۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
دایه‌های شهر

داشتن فضایی مناسب برای زندگی شهروندان در شهرها، مهمترین هدف مدیریت شهری به شمار می‌آید، در این راستا شهرسازان متعهد و شهرداران کارآمد در یک هم‌افزایی با همکاری یکدیگر و با مشارکت شهروندان می توانند محیط زیست سالم و فضای شهری پایداری را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز هشتم نوامبر سال ۱۹۴۹ توسط پرفسور فقید «کارلوس ماریا دلاپائولرا» استاد فقید دانشگاه بوینوس آیرس آرژانتین، همزمان با افتتاح انستیتو مطالعات مسائل شهرسازی این دانشگاه، تحت عنوان روز جهانی شهرسازی (World Town Planning Day) ثبت شد؛ او هدف اصلی خود را از نام‌گذاری چنین روزی پیشبرد و ارتقای علاقه به مباحث شهرسازی در میان عامه مردم و متخصصان در مقیاس‌های محلی، ملی و بین‌المللی عنوان کرد.

در طول ۷۱ سالی که از برگزاری نخستین مراسم بزرگداشت این روز می‌گذرد، تعداد کشورهای برگزار کننده مراسم در این روز در جهان افزایش چشمگیری داشته و توجه بسیاری از کشورها به بزرگداشت این روز جلب شده است.

از جمله دلایل مهم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی می‌توان به پوشش و اطلاع‌رسانی آرمان‌ها و ایده‌آل‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای علاوه بر متخصصان در میان عموم شهروندان و توجه به اهداف و پیشرفت‌های برنامه‌ریزی شهری عنوان کرد.

کارشناسان علم شهرسازی بر این باور هستند که باید پیوند میان شهر و شهروندان و همچنین شهر سازان و شهرداران کشور برای فایق آمدن بر مسائل بزرگ و چالش‌های عظیم شهری و محیطی برقرار شود.

روز جهانی شهر ساز موقعیت ویژه‌ای برای شناسایی و ترویج نقش شهرسازی در ایجاد شهرهای قابل زیست و بررسی مسائل شهرسازی از یک منظر جهانی است؛ البته شهر سازان باید بتوانند با توجه به شناخت محلی از کشور، شهرها را با کیفیت‌تر و پایدارتر بسازند تا مردم در شهرسازی مشارکت داشته باشند چرا که نقش شهر سازان در بحث توسعه شهر و کشور و حتی در توسعه اجتماعی و رفتاری بسیار مهم است.

هم افزایی علوم متفاوت برای توسعه شهرها

«حمیدرضا نیلی» کارشناس شهرسازی و معماری در این باره به ایمنا، می‌گوید: برنامه‌ریزی صحیح شهری می‌تواند شهرها را به سمت زیست‌پذیری و تاب‌آوری سوق دهد

وی اظهار می‌کند: انسان به لحاظ ویژگی‌هایی که خداوند در وجودش خلق کرده، جمع‌پذیر و اجتماعی است از این رو باید یک زندگی جمعی را برای خود برنامه‌ریزی کند.

این کارشناس شهرسازی و معماری ادامه می‌دهد: در دوره‌های مختلف تاریخی، برنامه‌ریزان اجتماعی و جامعه‌شناسان این وظیفه را بر عهده داشتند که لایه به لایه با بزرگ شدن این اجتماعات و گسترده شدن روابط بین انسان‌ها، دانشی با عنوان «برنامه‌ریزی شهری» به میان آمد که ضرورت آن برای جمعیت بشری به شدت احساس شد تا گروهی دانشی کسب و علمی را بیاموزند و بتوانند برای آینده شهرها و رفاه و آسایش انسان‌ها در شهرها برنامه‌ریزی جامعی را انجام دهند.

وی تصریح می‌کند: این برنامه‌ریزی با رویکردهای مختلف و مدل‌های گوناگون انجام و لایه به لایه این علم و دانش بین رشته‌ای ارتقا یافت و با رشد جامعه به لحاظ ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی، دانش‌های وابسته به امور زیستی انسان نیز وارد میدان شد.

