ذخیره خون استان کمتر از سه روز و نگران‌کننده است/افزایش نیاز به پلاسمای کوویدی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: روزانه کمتر از ۴۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه می‌کنند و حدود ۳۰ درصد آمار مراجعه‌کنندگان کاهش یافته است، ذخیره خون استان کمتر از سه روز و بسیار نگران کننده است و به نقطه بحرانی بسیار نزدیک هستیم و به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در فصل سرما تعداد مراجعان اهدا کننده مراکز انتقال خون کاهش می‌یابد، اظهار کرد: در شرایط بحرانی کرونا و فصل سرد سال قرار داریم و مراکز درمانی نیز به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند و در این بین نیز تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون بسیار کاهش یافته است، اگر این روند ادامه یابد، قطعاً با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه خواهیم شد.

وی در خصوص میزان ذخیره خون استان، تصریح کرد: ذخیره خون استان باید بیش از هفت روز باشد، اما اکنون کمتر از سه روز و بسیار نگران کننده است و به نقطه بحرانی بسیار نزدیک هستیم. به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم، تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاهش یافته است و برای رفع این مشکل همکاری بیشتر افراد جامعه نیاز است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص آمار روزانه اهدا کنندگان خون، گفت: اکنون روزانه کمتر از ۴۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه می‌کنند و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کردند حدود ۳۰ درصد آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون کاهش یافته است.

وی با توضیح اینکه به طور میانگین روزانه حدود ۲۵ واحد پلاسما کوویدی در مراکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اضافه کرد: آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی برای درمان در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز بسیار بیشتر از تعداد دریافتی واحد پلاسما در مرکز انتقال خون است و پلاسماهای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی استان نیست، نیاز به پلاسما کوویدی بسیار بالاست به ویژه در این چند روز که آمار مبتلایان بسیار افزایش یافته است و میزان درخواست پلاسما کوویدی به شدت افزایش یافته است.

ذخیره پلاسما کوویدی استان صفر است

زینلی تصریح کرد: تاکنون ۷۵۰ واحد پلاسما کوویدی دریافت کرده‌ایم و تمام آن نیز مصرف شده است و در حال حاضر ذخیره پلاسما کوویدی استان صفر است، بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند هر ماه یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کنند.

وی با توضیح اینکه اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: شیوع کرونا برای افراد محدودیت‌های رفت‌وآمد ایجاد کرده است و سبب کاهش تعداد اهدا کنندگان خون شده است و میزان اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه ۹۷ درصد اهداکنندگان خون مردان هستند، افزود: نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند تا چند روز آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم و اهدای خون جز کارهای ضروری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ نفر پرسنل مراکز انتقال خون استان اصفهان به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند، اضافه کرد: تاکنون بین همکاران مراکز انتقال خون استان اصفهان مورد فوتی بر اثر ابتلای کرونا ویروس نداشته‌ایم و همه بهبود یافته‌اند، اکنون نیز یک نفر از کادر مراکز انتقال خون استان اصفهان به کرونا مبتلا است که در قرنطینه بسر می‌برد.

کد خبر 453856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.