گام جدید مجلس برای لغو تحریم‌های آمریکا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم.

یکشنبه ۱۱ آبان ماه

به گزارش ایمنا، جلسه علنی مجلس به ریاست سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برگزار شد و طرح تأمین کالاهای اساسی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

نایب رئیس مجلس در نطق پیش از دستور ضمن اینکه حمایت رئیس جمهور فرانسه از توهین کنندگان به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرد، گفت: رئیس جمهور فرانسه پاسخگوی توهین به پیامبر اسلام (ص) باشد.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه لوایح ارسالی دولت به مجلس طبق آئین نامه در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است، گفت: ۸۸ لایحه دولت که از دوره قبل مجلس باقی مانده را به کمیسیون‌های مربوط ارجاع دادیم تا مورد بررسی قرار گیرد.

نادران مسئولان دولتی را به مناظره‌ای در مورد طرح معیشتی مجلس دعوت کرد

الیاس نادران در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد شرایط اقتصادی و امیدبخش آفرین بودن این سخنان در عین حال خاطرنشان کرد که اجرایی کردن این اظهارات استلزاماتی وجود دارد که دولتمردان باید به آن پایبند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه «طی طرح کلی اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند اعلام شد که ماحصل آن یک اقتصاد درون‌زا با مولفه‌هایی مثل تنوع گرایی در صادرات، دانش بنیان بودن اقتصاد، برداشتن موانع زائد از دست و پای تولید و استقلال بودجه از نفت بخشی از آن مؤلفه‌ها است» ابراز عقیده کرد: امروز کشور درگیر یک تحریم داخلی است و از فقدان یک مدیریت مقتدر اقتصادی رنج می‌برد.

نادران با انتقاد از نحوه اداره دستگاه‌های فرابخشی مثل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارتخانه‌های صمت و نفت چنین شرایطی را باعث ناامیدی و مؤثر بر اعتماد عمومی دانست و در عین حال گفت: حال آنکه گشایش ارزی از مهر ماه چشم انداز روشنی را نوید می‌دهد. از رئیس جمهور به عنوان فرمانده این میدان می‌خواهم که مدیریت یکپارچه اقتصادی را حاکم کند و از ظرفیت‌های تولیدی، مالی و فکری کشور در بخش خصوصی و سایر بخش‌ها استفاده کند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حل معضلات معیشتی برای مردم گفت: مجلس هر چند با تأخیر طرح کوتاه مدت معیشت مردم از طریق کالابرگ الکتریکی را تصویب کرد. از همین تریبون مسئولان دولتی را در مقابل این طرح و راه‌های تأمین مالی آن به مناظره دعوت می‌کنم تا معلوم شود کدام شیوه‌ها در بودجه ۹۹ عاقلانه‌تر، عادلانه‌تر و شدنی‌تر است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: طرح‌های دیگری در حمایت از تولید و برداشتن تحریم‌های داخلی در دست بررسی است که در بودجه ۱۴۰۰ و قبل از آن اعمال خواهد شد. نسبت مجلس و دولت مثل استاد آهنگری و شاگردش است که باید به هر قیمت تا پایان این دوره دولت به سرانجام برسد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری به مواردی مثل تعیین کردن اولویت‌های کشور، ضرورت لطمه نخوردن کشور در سال اول مجلس و سال آخر دولت، تعامل و هم‌افزایی با همه قوا و عدم مجادله و منازعه در برخورد با دولت اشاره کردند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: امپراطوری رسانه‌ای خارجی به دنبال پمپاژ ناامیدی است. مجلس قوی می‌تواند دولت را در خدمت به مردم فعال‌تر کند. مزین شدن نام مجلس یازدهم به مجلس امید و انتظار حکایت از انتظاراتی دارد که هنوز به مقصد نرسیده است. امروز که ساختارهای مجلس شکل گرفته و پنج ماه از فعالیت ما می‌گذرد، خروجی قابل توجهی جز طرح کوتاه مدت معیشتی در حوزه اقتصادی و اجتماعی نداریم.

وی در پایان در خصوص آفت‌های قوه مقننه سخن گفت و اظهار کرد: به نظرم آفت عمده سرگرم شدن نمایندگان به مسائل شخصی و جناحی یا سهل انگاری در کار و یا دسته بندی‌های قومی و قبیله‌ای است.