نیلی با بیان اینکه با پیشرفت علم، یک نفر شهر ساز توان و امکان برنامه‌ریزی جامع برای یک شهر را ندارد، می‌افزاید: به همین جهت علوم متفاوت در قالب یک گروه گردهم می‌آیند تا با علم به ویژگی‌های جغرافیایی شهر بدانند چه جهتی برای توسعه شهر مناسب است.

وی خاطرنشان می‌کند: دانش و علوم جامعه‌شناسی شهر نیز در کنار این تیم قرار می‌گیرد تا بررسی کند افراد با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف باید چه نوع رشد و توسعه‌ای را داشته باشند.

این کارشناس شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه دانش اقتصاد شهری برای بررسی مسائل معیشت مردم به کار گرفته می‌شود، می‌گوید: با توجه به اینکه لایه به لایه تردد شهروندان در شهر از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر در شهر انجام می‌شود، دانش حمل و نقل شهری به میان می‌آید و برنامه‌ریزی حمل و نقلی نیاز است، همچنین برای در نظر گرفتن سیستم‌های فعالیت برای جامعه، برنامه‌ریزان آموزش به میان می‌آید و به جهت نیاز فضای شهری به کیفیت، علم دانش طراحی شهری مطرح می‌شود تا متولی ایجاد و ارتقای کیفیت فضاهای شهری باشد.

وی با بیان اینکه معماری‌ها با گونه‌های مختلف از جمله معماری منظر در شهرها مطرح است و البته گروه‌های عمران شهری به میدان می‌آیند، اظهار می‌کند: این مجموعه نشان می‌دهد جمع انسان‌ها در پیرامون نیز به قدری مهم است که گروهی افراد آگاه با دانش‌های گوناگون دور هم جمع شده تا ابعاد، ویژگی‌ها و نیازهای گروه شهروندی را در یک مجتمع زیستی به نام شهر یا روستا برطرف کنند و با نیاز سنجی، این گروه انسانی را راهنمایی و راهبری کنند تا بر اساس برنامه مشخص و مدونی گام‌ها را به صورت منظم برای رسیدن به کمال واقعی بر دارند.

هدف دانش شهرسازی، تأمین رفاه کامل شهروندان

نیلی تاکید می‌کند: یکی از علمای شهرسازی تأملی در اسم «شهر» داشته است مبنی بر اینکه در زبان‌ها و ادبیاتی که مونث و مذکر جدای از هم تلفظ می‌شود، غالباً شهر به صورت «مونث» استفاده شده و نکته ظریف در این باره آن است که شهر نقش مادری ایفا می‌کند و به همین دلیل مونث بودن را به شهر خطاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهر درون خود شهروند را می‌پروراند و همچون مادر دامن خود را باز کرده است، می‌گوید: شهر روز به روز فرسوده می‌شود، اما با تجربه، امکانات و خدمات پروریده درون خود یعنی «شهروندان» را رشد می‌دهد، به کمال می‌رساند و نقش مادری ایفا می‌کند.

این کارشناس شهرسازی و معماری تصریح می‌کند: ارزش و مقام شهر سازان در جایگاه مادری است که در دامان خود فرزندپروری می‌کنند که امیدواریم فرزندان قدردان این افراد باشند که برای توسعه شهر در تمام رده‌ها تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی صحیح شهری می‌تواند شهرها را به سمت زیست‌پذیری و تاب‌آوری سوق دهد، تاکید می‌کند: در این میان شهر سازان نقش برجسته‌ای دارند و البته هدف دانش شهرسازی تأمین رفاه کامل شهروندان است.

وی ادامه داد: تمام تلاش تیم شهر سازان و گروه مدیریت شهری رسیدن به هدف تأمین رفاه کامل شهروندان است، گفت: زمانی این هدف محقق می‌شود که تمام نقش‌آفرینان و دست‌اندرکاران در این عرصه با هم هماهنگ کار کنند و هم‌افزایی و عملکرد مکمل یکدیگر را داشته باشند.

نیلی با بیان اینکه تنها راه رسیدن شهر به مقصد خود این است که تمام کنشگران در شهر هم راستا با هم فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: اگر این هم‌راستایی در برنامه شهری تدوین شود و مجریان برنامه‌های شهری بتوانند به خوبی عمل کنند، می‌توانیم شهری جامع و کامل را شاهد باشیم.

کد خبر 453902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.