خطر رواج «پوپولیسم پارلمانی»

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

جلساتی که شورای نگهبان با طراحان طرح برگزار کرد

عباسعلی کدخدایی درباره نحوه مواجهه شورای نگهبان با مصوبه اخیر مجلس در خصوص الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی و احتمال رد یا تأیید آن از منظر حقوقی، اظهار داشت: اینکه مجلس به دنبال تصویب قوانینی است که با معیشت مردم مرتبط است، اقدام خوبی است و ما اصل این ایده را تأیید می‌کنیم؛ اما این نکته را هم باید توجه داشت که شورای نگهبان دو ابزار و معیار بیشتر ندارد؛ یکی موازین شرع و دیگری قانون اساسی.

وی ادامه داد: طبیعتاً نمایندگان مجلس یا هر فردی خارج از شورای نگهبان انتظار دارند ما اجازه ندهیم خلاف قانون اساسی یا موازین شرع، مصوبه‌های مجلس تصویب شود.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: تاکنون چند جلسه‌ای با نمایندگان طراح این طرح در شورای نگهبان برگزار کرده‌ایم؛ نکاتی که احیاناً محل ایراد بود، به آنها یادآوری شده است؛ مانند قانون انتخابات، وقتی این طرح‌ها در مجلس بررسی می‌شود، در حین مذاکرات و پیشنهادهای نمایندگان نیز قطعاً با تغییراتی رو به رو خواهد شد.

حضور افراد تکراری در هر انتخابات، جنبه خوبی ندارد

محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: ما باید ریاست را یک مسئولیت بدانیم، یعنی اگر مسئولیتی به ما واگذار شد به عنوان طعمه به آن نگاه نکنیم تا مشکلات مردم به راحتی رفع شود.

وی ادامه داد: رسیدن به ریاست جمهوری، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و… نباید هدف باشد، بلکه بابد ابزاری برای خدمت به مردم باشد، به نظر من اگر هم فردی چندین بار در انتخابات خودش را عرضه کرد و مردم از آن استقبال نکردند، دیگر نباید وارد این عرصه شود زیرا جنبه سبکی دارد و شأن و جایگاه آن زیر سوال می‌رود و خوب نیست، همچنین ممکن است مردم فکر کنند که این افراد دنبال قدرت و قدرت‌طلبی هستند.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: وقتی مردم ما را نمی‌خواهند چرا باید اصرار بیش از حد کنیم؟ حضور افراد تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کار پسندیده‌ای نیست و اینجا دیگر بحث خدمت مطرح نخواهد بود و جنبه هوای نفسانی دارد.

خباز تاکید کرد: نیروی جوان و باتجربه در کشور ما فراوان است، برای مثال حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری یک بار نامزد ریاست جمهوری شد، اما رأی کافی کسب نکرد، از آن روز به بعد دیگر اعلام آمادگی برای ریاست جمهوری نکرد.

وی اظهار کرد: افرادی که چندین نوبت وارد انتخابات ریاست جمهوری شدند، باید در حال حاضر وارد اتاق‌های فکر شوند و به نیروهای جوان درس بدهند تا بتوانند با تجربه ارزشمند نیروهای قدیمی و انقلابی به مردم خدمت کنند.

رفتارهای پوپولیستی می‌تواند قشر خاکستری را له یا علیه یک مجموعه کند

حسین مظفر با اشاره افزایش شعارهای پوپولیستی سیاسیون کشور به ویژه در آستانه انتخابات‌ها، گفت: انتخابات و انتخاب حق مردم است اما این حق باید در فضای آگاهانه و با شناخت کاملی باشد تا افراد بتوانند انتخاب خوبی داشته باشند اما متأسفانه به دلیل رواج سیاست‌زدگی و گروه‌گرایی در کشور، احزاب نقش آگاهی بخشی را ایفا نمی‌کنند و فقط به دنبال یارگیری حزبی خود هستند.

