کرد: باید بیماران سرطانی مصرف منابع انرژی زا مانند برنج، نان و دانه‌های روغنی را در سبد غذایی قرار دهند.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: هر ویروس یا میکروارگانیسمی که وارد بدن می‌شود باید شرایط رشد و تکثیر را پیدا کند تا به مرحله بیماری‌زایی برسد. کرونا ویروس عامل یک بیماری ویروسی شبیه آنفلوانزاست که اگر با سیستم ایمنی ضعیف بدن بیمار سرطانی مواجه شود فرصت رشد پیدا می‌کند و عوارض جدی را به دنبال دارد.

کد خبر 454307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.