تجربه تلخ ‌دولت روحانی با ترامپ​​​​​​​‌

نتیجه انتخابات آمریکا و سیاست های دونالد ترامپ در برابر دولت روحانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۸ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بایدن، برنده ماراتن انتخابات» به بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: تازه‌ترین اطلاعات از پنسیلوانیا حاکی است که ۲۰ رأی الکترال این ایالت از آن بایدن شده و او رئیس جمهوری منتخب آمریکاست. جو بایدن در ایالت‌های جورجیا و نوادا هم مقابل رقیب جمهوری‌خواه خود پیشتازی می‌کند و امید دارد تا با کسب بیش از ۳۰۰ رأی الکترال راهی کاخ سفید شود.

بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رأی خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها تن دیگر به پای صندوق‌های رأی رفتند، به طوری که انتخابات امسال در ۱۲۰ سال اخیر از نظر حضور واجدان شرایط رای‌دهی، رکورد شکست و بنا بر اعلام حدود ۶۷ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و آرای کسب شده از سوی ترامپ و بایدن از باراک اوباما که بیش از ۶۹ میلیون رأی به دست آورده بود و رکورددار بود نیز بیشتر شد.

روز سه‌شنبه با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رأی‌گیری کم‌کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود که حاصل حجم بالایی از آرای پستی و نزدیکی دو نامزد است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارد.

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور شاکی!» به بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر انتخابات ایران پرداخت و نوشت: روز گذشته بعد از چند روز کشمکش با مشخص شدن پیروزی بایدن در پنسیلوانیا، جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات آمریکا لقب گرفت.

ایالت پنسیلوانیا ۲۰ رأی الکترال دارد که این موضوع کار را به سود بایدن تمام کرد، هرچند اختلاف رأی در این ایالت نیز مانند سایر ایالت‌ها قابل توجه نبود. اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز مثل آنکه قرار نیست این پیروزی را همچنان به رسمیت بشناسد او درحالی‌که بایدن با مشخص شدن نتیجه انتخابات در پنسیلوانیا به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا شناخته می‌شود در توئیتی نوشت: من در این انتخابات پیروز شدم، با اختلاف زیاد! همچنین ستاد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد ادعای پیروزی بایدن ادعایی نادرست است. فاکس‌نیوز هم پیروزی بایدن را به رسمیت شناخت.

این رسانه آمریکایی آرای پنسیلوانیا و نوادا را به حساب بایدن ریخته است. بر اساس آمار فاکس‌نیوز، فعلاً بایدن ۲۹۰ الکترال به‌دست آورده است. با این حال دونالد ترامپ بازهم به جای به رسیمت شناختن پیروزی بایدن اعلام کرد که بایدن از آن رو با همراهی رسانه‌های متحدش خود را با عجله در موقعیت برنده قرار داده که نمی‌خواهد حقیقت افشا شود. اینها در حالی است که جو بایدن در اولین توئیت پس از پیروزی خود در این انتخابات نوشت: افتخار می‌کنم که من را انتخاب کردید. کاری که پیش روی ما قرار دارد، دشوار خواهد بود اما قول می‌دهم من رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود، چه به من رأی داده باشید یا نه. عدم به رسمیت شناختن این آرا از سوی دونالد ترامپ اما معادلات انتخابات آمریکا را پیچیده کرده است.

او حتی در جدیدترین اظهاراتش بیان داشته است که ده‌ها هزار رأی در روز انتخابات پس از ۸ شب به‌صورت غیرقانونی دریافت شد و نتایج را در ایالتی مانند پنسیلوانیا تغییر داد. صدها رأی غیرقانونی بدون ناظر انتخاباتی خوانده شد، تراکتور جلوی درها گذاشتند و پنجره‌ها را با مقوا پوشاندند.