انتقاد یک نماینده مجلس از تلاش‌ها برای راهیابی زنان به ورزشگاه

حسین جلالی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در عصر حاضر وقوع انقلاب اسلامی پدیده‌ای معجزه آسا و خارق العاده بود. انقلاب در کشوری رخ داد که سلسله پادشاهان طاغوتی بیش از ۲۰۵۰ سال بر مقدرات این مرز و بوم مسلط بودند. در چنین شرایطی انقلاب یک شعاع نور، یک مژده رهایی و بارقه امید بود. حاصل این انقلاب پیشرفت‌های بزرگی در صنعت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، تکنولوژی نانو، پیشرفت‌های پزشکی و هوا و فضا بوده است. امروز دستگاه رسانه‌ای غرب تلاش می‌کند دستاوردهای روشن انقلاب را انکار کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: مگر خدای متعال این ملت را در بزنگاه‌هایی مانند جنگ تحمیلی، تحریم‌های سخت اقتصادی، فتنه‌های پیچیده داخلی مثل ترورهای کور یا فتنه ۷۸، ۸۸ و فتنه بنزینی ۹۸ به حال خود رها کرده است؟ انقلاب یک آغاز بود نه یک پایان. اگر غفلت کنیم و قدر ندانیم دچار خسران می‌شویم.

جلالی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته غرب گراها و لیبرال‌ها در عرصه اقتصاد، علم و فرهنگ نفوذ داشتند، ابراز عقیده کرد: در مقاطع مختلف این افراد مدیریت کلان را در دست داشتند و دقیقاً نقطه خطر و عامل کندی حرکت انقلاب به سمت اهداف متعالی هستند. قبله آمال و قله تمدن و پیشرفت نزد این افراد غرب است. به عقیده من، ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها و مشکلات جامعه حاکمیت همین تفکر بوده است. این همان دغدغه عاشقان انقلاب بود که می‌گفتند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با تاکید بر اینکه سخنانش مجادله و منازعه سیاسی صرف نیست، گفت: این یک نزاع گفتمانی عمیق است. فرق است بین تفکری که خدا را در نظر دارد و کسی که دنبال سازش با کدخدا است. کسی که به نصرت الهی باور دارد و کسی که معتقد است ایرانی در حد درست کردن آبگوشت بزباش است و برای پیشرفت باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شویم.

جلالی با اشاره به اینکه شواهد عینی گویای کارآمد بودن تفکر دینی است، گفت: هر جا به تفکر انقلابی عمل کردیم پیشرفت‌های زیادی به دست آوردیم. هشت سال دفاع مقدس، مجاهدت‌های مدافعان حرم، فعالیت‌های هسته‌ای، نانو و سلول‌های بنیادین و خود حاج قاسم سلیمانی مشت نمونه خروار این ماجرا است. در سال‌های اخیر کسانی بر مسند اجرا نشستند که به این تفکر اعتقادی ندارند مثلاً امام جامعه از خدا می‌گفت و آنها سراغ کدخدا می‌رفتند. امام جامعه از لزوم مردمی سازی اقتصاد می‌گفت و آنها بستر را برای اختصاصی سازی فراهم می‌کردند. امام جامعه از لزوم ازدواج جوانان می‌گفت اما آنها به دنبال اجرای کنسرت، راهیابی زنان به ورزشگاه و اجرای سند ۲۰۳۰ بودند.

وی در پایان نطق خود با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد افزایش جمعیت گفت: ان‌شالله فردا طرح حمایت از خانواده به صحن علنی مجلس می‌آید و با رأی قاطع همکاران به تصویب می‌رسد تا لبخند بر لبان نایب امام زمان (عج) بنشانیم.

موسوی لارگانی: دلیل افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی چیست؟

سید ناصر موسوی لارگانی در اخطاری در پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقدامات دولت در ماه‌های پایانی عمرش هیچ سنخیتی با شرایط خاص مردم ندارد. دلیل افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی چیست؟ و براساس چه مصوبه‌ای قرار است از اول آذر اجرا شود؟

وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید فکری عاجل برای بازار سرمایه کند. سرمایه مردم نابود شده است. اما از سوی دیگر بعضی افراد خاص هزاران میلیارد تومان سود کردند.

