قدردانی از پارک‌ها و فضاهای سبز در دوران کرونا

پاندمی کرونا و تبعات آن نظیر افزایش نگرانی‌ها، محدودیت‌های مربوط به ماندن در خانه و رعایت فاصله اجتماعی باعث شده است مردم بیش از پیش قدردان ارزش قدم‌زدن‌های کوتاه در فضاهای سبز و پارک‌ها باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی در سراسر دنیا، پس از ظهور ویروس کرونا از هیچ تلاشی برای مهار این بیماری دریغ نکرده و مداوم در حال یافتن راه‌حل‌هایی برای نابودی آن بوده‌اند. اغلب استراتژی‌هایی که در نقاط مختلف جهان اعمال شده است شبیه به هم بوده و پیامدهایی نسبتاً یکسان داشته است. به عنوان مثال، در اغلب شهرهای جهان مراکز عمومی نظیر پارک‌ها و فضاهای سبز روی حضور مردم بسته شد تا در اثر ممانعت از نزدیک شدن مردم به یکدیگر، انتقال ویروس از یک فرد به دیگری رخ ندهد. ترس از ابتلا به ویروس کرونا از یک سو و محدودیت‌های اعمال شده برای مهار آن از سوی دیگر باعث شد نگرانی‌ها و انزوای مردم بیشتر و پناه بردن به فضاهای سبز به یک نیاز در بین آن‌ها تبدیل شود.

بسته شدن پارک‌ها و اثربخشی تلاش‌های مهار

محققان آمریکایی پس از انجام مطالعات متعدد به این نکته پی بردند که اقدامات رعایت فاصله اجتماعی در سراسر شهرهای کشور نه تنها به کاهش انتشار ویروس کرونا منجر شده است، جان بسیاری از شهروندان را نیز نجات داده است. بر اساس یافته‌های متخصصان بیماری‌های همه‌گیر در زمینه کووید -۱۹، دستور مقامات محلی مبنی بر ماندن در خانه تنها در شهرستان هریس، واقع در ایالت تگزاس آمریکا، باعث نجات جان چهار هزار و ۵۰۰ نفر در بازه زمانی بیست و چهارم ماه مارس تا ششم آوریل شد.

این در حالی است که شهردار هیوستون، شهری در همین ایالت، در ابتدا بسته شدن پارک‌ها را امری غیرضروری تصور می‌کرد، اما پس از گزارش ۶۱۵ مورد مبتلا به کووید -۱۹ و وقوع دو مرگ کرونایی، دستور داد در تمام پارک‌ها و فضاهای سبز را روی مردم ببندند.

نیاز مردم به مکانی برای رهایی از نگرانی‌های دوران کرونا

از آنجا که بسیاری از مردم برای دورکاری، مراقبت از کودکان یا تنها به منظور کمک به مهار شیوع کرونا در خانه مانده‌اند، در نتیجه نگرانی‌ها و افسردگی‌ها در میان آنان به طور چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که بسیاری از مردم نیز به عنوان کادر درمانی، نیروهای امنیتی و فروشندگان چاره‌ای جز حضور فیزیکی در محل کار خود ندارند و با خطرات زیادی مواجه می‌شوند. گزارشات حاکی است که میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان در اثر پاندمی کرونا کار خود را از دست داده‌اند که این اتفاق خود بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها افزوده و افسردگی را برای آن‌ها رقم زده است. این که همه مردم چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند یا نه خیلی مهم نیست، اینکه همه آن‌ها با نگرانی‌های ناشی از انتشار ویروس کرونا مواجه هستند بسیار حائز اهمیت است. بدیهی است که مردم برای رهایی از چنین نگرانی‌هایی نیازمند رفتن به یک مکان امن نظیر پارک‌ها و فضاهای سبز هستند، اما قرنطینه‌ها آن‌ها را از حضور در چنین مکان‌هایی محروم کرده است.

شیوع کرونا و تمرکز دوباره بر اهمیت پارک‌ها

پارک‌هایی که به خوبی طراحی شده باشد تنها فضاهایی سبز نیست، بلکه مکان‌هایی است که در آن مردم به فعالیت جسمی می‌پردازند و با گذراندن اوقات فراغت خود در آن، به سلامت روحی دست می‌یابند. تحقیقاتی که در دانشگاه‌های مختلف جهان شده حاکی است که تنها گذراندن ۲۰ دقیقه زمان در فضاهای سبز می‌تواند به مدت چهار ساعت روح انسان را از هرگونه افکار منفی دور نگه دارد. بودن در فضاهای سبز، نگرانی، افسردگی و حتی در بعضی از موارد، میزان جرم و جنایت را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد پس بسته شدن کامل در آن‌ها روی مردم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. بنابراین اخیراً مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان، رفتن به فضاهای سبز را آزاد کرده اما از مردم خواسته‌اند ضمن رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، تنها برای چند دقیقه قدم زدن به پارک‌ها بروند.

کد خبر 453926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.