انگشت پای کوویدی؛ عارضه طولانی مدت بیماری کرونا

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انگشت پای کوویدی و ضایعات پوستی ناشی از کرونا ممکن است تا چندین ماه پس از بهبود پیدا کردن از بیماری کرونا ادامه‌دار باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقد هستند که انگشت پای کوویدی و ضایعات پوستی، علائمی از التهاب است، برخی مبتلایان به بیماری کرونا، التهاب طولانی مدت را تجربه می‌کنند. هنوز مشخص نشده است که چرا و چگونه این اتفاق رخ می‌دهد، اما نباید مشکلات پوستی ناشی از این بیماری را نادیده گرفت، زیرا این مشکلات نشان می‌دهد که قرار است چه اتفاقاتی برای دیگر اعضای بدن رخ دهد. به نظر می‌رسد مشکلات پوستی ناشی از کرونا نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به این ویروس باشد.

گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع مطالعه جدیدی انجام دادند و وضعیت پوست بیش از هزار فرد مبتلا به بیماری کرونا را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد قرمزی و تورم دست‌ها و پاها در بین افراد مشکوک به کرونا تقریباً ۱۵ روز و در مبتلایان به کرونا ۱۰ روز طول کشید. این موضوع بدان معنی است که نیمی از افراد شرکت کننده در مطالعه مشکل انگشت پای کوویدی را به مدت طولانی‌تر و نیمی دیگر به مدت کوتاه‌تر تجربه کردند.

بر اساس نتایج به دست آمده، ۶ نفر از شرکت کنندگان این مطالعه به مدت ۶۰ روز درگیر مشکل انگشت پای کوویدی بودند، در حالی که دو نفر از بیماران این علائم را بیش از ۱۳۰ روز تجربه کردند. علاوه بر این ضایعات کهیری تقریباً پس از چهار روز و ضایعات موربیلی فرم (morbilliform rashes) پس از گذشت تقریباً یک هفته بهبود پیدا کرد. حداکثر مدت زمان بهبود این نوع ضایعات ۲۸ روز بود.

پژوهشگران معتقد هستند این مشکلات پوستی به دلیل واکنش شدید التهابی بدن به ویروس کووید -۱۹ به وجود می‌آید. پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است که نقش مهمی در تنظیم دمای بدن و دفاع ایمنی دارد. به همین دلیل تعجب‌آور نیست که چنین ویروس خطرناکی که سیتوکین‌های زیادی را در بدن آزاد می‌کند، روی پوست نیز تاثیر بگذارد. مشکل انگشت پای کوویدی علاوه بر اینکه باعث بروز علائم قابل مشاهده روی پوست می‌شود، می‌تواند دردناک باشد.

تغییر رنگ ناشی از انگشت پای کوویدی مدت زمان زیادی طول می‌کشد، اما درد و ناراحتی آن تقریباً یک هفته ادامه خواهد داشت. تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا گزارش کرده‌اند که تقریباً به مدت یک هفته درگیر تورم و درد پا بودند، اما از بین رفتن ضایعات پوستی چندین هفته طول کشید. علاوه بر این، آن‌ها اعلام کردند این تورم به قدری بوده است که نمی‌توانستند کفش بپوشند.

به گفته محققان، قطعاً بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا مشکلات پوستی را تجربه می‌کنند. بنابراین باید دلیل رخ دادن این اتفاق و نحوه درمان آن مشخص شود. این مشکل پوستی در بیشتر مبتلایان خود به خود از بین می‌رود، اما تعداد کمی از بیماران تا چندین ماه پس از بهبود بیماری کرونا درگیر آن هستند.

کد خبر 454032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.