چگونه از گازگرفتگی جلوگیری کنیم؟  

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با توجه به شروع فصل سرما و احتمال افزایش مسمومیت با مونوکسید کربن و گازگرفتگی توضیحاتی در خصوص نحوه استفاده صحیح از وسایل گرمایشی ارائه داد.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علائم گازگرفتگی در منزل با توجه به نزدیک شدن به روزهای سرد، اظهار کرد: علائم مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود و همین امر باعث شده افراد مسموم خیال کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته حوادث گازگرفتگی جان بسیاری از هموطنان را گرفته است، افزود: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بیقراری، خستگی و کاهش قدرت عضلانی، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علائم عمومی مسمومیت‌ها است و چنانچه افراد متوجه چنین علائمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

بعد از بروز علائم گاز گرفتگی چه باید کرد؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: کسی که دچار گاز گرفتگی شده باید از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل شده، یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ او را باز کرده و در صورت امکان عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم توسط دیگران با نهایت دقت انجام شود، همچنین خارج کردن افراد آسیب دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.

کاوه آهنگران گفت: هنگام نصب وسایل گرمایشی، دودکش و اتصالات در داخل و خارج دیوار باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌گونه منفذ یا نشتی در سرتاسر آن باشد و برای استفاده از چنین وسایل تمام نکات ایمنی مورد توجه قرار گرفته و در صورت نیاز، این امور به متخصصان امر سپرده شود.

هنگام سردی دودکش‌ها چه باید کرد؟

وی درباره سردی دودکش هنگام روشن بودن بخاری‌ها گفت: با باز گذاشتن بخشی از در یا پنجره که در مسیر جریان هوا است، اکسیژن کافی به محیط می‌رسد و سردی دودکش برطرف می‌شود اما در صورتی که پس از گذشت چند دقیقه بازهم دودکش به دلایل مختلف گرم نشد، توصیه می‌شود وسیله گازسوز خاموش شده و متخصصان آن را کاملاً بررسی کنند تا آن موقع می‌توان برای گرم کردن محیط از بخاری برقی به‌طور موقت استفاده کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: در مجموع دودکش‌ها باید به‌صورت اصولی و استاندارد تا پشت بام منزل اجرا و اکسیژن کافی برای سوخت وسیله گازسوز در محیط تأمین شود؛ دودکش‌هایی که از دیوارهای جانبی و پنجره ساختمان و به صورت غیراصولی خارج شده‌اند و ارتفاع آنها کمتر از بام ساختمان است، عملاً امکان تهویه محصولات احتراق را به طور مطلوب نداشته و خطرآفرین است.

وی با اشاره به برتر بودن کلی کلاهک H از کلاهک تکی تصریح کرد: اجرای صحیح و اصولی دودکش‌ها تا پشت بام، نصب کلاهک H بر روی آن و رعایت فاصله دودکش از دیوارهای جانبی و ارتفاع دودکش حداقل ۶/۰ متر بالاتر از سطح پشت بام، باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا استفاده از لوله آکاردئونی مجاز است؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه استفاده از لوله‌های آکاردئونی مجاز نیست، تاکید کرد: شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید رو به بالا و ارتفاع قسمت‌های عمودی لوله حداقل سه برابر طول افقی آن باشد؛ قطر لوله دودکش نیز باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه حرارتی باشد.

وی با بیان اینکه هر وسیله درون سوز مانند بخاری، آبگرم کن و غیره باید دارای دودکش مناسب و لوله رابط مجزا و مستقل باشد، اضافه کرد: قسمت عمودی دودکش باید روی پایه‌های مناسب قرار گیرد تا وزن آن به پایه منتقل شود، در ضمن لازم است طول عمودی دودکش با بست‌های مناسب به دیوار محکم شود.

کاوه آهنگران در خصوص تصریح کرد: در نصب وسایل گازسوز مانند پکیج و آبگرم کن دیواری، باید به استانداردهای مربوط و دستورالعمل نصب شرکت تولید کننده توجه کافی شود؛ به‌طور کلی در فضاهای کمتر از ۶۰ متر مربع نصب آبگرم کن و پکیج خطرآفرین است و نصب آن باید با رعایت ضوابط و پیش بینی تهویه مناسب صورت پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از بخاری‌های بدون نیاز به دودکش بر اساس استاندارد ایران در اتاق خواب، حمام و محیط‌های بسته و کوچک ممنوع است، تاکید کرد: بر اساس این استانداردها دامنه کاربرد این دستگاه محدود به اماکن پر رفت آمد است که اکسیژن کافی برای محیط را تأمین می‌کند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان درباره استفاده از شومینه در منازل گفت: استفاده از شومینه به مدت کوتاه مدت آن‌هم در زمان هوشیاری و بیداری مانعی ندارد، اما به علت اینکه عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت گرفته و در درون محفظه نیست، انتشار محصولات احتراق شامل co و co۲ به وسیله آن در مقایسه با سایر وسایل گاز سوز با محفظه، بسیار بیشتر است.

کد خبر 454178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.