شاخصه‌های مدنظر در تهیه طرح جامع چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: لحاظ کردن موضوعات فرهنگی و اجتماعی در کنار ضروریات اقتصادی برای تدوین طرح جامع باید مد نظر باشد و سپس به کالبد به عنوان یک ظرف و ابزار برای رسیدن به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نگاه ویژه‌ای کرد.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح‌های شهری، اظهار کرد: طرح تفصیلی کاربری‌های شهر را به صورت جزئی مورد بررسی قرار می‌دهد اما طرح جامع به نحوی کلی همه جوانب زندگی شهری را در برنامه ریزی مربوط به شهر لحاظ می‌کند.

وی افزود: این طرح آینده یک شهر را در قالب یک برنامه ارائه می‌دهد و همه جوانب آن مد نظر دارد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح جامع نباید صرفاً نگاه کالبدی به شهر داشته باشد بلکه باید شهر را از زاویه‌های بسیار مهم در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز مورد بررسی قرار دهد.

شبانی تاکید کرد: اقتصاد در شهر باید رکن اصلی طرح جامع شهر باشد، تحولات اقتصادی و فناوری در حوزه مباحث شهری لحاظ و طرح جامع بر اساس این تغییرات و تحولات شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه علت اصلی شکل گیری شهرها کارکرد اقتصادی بوده است، تصریح کرد: صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس موجب شکل گیری شهرها در طول تاریخ شده است، زندگی در شهرها برای ساکنان آن منفعت داشته و اقتصاد شهر یکی از عوامل بسیار مهم در شکل گیری شهرها محسوب می‌شده است.

این دکترای شهرسازی عنوان کرد: لحاظ کردن موضوعات فرهنگی و اجتماعی در کنار ضروریات اقتصادی برای تدوین طرح جامع باید مد نظر باشد و سپس به کالبد به عنوان یک ظرف و ابزار برای رسیدن به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نگاه ویژه‌ای کرد.

کد خبر 454158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.