تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت فولاد تا پایان سال

رئیس هیات عامل ایمیدرو از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت فولاد تا پیش از پایان سال خبر داد و گفت: این صندوق از بومی سازان و تولیدکنندگان داخلی حمایت کرده و ریسک آنها را پوشش خواهد داد.

به گزارش ایمنا، خداداد غریب پور اظهار کرد: با توجه به نقش با اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد بدون نفت، نیاز است که برای تحقق این هدف، یک سری الزامات و زیرساخت‌ها فراهم شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مقوله بومی‌سازی است. در این راستا بومی سازی و ساخت داخل به عنوان یکی از راهبردها و سیاست‌های ایمیدرو در سال ۹۹ تعیین و برنامه‌های واحدهای تابعه به تناسب آن تعریف شد که در همین راستا لازم بود شاخص‌های بومی سازی توسط ایمیدرو تدوین شده و زمینه برای سنجش و پایش دقیق برنامه‌ها و فعالیت‌های بومی سازی فراهم شود.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو افزود: در این زمینه ۱۲ شاخص کلان را برای بومی سازی تدوین کردیم که ملاک ارزیابی عملکرد برنامه‌های بومی سازی و ساخت داخل بر اساس آن‌ها خواهد بود. این شاخص‌ها برای شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی یک راهنمای مسیر بومی سازی است که به آن‌ها در انتخاب اولویت‌ها کمک خواهد کرد تا برنامه‌های بومی سازی را با توجه به درجه اهمیت و به فراخور نیازشان تعریف کنند.

غریب پور ادامه داد: از جمله این شاخص‌ها می‌توان به میزان صرفه‌جویی ارزی، میزان کاهش هزینه‌ها، تعداد ایجاد اشتغال، میزان افزایش سرعت فرایند تأمین نیازها، درصد نقشه‌های ساخت بومی سازی شده، درصد مواد اولیه، قطعات و تجهیزات استراتژیک بومی سازی شده و درصد کاهش وابستگی تولید محصول نهایی اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه تدوین شاخص‌ها با همکاری، تبادل نظر و همفکری با اصلی‌ترین شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور انجام شده است لذا این شاخص‌ها عملیاتی است و از قابلیت سنجش واقعی برخوردار است. استفاده از توان شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی، ارتقای توان مهندسی و سازماندهی مناسب برای بهره برداری حداکثری از تمام ظرفیت‌های کشور، محور اصلی سیاست‌های بومی سازی ایمیدرو و شرکت‌های تابعه است.

معاون وزیر صمت با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی قطعات و تجهیزات کارخانه‌های فولادی در کشور، تصریح کرد: با ایجاد این بانک برای سازماندهی قطعات و تجهیزات با همکاری انجمن تولیدکنندگان فولاد طی ۸ ماه گذشته گام‌های مؤثری برداشته شد. این بانک در حال تکمیل اطلاعات است و تاکنون بالغ بر ۱۹ هزار قطعه یعنی حدود ۶۰ درصد کل تجهیزات و قطعات این بخش در آن بارگذاری شده است. همچنین در راستای تحقق این مهم، طرح ایجاد داشبورد مدیریتی ساخت داخل نیز اجرا خواهد شد.

غریب پور افزود: از دیگر اقدامات ایمیدرو در این حوزه، ایجاد و شکل دهی صندوق پژوهش و فناوری برای صنعت فولاد است که برای نخستین بار در این حوزه، چنین صندوقی در حال تأسیس است و اقدامی مهم در راستای حمایت از بومی سازان و تولیدکنندگان داخلی و پوشش ریسک‌های آن به شمار می‌آید. امیدواریم با تحقق برنامه‌های ایمیدرو در این حوزه، این صندوق تا پایان سال جاری فعالیت خود را آغاز کند.

منبع: مهر

کد خبر 454147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.