فعالان محیط زیست اصفهان اجرای تعهدات دولت برای احیای زاینده رود را خواستار شدند

شورای هماهنگی سازمان های محیط زیستی استان اصفهان در نامه ای به استاندار، اجرای تعهدات دولت برای احیای رودخانه زاینده رود و توقف هر گونه بار گذاری بر این حوضه بحران زده را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای هماهنگی سازمان‌های محیط‌زیستی استان اصفهان روز شنبه ۱۷ آبان ماه در نامه‌ای به استاندار اجرای تعهدات دولت نسبت به حوضه بحران زده زاینده رود، توقف هرگونه بارگذاری بر این رودخانه و احیای آن را خواستار شدند. متن نامه به شرح زیر است:

" جناب آقای دکتر رضایی استاندار محترم اصفهان
با سلام و احترام

چنانکه استحضار دارید، مطالعات پروژه تونل بهشت آباد در سال ۱۳۸۱ شروع شد و در سال ۱۳۸۴ از مجلس شورای اسلامی کد اجرایی دریافت کرد و مهندسین مشاور زایندآب با همکاری شرکت بین المللی فرانسوی کوئینه بلیه، مسئولیت طراحی و مطالعات آن را به عهده گرفتند. همچنین از گروه‌های مختلف مشاورین ژئوتکنیک و ژئوفیزیک دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، مؤسسه تحقیقات آب کشور و سازمان زمین‌شناسی کشور و… در انجام این مطالعات استفاده شده است.

حضرتعالی مستحضرید که طی این سال‌ها مکرر تغییراتی در جهت کاهش حجم آب انتقالی از ۱۱۰۰ میلیون مترمکعب به ۵۸۰ میلیون مترمکعب داده شد "۲۵۰ میلیون مترمکعب برای اصفهان، ۱۸۰ میلیون مترمکعب برای کرمان، ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای یزد" و در سال ۱۳۹۲ نیز شورای عالی آب با درنظر گرفتن آب بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ میزان ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب زاینده رود را به چهارمحال و بختیاری اختصاص داد.

اما متأسفانه استان چهارمحال و بختیاری و استان یزد که تخصیص خود را که باید از تونل سوم کوهرنگ تأمین می‌شد از زاینده رود بدون اجرای طرح‌های تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد سالهاست که برداشت می‌کنند.

در واقع آبی که وعده آن بنام اصفهان تمام شد در عمل سالهاست که به کام دیگران ریخته می‌شود و بدون اینکه آبی انتقال یافته باشد بیش از مقدار وعده داده شده از حوضه بحران زده زاینده رود برداشت می‌شود.

از آن تأسف بارتر اینکه وزارت نیرو در جدول منابع و مصارف آب استان اصفهان، میزان آورد آب انتقال نیافته از تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد را جز منابع آبی استان در نظر می‌گیرد و بر آن اساس تخصیص‌ها را تعیین می‌کند که نتیجه آن خشک شدن زاینده‌رود و تالاب بین المللی گاوخونی و فرونشست زمین، خشکیدن درختان، کمبود و کیفیت پایین آب شرب در استان اصفهان بوده است.

لازم به تاکید است در دی ماه ۱۳۹۲ با اعلام مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب تا حدودی امیدواری ایجاد شد اما متأسفانه از آن زمان تاکنون نه تنها عزم جدی برای اجرایی شدن مصوبات مذکور دیده نشد بلکه به‌طور روز افزون بر برداشت‌های غیرقانونی و اجرای پروژه‌های غیرمنطقی چون بن-بروجن که آب را از حوضه ورشکسته زاینده رود به حوضه کارون منتقل می‌کند اضافه شده است.

مجموعه این اتفاقات موجب بدبینی و بی اعتمادی نسبت به اقدامات مسئولان شده است، بر این اساس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان به نمایندگی از فعالان حوزه محیط زیست و آب قویاً از مسئولان ذی‌ربط درخواست دارد هرچه سریع‌تر با اعلام برنامه مشخص و جدول زمانبندی احیای زاینده رود در خصوص اجرای تعهدات دولت نسبت به این حوضه بحران زده اقدام نموده و هرگونه بارگذاری غیرقانونی انجام شده را متوقف کند."

کد خبر 454272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.