ماده تشکیل دهنده گمشده جهان کشف شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابداع اسپری بینی که از کرونا جلوگیری می‌کند، کشف ماده تشکیل دهنده گمشده جهان، تولید روکش‌های نانویی صندلی هواپیما، جلوگیری از عفونت در بدن با ایمپلنت نقره‌ای و نمونه‌برداری از ماه توسط چین را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

ابداع اسپری بینی که از کرونا جلوگیری می‌کند

محققان دانشگاه کلمبیا یک اسپری بینی تولید کرده‌اند که به طور موفق از ایجاد عفونت کووید ۱۹ در تست روی موش خرما و همچنین مدل سه بعدی از ریه انسان جلوگیری کرد. این اسپری به سرعت تأثیرگذار است و به مدت ۲۴ ساعت دوام دارد. علاوه بر آن اسپری مذکور ارزان است و نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

البته عرضه چنین اسپری به طور عمومی هنوز میسر نیست، زیرا باید آزمایش‌های بالینی آن انجام شود و داروی مذکور برای تولید تجاری و انبوه آماده شود. محققان دانشگاه کلمبیا تصمیم دارند به سرعت تست‌های این اسپری را گسترش دهند.

در قسمت‌هایی از جهان که واکسیناسیون انبوه چالش برانگیز است، وجود چنین اسپری کارآمد است. همچنین افرادی که واکسن برای آن‌ها تأثیرگذار نیست، می‌توانند هر روز از این اسپری استفاده کنند.

ماده تشکیل دهنده گمشده جهان کشف شد

محققان معتقد هستند ۴۰ درصد جهان از ماده‌ای تشکیل شده که تاکنون رصد نشده و در حقیقت گمشده بوده است. اکنون گروهی از محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ادعا می‌کنند این ماده میان رشته‌های پراکنده شبکه کیهانی عظیمی پنهان شده که کهکشان‌ها را به هم متصل می‌کند. محققان با بررسی انبوهی از اطلاعات مربوط به ۲۰ سال قبل این ماده گمشده را کشف کرده‌اند.

رشته‌های گاز که شبکه کیهانی را می‌سازند، کهکشان‌ها را در جهان به هم متصل می‌کنند و این رشته‌ها گاهی اوقات منبعی از مواد تازه برای کهکشان‌ها یا سیاهچاله‌های نزدیک هستند و در نتیجه شبکه ضعیف‌تر می‌شود.

محققان فرانسوی معتقد هستند دلیل این امر پراکندگی رشته‌های شبکه کیهانی است و به همین دلیل سیگنال‌هایی که دریافت می‌کنند، بسیار ضعیف بوده و در نتیجه به مدت ۲۰ سال در انبوه اطلاعات ردیابی نشدند.

آن‌ها برای ردیابی ۴۰ درصد ماده رصد نشده جهان، اشعه ایکسی که رشته‌های گاز منتشر می‌کردد را همراه با اطلاعات مربوط به آرایش فیزیکی ۱۵ هزار رشته بررسی کردند. محققان با تحلیل اشعه ایکس متوجه شدند رشته‌های مذکور حاوی انبوهی از گازهای داغی بوده که قبلاً رصد نشده است.

روکش‌های نانویی صندلی هواپیما تولید شد

چندین سال است که ستاد توسعه فناوری نانو در تحقیقاتی به نتیجه رسیده و محصول تولیدی گواهینامه نان مقیاس ارائه می‌دهد. این محصولات در حوزه‌های کالاهای خانگی، دارو، بهداشت و سلامت، عمران و ساختمان، تجهیزات و خدمات و کالاهای صنعتی، انرژی و نفت، حمل و نقل، نساجی و پوشاک، آب، کشاورزی و بسته بندی، اپتیک و الکترونیک و مواد اولیه است.

یکی از این محصولات در حوزه حمل و نقل در بخش هوایی روکش‌های صندلی هواپیمای آنتی باکتریال حاوی ذرات نانو است. این محصول دارای گواهینامه نانو مقیاس بوده و در بازار موجود است. همچنین یکی از شرکت‌های هواپیمایی از این روکش‌های صندلی استفاده می‌کند.

با توجه به اینکه امروزه برای محافظت بیشتر از صندلی وسایل نقلیه از یک روکش بر روی آن استفاده می‌شود. این روکش از منسوجات با دوامی تولید شده است که می‌تواند عمل محافظت و سهولت در استفاده را به خوبی انجام دهد و در هواپیما هم مورد استفاده قرار گیرد.

صندلی وسایل نقلیه از جمله هواپیما به دلیل تماس مداوم با بدن افراد مختلف و همچنین تعریق این افراد، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها است. این روکش‌ها با فناوری نانو و خاصیت آنتی باکتریالی تولید شده است.

ایمپلنت نقره‌ای جلوی عفونت را در بدن می‌گیرد

اگر چه ایمپلنت‌های تیتانیومی استحکام بالایی دارند، اما جلوی انتقال عفونت از فلزات به استخوان‌ها را نمی‌گیرد، استفاده از ایمپلنت‌های جدید با روکش نقره‌ای، خطر انتقال عفونت به درون استخوان‌ها را به حداقل می‌رساند.

پژوهشگران آلمانی می‌گویند برای تولید این ایمپلنت از تاباندن اشعه لیزر به منظور برش دقیق فلز تیتانیوم استفاده شده است. با این کار حفره‌های میکروسکوپی در سطح فلز مذکور ایجاد می‌شود که سازگاری ایمپلنت با بدن را افزایش داده و حالت طبیعی‌تری به آن می‌بخشد.

سپس یک لایه نازک نقره به سطح این ایمپلنت افزوده می‌شود. این نقره که خواص ضد باکتریایی دارد درون حفره‌های ایمپلنت را نیز به خوبی پر می‌کند و در نهایت و قبل از کاشت ایمپلنت در بدن کل آن از یک مایع آنتی‌بیوتیک عبور داده می‌شود.

لایه نقره‌ای ایمپلنت در درون بدن انسان، یون‌های کشنده باکتری آزاد می‌کند و تداوم چند هفته‌ای این روند جلوی ایجاد هرگونه عفونتی را در استخوان‌ها می‌گیرد.

چین از ماه نمونه برداری می‌کند

چین قصد دارد در ماه جاری فضاپیمایی به ماه ارسال کند تا پس از ۴۰ سال نخستین نمونه از سنگ و خاک این سیاره را جمع آوری و به زمین منتقل کند. فضاپیمای Change-۵ فقط یک روز ماه (معادل ۱۴ روز زمین) فرصت دارد موادی از منطقه اکتشاف نشده این سیاره را جمع آوری کرده و به زمین بازگردد. پیش از این در سال ۱۹۷۲ میلادی نمونه‌هایی از ماه جمع‌آوری و به زمین ارسال شد.

فضاپیمای مذکور همراه یک موشک لانگ مارچ ۵ در روز ۲۴ نوامبر جاری (۴ آذر) از یک مقر فضایی در ایالت هاینان چین به فضا پرتاب می‌شود و قرار است در شمال منطقه Oceanus Procellarum ماه فرود بیاید. قرار بود این مأموریت در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شود، اما اختلال در موتورهای موشک به تأخیر در پرتاب منجر شد و در نهایت تصمیم گرفته شد عملیات مذکور در سال جاری انجام شود.