وی در تذکری خطاب به وزیر صنعت، معدن وتجارت ادعا کرد: از آقای رزم‌حسینی انتظار می‌رود تا از انتصابات رانتی و خلاف قانون برخی از افراد در شرکت‌های زیرمجموعه فولاد سازی دست بردارد. این تصمیمات به نفع کشور نیست و قطعاً مجلس در این خصوص ساکت نخواهد ماند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال بنده از آقای رئیس جمهور این است که چرا کشور را در تله انتخابات آمریکا می‌اندازند؟ رئیس جمهور آمریکا چه جمهوری خواه باشد و چه دموکرات تفاوتی ندارد. ذات آنها مشخص است.

وی در ادامه در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: کشاورزان استان اصفهان به دلیل بسته شدن صادرات برخی از محصولات با مشکل جدی رو به رو شدند. از آقای خاوازی انتظار می‌رود از حقوق کشاورزان دفاع کند. کشاورزان محروم‌ترین اقشار جامعه هستند و تاکنون به دلیل خشکسالی و گرانی نهاده‌های کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شدند.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: صحبت‌های شما در خصوص کشاورزان به حق بوده و اکنون زمان آن است که فریاد به حق کشاورزان شنیده شود در غیر این صورت در سال آینده با مشکل رو به رو خواهیم شد.

آصفری: مشکل ثبت نام ۳-۴ هزار نفر برای انتخابات ریاست جمهوری را حل کردیم

محمد حسن آصفری در جلسه یکشنبه در تذکری مستند به مواد ۱۳۷ و ۱۴۵ و ۱۵۲ آئین نامه داخلی اظهار کرد: رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفتند خیلی از لوایحی که از دولت آمده مسائل معیشتی است. مجلس در مورد مسائل اقتصادی و معیشتی این آمادگی را دارد که درصورت ارائه لایحه از سوی دولت آن را تصویب کند.

وی افزود: مواردی که در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد مواردی نیست که به آن توجه نشده باشد، حجم زیادی از افراد هستند که برای این انتخابات ثبت نام می‌کنند بعضاً ۳ تا ۴ هزار نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند و این مشکلی است که ما در این طرح آن را حل کرده ایم.

آصفری یادآور شد: در این طرح هم موضوع مدیر و مدبر و هم رجل سیاسی آمده، وقت کمیسیون گرفته شده و سه ماه است با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها دولت و حقوقدانان روی این طرح کار کرده ایم لذا کنار گذاشتن آن مفهومی ندارد.

طغیانی: مالیات بر خودروهای لوکس و خانه‌های گران قیمت چه شد؟

مهدی طغیانی در تذکر شفاهی در جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: یکی از مسائل امروز کشور بحث معیشت مردم است، دولت در این خصوص اقدام جدی که به صورت ارائه لایحه به مجلس باشد انجام نداده است، در مقابل با طرح‌های مجلس هم مخالفت می‌کند، یکی از این رفتارها مخالفت با طرح تأمین کالاهای اساسی است. مرکز پژوهش‌های مجلس بحث تأمین معیشت مردم را از طریق مالیات بر تراکنش‌های پایا، ساتنا و چک مطرح کرد اما هنوز چند روز از رد آن توسط سخنگوی دولت با این استدلال که مردم پول خود را از بانک خارج می‌کنند نگذشته بود که خود بانک مرکزی تعرفه و کارمزدش را تغییر داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: اگر این برای مردم بازدارنده است و موجب می‌شود که آنها پول خود را از بانک‌ها خارج کنند پس این کار که انجام دادید به چه معناست؟ پولی که می‌توانست تأمین کالاهای اساسی برای مردم را تأمین کند اکنون فقط سود سرشاری را برای بانک‌ها دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: منابع دیگری که در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده بود، چه شد؟ مالیات بر خودروهای لوکس و خانه‌های گران قیمت چه شد؟ قرار بود آئین نامه آن سه ماهه در هیأت دولت تصویب شود متأسفانه در ماه هشتم سال هستیم و آئین نامه آن هنوز به تصویب نرسیده است، بهتر است رئیس جمهور و هیأت وزیران به این منابع سرشاری که می‌تواند امروز کمکی برای حل کسری بودجه و مشکل معیشت مردم باشد هرچه سریع‌تر توجه کنند.

دوشنبه ۱۲ آبان ماه

جلسه علنی مجلس به ریاست سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی برگزار شد و بررسی لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین ایران و جمهوری صربستان، تقاضای عده‌ای از نمایندگان در مورد رسیدگی به طرح تعالی جمعیت و حمایت از خانواده طبق اصل ٨۵ قانون اساسی و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. در ابتدای این جلسه سیدمحمد قاضوی مداح اهل بیت دقایقی در جلسه علنی به مناسبت سالروز میلاد حضرت محمد (ص) به مداحی پرداخت.

