مبنای برنامه‌های توسعه شهری در عصر رقابت جهانی چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: امروزه برای شهرها عرصه‌ای به نام رقابت باز شده است تا در چنین بستری توسعه‌ پیدا کنند اما این بدان معنا نیست که ما قرار است موضوع توسعه را در همه جا و با یک ماهیت ببینیم، بلکه هویت‌های محلی و مکانی امروز مورد تاکید متخصصان، مدیران و برنامه‌ریزان است.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیش از نیمی از جمعیت دنیا به یک روایت و به روایتی دیگر حدود ۷۰ درصد ساکنان کره زمین را ساکنان شهرها تشکیل می‌دهند و این موضوع بدون شک یکی از محمل‌های اصلی توسعه جوامع در شهر است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: این مسئله بدین معنی است که ما با یک مقوله کاملاً فراگیر به اسم شهر و شهرنشینی روبرو هستیم، زیرا زمانی که بخش اعظم جامعه جهانی ساکن شهرها هستند، بخش اعظم این جامعه جهانی با فرصت‌ها و تهدیدات این زیستگاه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: بخش اعظم جامعه جهانی از مواهب و مضرات بودن در شهرها برخوردار می‌شوند و قطعاً امروزه چالش‌های زیست محیطی که شهرها به آن دچار هستند را نمی‌توان به یک یا چند شهر محدود کرد.

شبانی عنوان کرد: امروزه جامعه شهری جهان با آلودگی‌های زیست محیطی دست به گریبان است، در برخی از شهرها این موضوع کمتر و در برخی دیگر بیشتر است اما واقعیت این است که تغییرات زیست محیطی دیگر تنها محدود به مرزهای جغرافیایی کشورها و شهرها نیست.

وی ادامه داد: از طرفی تمرکز سرمایه، جریان اطلاعات و تمرکز تجارت جهانی در شهرهاست و بسیاری از این شهرها امروزه تعیین کننده شاخص‌های اقتصادی در کل دنیا هستند.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: اگر ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته می‌توانستیم جزایر شهری پراکنده‌ای در کل دنیا تصور کنیم که هرکدام برنامه، چشم‌انداز و رسالتی داشتند، امروزه دیگر جامعه جهانی و شهرها کاملاً تبدیل به یک جامعه به هم پیوسته شده است.

شبانی با بیان اینکه برای شهرها عرصه‌ای به نام رقابت، باز شده است، گفت: رقابت در به دست آوردن بیشترین توجه، بیشترین سرمایه اقتصادی و حتی سرمایه غیراقتصادی، بیشترین مزیت‌های حضور طبقه‌های خلاق و صنایع خلاق و کارآفرین در سطح جامعه جهانی بدین معنی است که کانون توسعه دنیا بدون در نظر داشتن شهرها قابل تصور است و چنانچه شهرها خود را مهیا نکنند در چنین بستر توسعه‌ای دچار عقب افتادگی می‌شوند و فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: البته این بدان معنا نیست که ما قرار است موضوع توسعه را در همه جا و با یک ماهیت ببینیم، بلکه هویت‌های محلی و مکانی امروز مورد تاکید متخصصان، مدیران و برنامه‌ریزان است و باید شعار معروف "جهانی فکر کن، محلی عمل کن" را مبنای برنامه‌های توسعه قرار دهیم.

کد خبر 453884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.