بیماران سرطانی از مواجهه با افراد مشکوک به کرونا پرهیز کنند

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران سرطانی باید تلاش کنند کمترین مواجهه ممکن را با افراد به ویژه افراد دارای علائم مشکوک داشته باشند و از دست دادن یا روبوسی اجتناب کنند و بهداشت عمومی و ضد عفونی و شستن مدوام دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل را داشته باشند.

زهرا روانخواه، مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص توصیه‌های ضد کرونایی برای بیماران سرطانی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از توصیه‌های عمومی این است که بیماران سرطانی باید تلاش کنند کمترین مواجهه ممکن را با افراد به ویژه افراد دارای علائم مشکوک داشته باشند و از دست دادن یا روبوسی اجتناب کنند و بهداشت عمومی و ضد عفونی و شستن مدوام دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل را داشته باشند.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از تماس دست با کیبورد، موس، موبایل و گوشی تلفن، دکمه آسانسور، دستگاه خودپرداز، دستگاه کارتخوان، زنگ اماکن عمومی و منازل، ثبت اثر انگشت پرسنل، استامپ، دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا مواد ضد عفونی کننده شستشو دهند. وسایلی که به صورت مکرر در تماس دست هستند (مانند ریموت کنترل، دستگیره درها، گوشی همراه، لپ تاب یا تبلت) را به طور مرتب ضدعفونی کنند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: مواد غذایی به ویژه گوشت و تخم مرغ را کاملاً بپزند و رژیم غذایی هفتگی متعادلی شامل میوه و سبزیجات شسته و تمیز شده برای خود برنامه ریزی کنند. در صورت بروز علائم گلودرد، سرفه خشک، لرز با یا بدون تب و تنگی نفس به پزشک درمانگر خود، مرکزی که در آن مراقبت‌های خود را دریافت می‌کنند یا مراکز اعلام شده برای مراقبت کرونا، مراجعه کنند.

به گفته روانخواه، توصیه می‌شود یک فرد مسئول رسیدگی به بیمار مبتلا به سرطان باشد و این فرد بیشتر از سایر اعضای خانواده اصول بهداشتی را رعایت کند و کمترین تماس را با محیط‌های خارج از خانه و سایر افراد خانواده داشته باشد. همچنین فرد مراقبت کننده در تمام لحظات مراقبت از بیمار ماسک به صورت داشته، قبل و بعد از هر مراقبت دست‌های خود را ضدعفونی کند.

وی تاکید بر این نکته دارد که توصیه می‌شود تمام لوازم شخصی بیمار شامل لوازم بهداشت شخصی، ظروف مورد استفاده برای غذا خوردن و لوازم محل استراحت بیمار مانند بالش و ملافه و تشک از سایر اعضای خانواده جدا و مختص بیمار مبتلا به سرطان باشد.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار می‌کند: تلاش کنید بیمار در فضایی مخصوص به خود جدا از سایر اعضای خانواده باشد و حداقل خروج از این فضا را داشته باشد و تا حد ممکن فردی غیر از اعضای ساکن، به محل زندگی فرد مبتلا به سرطان رفت و آمد نداشته باشد. توجه شود که با توجه به خطر بالاتر لخته عروقی در افراد مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، محدود کردن فرد بیمار در یک اتاق به هیچ وجه به معنای کم تحرکی نیست و لازم است بیمار تحرک معمول را داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: تمام سطوحی که بیمار با آنها در تماس است (لوازم اتاق خواب و روشور دستشویی) حداقل روزی دو بار ضدعفونی شود و از پارچه مرطوب شده با مواد ضد عفونی کننده برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید. حداقل روزی یک بار درجه حرارت بدن بیمار مبتلا به سرطان را توسط تب سنج اندازه بگیرید و در صورتی که دمای بدن از ۳/۳۷ درجه بالاتر است و یا بیمار هریک از علائم سرفه خشک، تنگی نفس یا احساس ناخوشی غیرطبیعی را دارد با پزشک درمانگر بیمار یا مرکزی که بیمار خدمات تشخیصی درمانی خود را از آن دریافت می‌نماید، تماس بگیرید.

توصیه‌های بهداشتی ضد کرونایی در محیط‌های درمانی

روانخواه در خصوص توصیه‌های بهداشتی در محیط‌های درمانی برای بیماران سرطانی، بیان کرد: از پزشک درمانگر خود بخواهید تا حدی که به درمان، مراقبت و سلامت شما لطمه‌ای وارد نشود، اقدامات تشخیصی درمانی را به تعویق بیندازد یا به حداقل ممکن کاهش دهد. در صورت نیاز به حضور در مراکز تشخیصی درمانی، باید این بیماران زمان حضور خود را به حداقل برسانند و از حضور در فضاهای انتظار شلوغ اجتناب کنند. در صورت ضرورت حضور در چنین مکان‌هایی فاصله حداقل یک متر را با سایر افراد رعایت کنند.

وی اضافه کرد: در هنگام مراجعه به محیط‌های تشخیص درمانی، بیماران سرطانی حتماً از ماسک مناسب و دستکش استفاده کنند و از لمس دهان، بینی و چشم خودداری کنند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار می‌کند: بیماران سرطانی در محیط‌های درمانی در صورتی که برای خدمات تشخیصی درمانی به بیمارستان، کلینیک یا مطب مراجعه کردند، پس از بازگشت به خانه و در بدو ورود، تمام لباس‌های خود را در سبد شستشو یا ماشین لباسشویی قرار دهند، بلافاصله دوش بگیرند و لباس تمیز به تن کنند.

کد خبر 453854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.