ثبت بیش از ۱۷ هزار مرگ مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا در تهران

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: از ابتدای همه‌گیری تا دیروز ۱۷ هزار و ۷۵۴ مرگ ناشی از کرونا و مشکوک به کرونا در بهشت زهرا ثبت شده است.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در تهران گفت: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده حدود شش هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که از این بین به دو هزار و ۵۰۰ نفر دستگاه‌های کمک تنفسی وصل است که نشان می‌دهد در روزهای آینده مرگ و میرهای کرونایی کمتر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه روز پنجشنبه هفته گذشته حدود ۱۷۳ مرگ بر اثر کرونا در تهران به ثبت رسیده، ادامه داد: از ابتدای همه‌گیری تا دیروز (جمعه) ۱۷ هزار و ۷۵۴ مرگ ناشی از کرونا و مشکوک به کرونا در بهشت زهرا ثبت شده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۲۹ مرد و ۶ هزار و ۹۲۵ زن بوده‌اند. از میان فوتی‌های ثبت شده ۴ هزار و ۹۸۰ نفر به شهرستان‌های دیگر منتقل شده و ۱۲ هزار و ۷۷۴ نفر نیز در بهشت زهرا دفن شده‌اند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این آمار و ارقام مشخص می‌کند مرگ‌ومیرها بر اثر کرونا همچنان بالاست و روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: به طور معمول روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر به دلیل عوامل مختلف در تهران فوت می‌کردند که پس از شیوع کرونا این آمار تقریباً دو برابر شده و نشان‌دهنده حجم زیاد کار در بهشت زهرا بوده است و باعث فرسایش و خستگی بالای کارکنان این مجموعه شده است.

وی اضافه کرد: در بخش سلامت نیز نظام سلامت ما به دلیل طولانی مدت شدن حجم بالای کار و استرس زیاد دچار مشکلات عدیده‌ای شده و کادر درمان تعداد زیادی از همکاران و نیروهای انسانی خود را از دست داده است. بیمارستان‌های خصوصی ظرفیتشان تکمیل شده و در بخش دولتی با اضافه کردن بخش‌های کرونایی همچنان امکان پاسخگویی به بیماران را دارند اما این روند کند در برابر کنترل بیماری باعث شده به بدنه نیروی انسانی سلامت کشور آسیب جدی وارد شود.

از متخصصان ایرانی خارج از کشور کمک گرفته شود

خداکرمی معتقد است برای مدیریت وضعیت کنونی نیاز به یک مدیریت یکپارچه و همه جانبه بوده و حتماً باید از متخصصان ایرانی خارج از کشور که در حال خدمات رسانی به نظام سلامت هستند کمک گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها نهاد مسئول برای کنترل بحران کرونا نیست و نهادهای دیگر نیز باید همراه این وزارتخانه باشند و دستورالعمل‌هایی که اعلام می‌شود را اجرایی کنند. فرماندهی کنترل شیوع کرونا با وزارت بهداشت است و سایر نهادها باید به رعایت پروتکل‌ها تمکین کرده و از کمک اقتصاددان‌هایی که در این حوزه تسلط دارند استفاده شود و با یک فراخوان از متخصصانی که در سراسر دنیا داریم و می‌توانند برنامه و پیشنهاداتی ارائه کنند که ما از این وضعیت خارج شویم استفاده کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کندی و کرختی در مقابله با کرونا در همه سازمان‌ها و حتی در مردم هم دیده می‌شود، گفت: ادامه‌دار شدن این وضعیت باعث شده مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها کمی بی‌تفاوت شوند و برای همین شاهد تجمع در مراکز تجاری، رستوران‌ها، عزاداری‌ها و جشن‌ها هستیم و نمونه تلخ و اخیر، برگزاری مراسم عروسی در گرگان بود و باعث بروز فاجعه‌ای شد که پایان آن جان دادن داماد بر اثر کرونا بود. مردم، مسئولان و مدیران شهری باید همزمان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تذکر نسبت به برگزاری مراسم‌های شهرداری

وی درخصوص برگزاری چند مراسم بهره‌برداری هفته گذشته توسط شهرداری تهران که با وجود تلاش برای رعایت پروتکل‌ها در برخی مواقع امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود نداشت، گفت: من بارها به صورت غیررسمی این موارد را هم به همکاران خود در شورا و هم در شهرداری تذکر داده‌ام. جلسات، افتتاحیه‌ها و فعالیت‌ها در صورت امکان باید مجازی برگزار شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به دلیل آنکه شهرداری وظایف خدماتی دارد آن را تعطیل کنیم. امور شهرداری در خط اول امور حفظ سلامت مردم مانند پسماند و فضای سبز است اما می‌توان در مواردی که ضرورتی وجود ندارد جلسات را به صورت مجازی برگزار کرد. مناطق، سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های مدیریت شهری باید در این حوزه با سختگیری و دقت بیشتری عمل کنند.

ممانعت از دستفروشی بدون حمایت‌های ستاد ملی کرونا امکانپذیر نیست

خداکرمی در خصوص فعالیت روزبازارهایی که در جنوب و حاشیه تهران برپا می‌شود و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن وجود ندارد، گفت: تعطیلی تهران باید یکپارچه باشد و شهرداری در خصوص تعطیل کردن قدرتی ندارد؛ محدود کردن برخی از مشاغل نیز تحت اختیار شهرداری نبوده و ساماندهی وضعیت دستفروشان در شرایط تحریم اقتصادی و وضعیت بد کنونی بدون حمایت‌های ستاد ملی کرونا امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند این فعالیت‌ها را متوقف کند اما حمایتی از این قشر نشود، اضافه کرد: در این رابطه مردمی که به این روزبازارها مراجعه می‌کنند باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر توجه کنند. شهرداری در این هشت ماه عملکرد خوبی داشته و مأموریت‌های خود را به درستی انجام داده است سازمان بهشت زهرا در حوزه کرونا بهترین عملکرد را داشته و حتی از سطح استانداردهای بین‌المللی نیز خدمات مناسب‌تری را ارائه داد، در حوزه پسماند هم عملکرد موفقی داشته‌ایم اگر در سایر حوزه‌ها نیز مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشیم و همزمان مردم هم همراهی کنند کنترل و مهار این ویروس امکانپذیر خواهد شد.

کد خبر 453909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.