وی ادامه داد: مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب باید به دنبال آگاه کردن مردم باشند تا انتخاب خوبی رقم بخورد اما متأسفانه نامزدها از عدم آگاهی و احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند که سبب می‌شود شعارهایی که ضمانت اجرایی ندارد، منطقی، عقلانی و متناسب با ظرفیت‌های کشور نیستند ارائه شود که این نوع شعارها جای خود را هم میان مردم هم باز می‌کند و هوادارانی جذب می‌کند که این آفت بزرگی است که هم مجلس را ناکارآمد کرده وهم قوه مجریه را دچار مشکلاتی می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه شعارها و رفتارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی می‌تواند اقشار مختلف و به ویژه قشر خاکستری را علیه یا له یک مجموعه بسیج کند، افزود: در حالی که این شرایط در شأن نظام جمهوری اسلامی و مسلمانی ما نیست؛ باید در فضای انتخابات به نحوی عمل کنیم که رسانه‌ها، احزاب و نامزدهای انتخاباتی بخش مهمی از زمان خود را برای فرآیند آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق بگذارند تا امکان مقایسه برای مردم هم فراهم شود.

مظفر تاکید کرد: همین عدم آگاهی و سوءاستفاده‌ها موجب می‌شود برخی نماینده مجلس یا مسئول اجرایی کشور شوند که حداقل شرایط لازم را هم ندارند و به همین نحو قوای کشور را هم به سمت ناکارآمدی می‌برند که دودش هم به چشم مردم می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون چقدر شاهد «پوپولیسم پارلمانی» هستیم، گفت: متأسفانه بخش مهمی از فضای پوپولیستی حاکم بر قوه مقننه برای منافع شخصی خودشان است. وظیفه یک نماینده فقط نباید متکی به حرف و احساسات حامیان خود باشد چون رأی دهندگان عموماً اطلاعات دقیقی از وظایف نمایندگی ندارند.

برخی از اصولگرایان زمینه اجتماعی رئیس جمهور شدن ندارند

رضا روستا آزاد، از چهره‌های سیاسی اصولگرا و عضو جمنا در مواجهه با این سوال که تعدد کاندیدا در جناح اصولگرا آیا موجب یک رقابت درون جریانی نخواهد شد؟ گفت: بسیاری از کسانی که امروز به عنوان کاندیدا در بین اصولگرایان مطرح می‌شوند زمینه اجتماعی برای رئیس جمهور شدن ندارد.

این چهره اصولگرا اظهار کرد: حتی اگر برخی از چهره‌هایی که امروز در رسانه‌ها به عنوان کاندیدا مطرح می‌شوند از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نیز شوند، نمی‌توانند آرای مردمی را جلب کنند. زیرا در جناح اصولگرا در نهایت سه یا چهار نفر وجود دارند که قدرت اقناع مردم برای جلب نظر ایشان را دارند.

وی در ادامه پاسخ به این سوال که کدام یک از اصولگرایان می‌توانند در ۱۴۰۰ نظر مردم را جلب کنند را موکول به آینده کرد.

روستا آزاد در مواجهه به این پرسش که آیا شورای نگهبان می‌تواند با تغییر نگاه خود به کاندیداهای انتخاباتی زمینه مشارکت بیشتر مردم را فراهم کند؟، گفت: مردم از شورای نگهبان یک ذهنیت دارند و هر اقدامی که این شورا انجام دهد، آن ذهنیت تغییر نخواهد کرد.

این چهره اصولگرا تصریح کرد: بنده بعید می‌دانم شورای نگهبان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تغییر رویه دهد، حتی اگر این اتفاق نیز رخ دهد، نگرش مردم به شورای نگهبان تغییر نخواهد کرد.

وی در خصوص احتمال قدرت گرفتن یک نظامی در کشور گفت: بنده تصور می‌کنم فردی باید در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد که از توان مدیریتی بالا برخوردار باشد. تصور کنیم که اگر حاج قاسم سلیمانی در قید حیات بودند، قطعاً چنین فردی می‌توانست با وجود نظامی بودن از سوی مردم مورد استقبال قرار بگیرد.

کد خبر 454245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.