لزوم اجرای اصول پدافند غیرعامل در تمامی برنامه‌های مدیریت شهری

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: انجام مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور و با محوریت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری به منظور ارتقای زیرساخت‌ها و تقویت آن در مراکز مهم شهر برای جلوگیری از وقوع بحران‌ها در حال انجام است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز ضرورت آمادگی در تمامی فعالیت‌های مدیریت شهری بر کسی پوشیده نیست چراکه تمام فعالیت‌ها در شهر می‌تواند در صورت نداشتن تدبیر درست و برنامه‌ریزی صحیح، بحران‌هایی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه هدف از برنامه‌ریزی، پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار، بحران‌ها و خسارات ناشی از آن است، افزود: امروز مدیریت بحران در شهرها یک ضرورت و نیاز محسوب می‌شود و همه باید با علم مدیریت بحران و مباحث تئوریک آن آشنا شوند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان به لزوم رعایت اصول پدافند غیر عامل در خطوط مترو تاکید کرد و گفت: پیوست پدافندی در پروژه خط دو مترو برخلاف خط یک تهیه شده است و اجرای این پروژه بر اساس آن در حال انجام بوده که بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ در خصوص خط یک مترو نیز کارگروه مربوطه تشکیل شده و کارشناسان از محل بازدید کرده و برخی اصلاحات مورد نیاز بر اساس نظرات کارشناسی شده و مابقی در حال انجام است.

وی ادامه داد: از سال گذشته بازدید از مراکز مختلف شهرداری اصفهان توسط کارشناسان معاونت شهرسازی و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مربوط به پدافند کالبدی انجام شد و دستورالعمل‌ها و تاکید لازم مبنی بر تکمیل و رفع نواقص به مناطق و سازمان‌های مربوطه صورت پذیرفت.

امیری در خصوص شناسایی ساختمان‌های بلند مرتبه و آسیب‌پذیر عمومی در سطح شهر، اظهار کرد: کار گروهی متشکل از معاونت شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران تشکیل و بالغ بر ۲۰۰ بنا از ساختمان‌های بلند مرتبه و آسیب‌پذیر شناسایی شد که گزارش اقدامات مورد نیاز در خصوص رفع عیب و جلوگیری از مشکلات احتمالی به نهاد و سازمان‌های مربوطه ارسال شد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با تاکید بر اهمیت تامین ایمنی و پدافند غیرعامل در بازار بزرگ و تاریخی اصفهان، گفت: بازار اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای خاورمیانه است و با قدمتی بیش از چهارصد سال و با هشت کیلومتر طول یکی از مراکز مهم اقتصادی و گردشگری شهر اصفهان است.

بازار تاریخی اصفهان ایمن‌سازی می‌شود

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت بازار تاریخی اصفهان جلسات متعددی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌های اسلامی بازار به منظور ایمن‌سازی و اقدامات پدافندی برگزار شده است.

امیری با اشاره به جلوگیری از ورود وسایل نقلیه موتوری، افزود: بازدید از واحدهای تجاری صنوف توسط کارشناسان آتش نشانی و اعلام مشکلات به آنها، استقرار ایستگاه‌های فرعی آتش نشانی و مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ در جهت سهولت دسترسی در هنگام بحران، تعبیه پارکینگ و توقفگاه اضطراری در معابر منتهی به بازار و هماهنگی با اداره کل مدیریت بحران استان جهت تحویل طرح جامع ایمنی بازار بخشی از اقدامات صورت گرفته در راستای ایمنی بازار با محوریت پدافند غیر عامل است.

وی به معرفی اقدامات مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در حوزه آمادگی و تمرین قبل از وقوع بحران پرداخت و گفت: به منظور افزایش سطح آمادگی مجموعه شهرداری اصفهان تاکنون چندین رزمایش در حوزه‌های مختلف از جمله تخلیه اضطراری ساختمان با هماهنگی و همکاری اداره کل پدافند غیر عامل استان برگزار شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: مانور سیلاب و آب‌گرفتگی در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان و مانور تهدیدات احتمالی در ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر مانورهای اجرا شده در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل است که هم به صورت تئوریک و هم به صورت عملیاتی اجرایی شده است.

وی در خصوص اهمیت آموزش و توجه ویژه شهرداری اصفهان به حوزه برنامه‌ریزی، آموزش و اقدامات اجرایی، تاکید کرد: تاکنون بیش از ۶۲۰ نفر ساعت دوره‌های آموزشی پدافند غیرعامل به عنوان هدایت و راهبری یگان‌های امدادی و خدماتی در تهدیدات دشمن پایه ویژه مدیران مسئولین و کارشناسان در حوزه‌های مختلف شهرداری برگزار شده است.

امیری با اشاره به حضور نماینده مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در جلسات کمیته فنی طرح‌های عمرانی گفت: به منظور رصد کنترل و پیگیری رعایت الزامات پدافندی در پروژه‌های شهری کارشناس مدیریت بحران در تمامی جلسات کمیته فنی طرح‌های عمرانی حضور مستمر و فعال دارد.

تشکیل کارگروه پدافند زیستی در قالب ستاد مدیریت کرونا

وی در خصوص تشکیل کارگروه پدافند زیستی در قالب ستاد مدیریت کرونا، تصریح کرد: با توجه به اهمیت تشکیل کارگروه پدافند زیستی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل این کارگروه در قالب ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرداری اصفهان تشکیل و اجرای مصوبات ستادهای ملی، استانی و شهرستانی و همچنین نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه مدیریت شهری را در دستور کار خود قرار داد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان حوزه سایبری راه حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: شهرداری اصفهان با محوریت سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به صورت ویژه موارد مرتبط با این حوزه را رصد کرده و تصمیمات لازم و مقتضی را اجرایی می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان، گفت: همزمان با هفته نکوداشت پدافند غیرعامل، شورای پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان به ریاست شهردار تشکیل و هفت کارگروه خدمات شهری، شهر هوشمند، فناوری اطلاعات و پدافند سایبری، فرهنگی آموزش و اطلاع رسانی، برنامه ریزی توسعه شهری، فنی و عمران، حمل و نقل و ترافیک و همچنین امنیت و حفاظت از زیرساخت‌های مدیریت شهری تشکیل و وظایف مربوطه ابلاغ شد.

کد خبر 453878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.