نایب رئیس مجلس هم در نطق پیش از دستور خود گفت: ملت فهیم ایران به خوبی می‌دانند که سیاست‌های راهبردی ایالات متحده آمریکا علیه استقلال ملت‌ها با انتخاب این جمهوری‌خواه یا آن دموکرات تفاوت بنیادی و حتی عملکردی نخواهد داشت. دشمن، دشمن است چه جو باشد چه دونالد. آنچه که مهم است، عرضه و اعتماد به نفس مدیران است که در این شرایط با برنامه‌ریزی درست، فشارهای طاقت‌فرسا را از روی دوش ملت ایران بردارند. اگر قرار بود با توسل به انتخاب مردم آمریکا، تصمیم بگیریم پس چه نیازی به انتخابات مردم ایران بود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین از حل مشکل خرید تضمینی زعفران خبر داد و گفت: از کمیسیون کشاورزی و ریاست این کمیسیون تشکر می‌کنیم که در روز گذشته با پیگیری که از طرف مجلس داشتند توانستند مشکل خرید تضمینی زعفران را حل و فصل کنند، امیدواریم مشکل زعفران کاران حل شود.

زنگنه: تعاونی روستایی در قیمت‌های اعلامی زعفران تجدیدنظر کند

محسن زنگنه در صحن علنی دوشنبه در اخطاری مستند به اصل ۴۳ قانون اساسی گفت: در قضیه زعفران ما از جهاد کشاورزی به جهت حمایت از کشاورزان که یکی از محصولات استراتژیک کشور را تولید می‌کنند تشکر می‌کنیم که بحث خرید حمایتی را از دیروز اعلام کردند.

وی ضمن قدردانی از پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی یادآور شد: قیمتی که تعاونی روستایی اعلام کرده برای پوشال ۱۱ میلیون تومان و برای نگین ۱۳ میلیون تومان است که با هزینه‌های برداشت و تولید زعفران همخوانی ندارد. ما تقاضا می‌کنیم لطفی که تعاونی روستایی کرده را کامل کنند و در قیمت‌های اعلامی تجدیدنظر کنند، چرا که این به نفع تولید و کشاورزی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تعاونی روستایی گفته مبلغ ۳۰ درصد نقد و مابقی را به صورت اقساط پرداخت می‌کند. با توجه به تجربه ناخوشایند سال گذشته که کشاورزان و زعفران‌کاران را با مشکل مواجه کرد پیشنهاد می‌کنیم مبلغ ۱,۰۰۰ میلیارد تومانی که با دستور معاون سازمان برنامه تسهیلات ۱۵ درصد از طریق سه بانک کشاورزی، ملت و توسعه صادرات تصویب و تأمین شد، به دلیل عدم انجام تعهدات اعضای شورای ملی زعفران در اختیار تعاونی روستایی قرار گیرد و از محل این اعتبار و اعتبار خودشان پول کشاورزان را نقد پرداخت کنند.

زنگنه همچنین از نمایندگان شهرهای مربوطه، کمیسیون کشاورزی و نواب رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این موضوع قدردانی کرد.

قاضی‌زاده هاشمی که امروز اداره جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت گفت: نیت مجلس این است که طلای سرخ ارزش واقعی خود را در بازار جهانی داشته باشد و منفعت اصلی آن هم نصیب کشاورزان شود نه افراد دیگر.

کریمی قدوسی: ملت ایران اندکی صبر سحر نزدیک است

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی دوشنبه مجلس ضمن تبریک به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) گفت: تفسیر این جمله سردار دل‌ها “ما ملت امام حسینیم” چیست؟ می‌دانید چرا آن جنایت بزرگ در کربلا به وقع پیوست؟ در آن زمان نقشه دشمن اسلام چه بود و نقشه امروز دشمن اسلام چیست؟ نقشه آن روز تهدید مردم به فقر و جنگ بود که در قالب سه تهدید به اجرا درآمد، تهدید اول این بود که عبیدالله بن زیاد گفت اگر وارد مذاکره با من نشوید و دست از حمایت حسین بن علی (ع) برندارید رزق شما را قطع می‌کنم، این در حالی است که در آن زمان مردم از حکومت بسته یارانه‌ای و معیشتی دریافت می‌کردند.