اتفاقات بدی در آنجا رخ داد. اکنون به نظر می‌آید که اگرچه بایدن به عنوان پیروز این انتخابات شناخته می‌شود اما ترامپ و جمهوری‌خواهان با اعلام تقلب در این انتخابات آن را نپذیرند، دموکرات‌ها می‌گویند که اگر ترامپ از کاخ سفید خارج نشود از طریق مقامات امنیتی او را از آنجا بیرون می‌کنند و ترامپ اعلام داشته است که انتخابات هنوز با پایان خود فاصله دارد. او این حق را برای شکایت از آرا در ایالات مختلف محفوظ می‌داند و معتقد است که اسناد و مدارک لازم برای متهم ساختن بایدن و اینکه در انتخابات تقلب شده را دارد و از دیوان عالی و شکایت دراین‌باره سخن به میان می‌آید. با این حال از قرار معلوم بایدن را باید به‌طور رسمی از این پس رئیس‌جمهور آمریکا بدانیم.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلاش دلالان برای تخریب بازارها» به بررسی تأثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران پرداخت و نوشت: آنچه که در روزهای پس از انتخابات آمریکا در اقتصاد ایران رخ می‌دهد و مایه تعجب بسیاری از مردم است، نه واکنش بازارها (که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود با انتخاب فرد دموکرات، اثر روانی بر بازارها سبب تقویت روند نزولی قیمت‌ها به خصوص در بازار دلار شود) که اقدامات عرضه‌کنندگان یا فروشندگان کالاهاست. هنوز رئیس‌جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید شروع به کار نکرده که گشتی در سایت‌های خرده‌فروشی کالا نشان از افزایش هیجان برای فروش و کاهش قیمت کالاهایی است که تا پیش از انتخابات با هر نوسان قیمتی در دلار، قیمت کالاها را افزایش می‌دادند یا آنها را «ناموجود» اعلام می‌کردند تا با قیمت جدید به فروش رسانند.

با وجود تقویت زمزمه‌های کاهش بیشتر قیمت دلار در میدان فردوسی، هیجان در روز اخیر به سطح بالاتری رسید تا جایی که هیجان فروش به خصوص در بازار مسکن و خودرو شدت گرفته است. هر چند در این بازارها خریداران کمتر از فروشندگان هستند و به نوعی منتظر سیاست‌های متقابل ایران در برابر رئیس‌جمهور جدید آمریکا هستند؛ چرا که معتقدند اگر سیاست‌ها متناسب باشد، چه بسا نرخ دلار از قیمت‌های فعلی نیز پایین‌تر می‌آید بنابراین خرید با قیمت‌های فعلی منطقی نیست. اما تلاش بخش دیگری از اقتصاد ایران که از جریان‌سازی و بالا رفتن قیمت دلار نفع می‌برد نیز باعث شگفتی شده و بعضاً مشاهده شده این افراد در برخی کانال‌های تلگرامی به «خبرسازی» روی آورده‌اند تا بتوانند جلوی کاهش بیشتر قیمت را بگیرند. خبرسازی برای جلوگیری از ریزش قیمت‌ها در ابتدا در یک گروه تلگرامی فروشندگان خودرو آغاز شد و با اقدام متقابل مردم در شبکه‌های مجازی و هشتگ «دلال سکته کن» ادامه یافت.

حتی دامنه اعتراض به عدم تغییر قیمت‌ها آن هم در شرایطی که نرخ دلار نسبت به ابتدای آبان ۱۴ درصد کاهش داشته، به سایت‌های بزرگ فروش کالا نیز رسیده و بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی با انتقاد از عملکرد آنها در عدم کاهش قیمت محصولات‌شان در شرایطی که نرخ دلار افت داشته، از آنها خواسته‌اند قیمت‌ها را تغییر دهند. به گفته کاربران در بسیاری از سایت‌ها کالاهایی که تا هفته آخر مهر ماه و به دلیل صعود قیمت دلار، «ناموجود» بود به یک‌باره موجود شدند اما با همان قیمت مهرماه. به نظر می‌رسد دلالان و خبرسازان بازارها از هر فرصتی برای جلوگیری از کاهش حاشیه سود دلالی استفاده می‌کنند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجربه تلخ دولت روحانی با ترامپ‌» به بررسی سیاست‌های دونالد ترامپ در برابر دولت روحانی پرداخت و نوشت: اگر حسن روحانی فرصت کند تا کتاب خاطرات دوران ریاست‌جمهوری خود را بنویسد قطعاً چهار سالی که دولت او با دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا هم‌زمان شد، از جذاب ترین فصل‌های آن خواهد بود. روحانی اولین رئیس‌جمهور بعد از انقلاب است که توانسته با یک رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی صحبت کند و با دولت او بر سر «برجام» به توافق برسد؛ اتفاقی که باعث شد تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته شود.

