۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
اقتصاد مدور درختان مرده شهر

اگرچه درختان شهری به آب کمی برای رشد نیاز دارند و علاوه بر زیباسازی از مزایای بسیار دیگری دارند، با این حال در مقابل تغییرات زیست محیطی نیز آسیب‌پذیری شدیدی از خود نشان می‌دهند؛ مراکز جنگل‌کاری می‌توانند سالانه از نابودی میلیون‌ها درخت جلوگیری کرده و از این طریق در کارآفرینی کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روند پرورش درختان در شهرها نسبت به حومه‌های شهری امری بسیار پیچیده است چرا که درختان شهری به آب کمتری دسترسی دارند؛ علاوه بر این اغلب تحت گرمای شدید هوا هستند، با مشکلات کمبود فضا دست و پنجه نرم می‌کنند و خیلی بیشتر از درختان روستایی با آفت‌ها و بیماری‌ها مواجه می‌شوند؛ بنابراین ما هرروز شاهد تعداد زیادی درخت بی‌روح در شهرهای خود هستیم که  بتدریج به پایان حیات خود نزدیک می‌شوند. در چنین شرایطی کارکنان شهرداری یا بخش‌های خصوصی درخت‌های خشک را از سراسر شهرها جمع‌آوری و آن‌ها را اغلب به هیزم و خاک‌برگ تبدیل می‌کنند یا آن‌ها را به دفن‌گاه‌های زباله انتقال می‌دهند.

مقامات در اکثر شهرهای جهان بیش از آنکه درخت بکارند به جمع‌آوری تنه‌های خشک آن‌ها می‌پردازند که همین امر باعث شده است شهرها هیچ‌گاه از پوشش سبز قابل توجهی برخوردار نباشند. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است اینکه مقامات شهری نباید درختان خشک را به دفن‌گاه‌های زباله انتقال دهند و در عوض آن‌ها را برای مصارف دیگر نظیر ساخت وسایل چوبی منزل یا به عنوان کفپوش ساختمان‌ها استفاده کنند. این کار مزایای بسیاری برای شهرها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف منابع مالی شهر، ایجاد مشاغل جدید، بررسی اهداف درازمدت مربوط به بهداشت عمومی و کاهش چشمگیر دمای هوا اشاره کرد.

مزایای جنگل‌های شهری

بهبود وضعیت درختان در ایالات متحده آمریکا مزایای بسیاری برای آب و هوا و همچنین جوامع داشته است. چشم‌اندازهای سراسر ایالات متحده آمریکا ظرفیت کاشت ۶۰ میلیارد درخت جدید را دارند که این تعداد می‌تواند در هر سال تا حدود ۵۴۰ تن دی اکسید کربن را جذب کند. از سوی دیگر مزایای کاشت این حجم از درختان با جایگزینی ۱۱۷ میلیون خودروی بنزینی با الکتریکی برابری می‌کند. مقامات محلی آمریکا تا کنون ۴۰۰ میلیون اصله درخت در سراسر کشور کاشته‌اند که پیش‌بینی شده است در صورت کاشت بیشتر درختان، آلودگی و دمای هوا چشمگیر کاهش یابد.

از سوی دیگر هر ساله حدود ۳۶ میلیون درخت در سراسر ایالات متحده آمریکا قطع می‌شود و این رویداد در اثر پیر شدن  آفت‌زدگی آن‌ها یا به سبب ساخت‌ و سازهای جدید شهری اتفاق می‌افتد و منجر به زیان‌های اقتصادی تا ۷۸۶ میلیون دلار در سال می‌شود. البته چوب‌های حاصل از درختان قطع‌ شده را می‌توان برای مصارف مهم دیگری استفاده کرد و از این طریق ضررهای مالی را به حداقل رساند. با این حال در اغلب شهرهای آمریکایی، درختان خشک به دفن‌گاه‌های زباله منتقل می‌شود و در آنجا بدون هیچ استفاده‌ای، همچون سایر مواد زائد می‌پوسد. اگر مراکز جنگل‌کاری چوب‌های حاصل از درختان خشک را دوباره استفاده کنند می‌توانند هم از نظر اقتصادی و هم زیست‌محیطی، مزایای بسیاری را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورند.

مراکز جنگل‌کاری چه وظایفی برعهده دارند؟

مراکز جنگل‌کاری نوعی پیوند بین شرکای عمومی و خصوصی بشمار می‌رود که می‌توانند از طریق بهینه‌سازی استفاده مردم از درختان، اقتصاد شهر را به طور قابل توجهی بهبود بخشند. کارکنان این مراکز می‌توانند به جای انتقال درختان خشک به دفن‌گاه‌ها، آن‌ها را برای مبلمان، خاک‌برگ، پوشش کف ساختمان‌ها، تخته‌های چوبی برای ساختن کابینت‌ها و تهیه کمپوست مورد استفاده دوباره قرار دهند. در نتیجه امکان ذخیره مالی برای کاشت درختان بیشتر فراهم می‌شود و اقتصاد مدور به طور چشمگیری فعال می‌شود. علاوه بر این مراکز فوق، سلامت عمومی و رشد اقتصاد را مورد حمایت قرار می‌دهند و به ایجاد مشاغل در زیرساخت‌های سبز از طریق استخدام افراد در آسیاب‌ها و نوآوری‌های جدید کاشت درختان می‌پردازند.

ایجاد فرصت‌های جدید برای درختان شهری

مراکز جنگل‌داری نه تنها با استفاده دوباره از درختان خشک مزایای زیادی برای شهر و شهروندان به ارمغان می‌آورند، بلکه مسیر را برای کاشت درختان جدید هموار می‌کنند. این کار فواید بسیاری برای سلامت عمومی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از تصفیه هوا و آب، کمک به کاهش بیماری‌های مزمن تنفسی و گرما نام برد. علاوه بر این درختان با جذب آب باران می‌توانند مانع وقوع سیل و وارد آمدن فشار به سیستم‌های آب و فاضلاب شهری شوند.

بیشترین استفاده از درختان خشک

پاندمی کووید -۱۹ شهرهای سراسر جهان را با مشکلات مالی مواجه کرده و همین امر باعث شده است مقامات حفظ درختان و کاشت دوباره آن‌ها را با وجود مزایای بسیار به تأخیر بیندازند. این در حالی است که آن دسته از مراکز جنگل‌داری که به خوبی مدیریت می‌شوند در همین دوران نیز می‌توانند بیشترین بهره را از وجود درختان برای بهبود سلامت شهروندان و رسیدن به اهداف اقلیمی خود ببرند. در واقع مراکز جنگلداری منافع بسیاری برای شهرها دارند چرا که درآمدهای جدیدی برای کمک به مراقبت از درختان، کاشت دوباره آن‌ها و کارآفرینی فراهم می‌آورند. پس وجود این مراکز از سه جنبه یعنی سلامت عمومی، رشد اقتصاد و کاهش تغییرات اقلیمی برای شهرها ضروری است.

کد خبر 454201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۵۵ FR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    درختان بیمار رو میشه پودر کرد و به کشورهای اروپایی صادر کرد اونا ازش در کرم استفاده میکنند یا در حالت فشرده برای افزایش استقامت مصالح ساختمانی بهره میبرند