وی افزود: تهدید دوم این بود که شبکه اجیر شده عبیدالله در کوفه اعلام کرد که اگر دعوت خود را از حسین بن علی (ع) پس نگیرید حقوق ماهانه شما را قطع می‌کنم، این در حالی است که ارزش پول درهم و دینار تأمین کننده نیازهای مردم کوفه بود و تهدید سوم این بود که عبیدالله کوفه را به حمله سپاه یزید تهدید کرد و به دروغ گفت گزینه نظامی یزید روی میز است.

نماینده مردم مشهد بیان کرد: تهدید رزق و قدرت پول یعنی تحمیل فقر، تهدید به جنگ یعنی وقوع ناامنی و نابودی، دو گزینه فقر و جنگ که باورهای ایمانی را ضعیف کرد نقشه یزید و عبیدالله در آن زمان و نقشه یزید و عبیدالله این زمان یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و هست، ملتی که در شرایط سخت و فتنه تحلیل سیاسی درستی از ریشه مشکلات نداشته باشد و نقشه دشمن را خوب نفهمد برای دین، زندگی و کشورش فاجعه می‌آفریند، تهدیدهای عبیدالله مؤثر واقع شد، شرایط کوفه را برای تنها گذشتن حسین بن علی (ع) آماده کرد و در کربلا نظام اسلامی را از پای درآورد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقشه امروز همان نقشه از پای درآوردن نظام امام، ولایت و مقاومت اسلامی است، گفت: جریان غرب‌گرایانه نفوذی‌ها، دو تابعیتی‌ها در این ۴۰ سال با رزق و قدرت پول ملی مردم چه کردند؟ تعطیلی واحدهای تولید، بیکاری، واردات، نیاز ارزی، تحریم‌ها، کمبود کالاهای ضروری و احتکار، قیمت مایحتاج عمومی، مسکن و خودرو و حتی پوشک کودک افزایش و در مقابل قدرت تولید ملی، قدرت خرید، قیمت سهام، تولید ناخالص ملی، ترخیص کالا از گمرک و سرعت تولید علم کاهش پیدا کرد، آن دو تهدید متوجه سقوط رزق و درآمد و فرزند آوری ملت شد تا ایمان مردم به کارآمدی نظام اسلامی سقوط کند.

کریمی قدوسی در پایان عنوان کرد: درود بر صبر و بصیرت شما ملت امام حسین که مقاومت کردید، ملت ایران اندکی صبر سحر نزدیک است، تا چند ماه دیگر عزت اسلامی و ایرانی ما کاملاً احیا می‌شود، این عزت که احیا شود نور الهی امام عصر (عج) کاملاً مشعشع می‌شود و گرانی و بی ارزشی پول می‌رود.

اظهارات موافقان و مخالفان بررسی طرح جمعیت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دوشنبه با بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند که این به معنای بررسی طرح در کمیسیون مشترکی است که مصوبات آن در بررسی این طرح به معنای مصوبه صحن علنی بوده و مستقیم به شورای نگهبان برای ارائه‌ی نظر ارسال می‌شود.

در جریان بررسی تقاضای طرح به صورت اصل ۸۵ جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد به عنوان مخالف اظهار کرد: جوان شدن جامعه امری ضروری است که در آن هیچ شکی نیست اما باید پرسید که چرا از مجالس قبلی تاکنون این موضوع تعیین تکلیف نشده است یکی از دلایل آن بوده که این طرح بار مالی دارد.

وی ادامه داد: ما زیرساخت‌های لازم را نداریم که شامل زیرساخت‌های بهداشتی، امکانات فرهنگی و رفاهی و درآمد سرانه و همچنین تأمین معیشت خانوار و مسکن می‌شود. با همین نرخ رشد جمعیت کنونی هم در استان ما بیکاری بالای ۲۵ درصد است پس چه‌طور می‌خواهیم در آینده کار برای جوانان ایجاد کنیم. همین الان با بحث مشکل کرونا درگیر هستیم و امکانات لازم وجود ندارد.

