مدل‌سازی پیش‌بینی تصادفات وسیله نقلیه عابر پیاده در تقاطع چراغ‌دار

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مدل‌سازی پیش‌بینی تصادفات وسیله نقلیه در تقاطع‌های چراغ‌دار شهری (مطالعه موردی ‌شهر اصفهان) به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک توسط «رضا بخشوده» دانشجوی دانشگاه آزاد خوراسگان مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سفرهای درون شهری با هر وسیله‌ای در ابتدا و انتها یا بین گونه‌ها، قسمتی از سفر به صورت پیاده انجام می‌شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد تردد عابران عمدتاً در تقاطع و محل‌های نزدیک به آنها اتفاق می‌افتد، همچنین تقاطع‌ها به عنوان گره‌های ترافیکی در تعیین ظرفیت ترافیکی شبکه راه‌های درون‌شهری نقش اساسی دارد و هر گونه اختلال در آنها باعث کاهش ظرفیت شبکه حمل و نقل شهری می‌شود که تصادف وسیله نقلیه عابرپیاده نمونه‌ای از اینگونه اختلالات است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در میان عوامل دخیل در تصادفات، عابرپیاده آسیب‌پذیرترین آنها است؛ از این رو ایمنی عابرپیاده توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

نصوحی تاکید کرد: بر این اساس تاکنون مطالعاتی در سطح جهانی و نیز در ایران پیرامون ایمنی عابران انجام گرفته که نشان داده عوامل متعددی از جمله حجم تردد عابران، حجم ترافیک عبوری، کاربری زمین اطراف تقاطعات و نوع کنترل تقاطع در فراوانی تصادفات وسیله نقلیه و عابر پیاده مؤثر است.

وی با بیان اینکه تاکنون در مورد ایمنی عابران در تقاطعات شهر اصفهان مطالعات محدودی انجام شده که نیاز به مطالعه بیشتر احساس می‌شود، گفت: در این تحقیق برای پیش‌بینی فراوانی تصادفات وسیله نقلیه_عابر پیاده در تقاطع‌ها از اطلاعات مربوط به ۳۲ تصادف در ۱۲ تقاطع چراغ دار شهر اصفهان در دوره زمانی سه ساله استفاده شد که نتایج حاصله نشان داد تعداد شاخه‌های منتهی به تقاطع، حجم ترافیک عبوری، تعداد خطوط منتهی به تقاطع، ساکنین محدود تقاطع و کاربری مسکونی_تجاری_خدماتی بر فراوانی تصادفات اثر مثبت و حجم تردد عابر پیاده، وجود گذرگاه ایمن و نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی باعث کاهش فراوانی تصادفات عابر پیاده می‌شود.

کد خبر 453983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.