اثرات کرونا بر اقتصاد چگونه به حداقل می‌رسد؟

پاندمی کرونا تا کنون تأثیرات زیانبار بسیاری بر اقتصاد به جای گذاشته است؛ قرنطینه‌های محلی، محدودیت‌های مربوط به گردهم‌آیی‌های اجتماعی و ممنوعیت‌های تردد منجر به کاهش فعالیت‌های اقتصادی، قطع زنجیره‌های تأمین و بیکاری یا مرخصی بسیاری از مردم در سراسر جهان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات ارشد در سراسر جهان تلاش کرده‌اند ضمن اعمال اقدامات ضروری برای مهار ویروس کرونا، کشورهای خود را از رکود اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری حفظ کنند. متأسفانه با وجود تمام حمایت‌های مالی دولت‌ها، اغلب نقاط جهان، به خصوص کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی در وضعیتی بسیار بحرانی به سر می‌برند به طوری که پیش‌بینی شده است رکود اقتصادی حاصل، تا سال‌ها پس از نابودی کامل کرونا نیز جبران نشود. اقتصاددانان در سراسر دنیا برای رهایی از آسیب‌های اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا، از همان ابتدای ظهور، دست به ایده‌پردازی زده‌اند و نظرات آن‌ها در بسیاری از موارد نیز مؤثر واقع شده است. در ادامه به معرفی و شرح بهترین ایده‌های مطرح شده برای به حداقل رساندن اثرات کرونا بر اقتصاد پرداخته می‌شود.

سرمایه گذاری باید متفاوت با گذشته صورت گیرد

بسیاری از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که نباید اشتباهاتی که در بحران مالی ۲۰۰۸ اتفاق افتاد، دوباره تکرار شود. در آن زمان، مقامات ارشد کشورهای مختلف، بیش از سه تریلیون دلار به سیستم مالی افزودند اما سرمایه‌گذاری‌های اشتباه و ناتوانی در هدایت این نقدینگی آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان با شکست مواجه کرد. در نتیجه، بخش اعظم این بودجه در بخش مالی مورد استفاده قرار گرفت و اقتصاد واقعی از حمایت آن محروم شد.

اکنون دولت‌ها در واکنش به بیماری کووید -۱۹ دوباره در حال پر کردن بازار از نقدینگی هستند و این در حالی است که باید پایه و اساس بهبودی پایدار و فراگیر را فراهم آورند. مقامات رسمی در بعضی از کشورهای جهان نیز از هیچ کمکی برای تضمین نوعی ارتباط همزیستی با بخش‌های خصوصی دریغ نمی‌کنند. به عنوان مثال، دولت فرانسه کمک‌های مالی خود را معطوف به بخش‌های اتومبیل‌رانی و هواپیمایی کرده است مشروط بر اینکه این شرکت‌ها، انتشار گاز کربن را به حداقل برسانند و مقامات ارشد دانمارک نیز از طریق پناهگاه‌های مالیاتی دریایی از آزادسازی کسب و کارها خودداری کرده‌اند.

دولت‌ها باید در تخصیص کمک‌های مالی خود، منافع عمومی را در نظر گیرند؛ درست مانند کارخانه‌هایی که برای حفظ تمام کارکنان خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. مقامات ارشد کشورها باید مشارکت بین بخش‌های خصوصی و عمومی را به خوبی مدیریت کنند تا مطمئن شوند که مزایای سرمایه‌گذاری عمومی به تمام مردم و نه بخش‌های خصوصی باز می‌گردد. دسترسی به این هدف از طریق مدیریت معقولانه اموال امکان‌پذیر است و در نتیجه هوش جمعی را تقویت می‌کند.

اصلاح قرارداد اجتماعی اروپا

اثرات اقتصادی جنگ اروپا علیه ویروس کرونا درست شبیه به یک جنگ تمام عیار است؛ آزادی مردم در سراسر جهان کاهش یافته، مسافرت‌ها به حداقل رسیده، ترس سراسر وجود مردم جهان را فرا گرفته و مصرف و سرمایه‌گذاری مردم به کمترین حد ممکن رسیده است. بشر به هیچ روشی قادر نیست راه حل مناسبی برای پیشگیری از رکود اقتصادی بیابد چرا که در جنگی تن به تن با ویروس کرونا به سر می‌برد و نمی‌داند این بحران چه زمانی به پایان می‌رسد.

پس از گذشت کمتر از یک سال از ظهور بیماری کووید -۱۹، کسب و کارهای بیشماری تعطیل شده و بیکاری به اوج خود رسیده است. کشورهای اروپایی باید به سرعت وارد عمل شوند و راه‌کارهایی مناسب بیابند تا مردم و کشورهایشان را از آسیب‌های هرچه بیشتر نجات دهند. برای این کار، ابتدا باید وحدتشان را حفظ کنند چرا که تجربه نشان داده که طی یک بحران، همدلی بیشترین نقش را در رهایی بشر از شرایط نابسامان ایفا کرده است. دوم، مقامات رسمی هر کشور باید بیش از اینکه نگران بدهی‌ها و زیان‌های اقتصادی کشور باشند، نبرد با خود ویروس را مورد تمرکز قرار دهند. سوم، دولت‌ها باید از این بحران برای پایدارسازی و افزایش برابری بهره گیرند و اهداف سبز، دیجیتالی، فراگیر و نوین خود را توسعه دهند.

سرمایه گذاری برای آینده

از آنجا که هر روز تعداد کشورهای اروپایی که با موج دوم گسترش ویروس کرونا مواجه می‌شوند، افزایش می‌یابد، ماه‌های بسیار سختی پیش‌روی مردم این کشورها قرار دارد. در نتیجه تکرار دوباره قرنطینه‌های کرونایی، بسیاری از مردم کار خود را از دست خواهند داد یا برای مدتی بیکار خواهند شد. در چنین شرایطی، کمپانی‌ها و کارکنان آن‌ها مستلزم حمایت‌های ویژه از سوی دولت هستند تا بتوانند در دوران قرنطینه از نابودی کامل نجات یابند.

در کنار همه این اتفاقات بد، نکته مثبتی که بسیار حائز اهمیت است اینکه، همه مردم در سراسر جهان این روزها نسبت به زمان ظهور ویروس کرونا، اطلاعات و تجربیات بیشتری کسب کرده‌اند و در مقابل موج دوم و حتی سوم شیوع بیماری، از آمادگی بیشتری برخوردار هستند. دولت‌ها می‌توانند بر رشد اقتصادی احتمالی در آینده متمرکز شوند و تمام تلاش خود را ابتدا برای مهار ویروس و سپس، جهت طرح‌های پایدار آینده به کار گیرند.

گزارش از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 454278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.