حسن روحانی در سال ۹۶ با برگ برنده برجام، برای بار دوم سکان دولت را در دست گرفت اما در تمام سه سال گذشته با دولت ترامپ درگیر بوده و با خروج آمریکا از برجام، با طعم تلخ تحریم‌ها، دولت را اداره می‌کند. اما این روزها برای دولت حسن روحانی بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌آید و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در حال ترک کاخ سفید باشد. امید را از سخنان چند روز گذشته روحانی می‌توان درک کرد؛ هرچند گفته باشد: «برای ایران شیوه‌ای که آمریکا در پیش می‌گیرد مهم است، نه فردی که بر سر کار می‌آید. مهم این است که آمریکا به قانون، معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به مردم ایران احترام بگذارد.»

چهار سال پیش، دونالد ترامپ در حالی در انتخابات آمریکا به پیروزی رسید که یکی از شعارهای انتخاباتی او خروج از برجام بود چراکه او این تفاهم‌نامه را وحشتناک می‌دانست و بارها به خاطر آن باراک اوباما را سرزنش کرده بود. اما واکنش حسن روحانی در روزی که ترامپ ۲۷۰ رأی الکترال را به دست آورده بود، این بود که هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای در آن بود که برجام را نه به‌عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به‌عنوان یک قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست. با این حال کمتر از دو سال بعد یعنی در اردیبهشت ۹۷، ترامپ رسماً آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های شدیدتری نیز اعمال کرد.

با این حال، ترامپ بارها تلاش کرد از هوش کاسب‌کارانه خود استفاده کند و دولت ایران را به پای میز مذاکره بنشاند، او در این راه بارها ایران را نیز تهدید کرد اما حسن روحانی ترجیح داد به موضوع رابطه با دولت ترامپ، دیپلماتیک نگاه کند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروز انتخابات هر که باشد آمریکا بازنده است» به بررسی ناآرامی‌های انتخاباتی آمریکا پرداخت و نوشت: سرشناس‌آمریکایی طی مقاله‌ای نوشت: «بازنده اصلی انتخابات کنونی کشور، آمریکا بود». گفته می‌شود شکست ترامپ در این انتخابات تقریباً قطعی شده اما بنا به مصالحی! اعلام نتایج قطعی با تأخیر صورت می‌گیرد.

بحران انتخاباتی در آمریکا ادامه دارد. کشور کاملاً دو تکه شده و کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی نیز این حقیقت را کتمان نمی‌کنند. اردوگاه دموکرات‌ها در حال شادی هستند؛ در اردوگاه جمهوری خواهان نیز همه در حال فاصله‌گیری از ترامپ هستند و حتی برخی کارمندان کاخ سفید نیز با قطعی شدن شکست ترامپ، از حضور در محل کار خودداری می‌کنند! در فیلادلفیا که شمارش آرا تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد، یکی از قضات دادگاه عالی آمریکا به اعضای شورای شهرهای ایالت دستور داده تا آرا دریافتی پس از روز انتخابات (سوم نوامبر ۱۳ آبان) را از یکدیگر تفکیک کنند.

اعلام نتایج قطعی (شکست ترامپ) نیز احتمالاً به دلیل نگرانی از هواداران مسلح ترامپ با تأخیر کم سابقه‌ای مواجه شده است. همزمان گزارش شده خیابان‌های شهرهای مختلف آمریکا شاهد درگیری موافقان و مخالفان ترامپ است.


 

کد خبر 454072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.