زهره الهیان نماینده تهران به عنوان موافق گفت: سازمان بهداشت جهانی نسبت به وضعیت جمعیتی کشورمان هشدار داده یعنی آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم درآمده یعنی سازمان بهداشت جهانی که چند سال پیش سیاست کنترل جمعیت را برای ایران بیان کرد اکنون هشدار داده که جمعیت ایران به سمت کهنسالی می‌رود و باید فکری به حال آن شود. در طول هشت سال گذشته مجالس قبلی تلاش کرده و نتوانسته دستاورد و مصوبه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای مجامع بین‌المللی سریع‌ترین افت نرخ رشد جمعیت را ایران دارد باید هرچه سریع‌تر جلوی روند انقراض نسل در ایران را گرفت. پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی آن است که در سال ۲۱۰۰ جمعیت ایران در یک سناریو به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۵۰ درصد آنها سالمند هستند، یعنی در آینده نزدیک جمهوری اسلامی در عرصه ژئوپلیتیک جهان جایگاهی ندارد و طی ۲۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأسیس دولت تنهایی در کشورهای اروپایی اظهار کرد: اگر ما به فکر نباشیم تا چند سال آینده باید دولت تنهایی را ایجاد کنیم. ۵ تا ۱۰ سال آینده فرصت طلایی است تا فکری به حال رشد جمعیت کنیم باید از این فرصت استفاده کرد. کشورهای دیگر همه برای رشد جمعیت برنامه دارند ما هم باید به فکر باشیم.

اللهیان تاکید کرد: در این طرح از مادران شاغل برای فرزندآوری حمایت شده در آن بحث مرخصی زایمان، مرخصی شیردهی و ایجاد مهدهای کودک در ارگان‌ها برای رفاه حال مادران شاغل و فرژه برای خانم‌های دانشجو در نظر گرفته شده همچنین پیش‌بینی شده که حقوق خانواده‌های دارای چند فرزند افزایش یافته و به آنها تنفس مالیاتی داده شود. ما در این طرح می‌خواهیم مشکلات را از جلوی پای زنان شاغل برداریم.

الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین مخالف بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ گفت: مسأله‌ی جمعیت مهم است و موضوع جهانی به‌شمار می‌آید. اما بررسی طرح جمعیت طبق اصل ۸۵ به معنای تضییع حقوق نمایندگان است. همه نمایندگان باید در جریان مصوبات باشند نه این‌که کمیسیون مشترکی با حضور ۲۰ نفر تشکیل شده و در مورد موضوع به این مهمی تصمیم‌گیری کنند.

امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین موافق گفت: طبق پیمایش‌های انجام شده بالای ۶۰ درصد از مردم ایران خواستار سه فرزند هستند اما امکان آن را ندارند. ما در این طرح می‌خواهیم از خانواده‌ها حمایت کنیم تا به آرزوی فرزند آوری برسند. این طرح به دنبال حمایت از زنان نابارور است که هزینه‌های آزمایش و درمان آنها بالاست. همچنین تأمین پوشک بچه برای کارمند عادی هزینه سنگینی دارد این طرح می‌خواهد از خانواده‌ها حمایت کند تا مشکلی برای فرزندآوری نداشته باشند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد موضوع جمعیت اظهار کرد: چند قدمی به سیاه‌چاله پیری جمعیت مانده که برسیم. دوره باروری دهه شصتی‌ها در حال گذشتن است و ما مانع جلوی پای آنها گذاشته‌ایم ما می‌خواهیم این موانع را برداریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر موضوع جمعیت موارد مهم دیگری در دستور کار مجلس شورای اسلامی است پس نمی‌توان تنها وقت مجلس را برای طرح جمعیت گرفت. در این طرح برای تأمین منابع مالی به برنامه ششم توسعه استناد شده ما از آقای امینی معاون پارلمانی و وزارت بهداشت هم تشکر می‌کنیم که از این طرح حمایت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دوشنبه با بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند که این به معنای بررسی طرح در کمیسیون مشترکی است که مصوبات آن در بررسی این طرح به معنای مصوبه صحن علنی بوده و مستقیم به شورای نگهبان برای ارائه‌ی نظر ارسال می‌شود.

در جریان بررسی تقاضای طرح به صورت اصل ۸۵ جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد به عنوان مخالف اظهار کرد: جوان شدن جامعه امری ضروری است که در آن هیچ شکی نیست اما باید پرسید که چرا از مجالس قبلی تاکنون این موضوع تعیین تکلیف نشده است یکی از دلایل آن بوده که این طرح بار مالی دارد.

وی ادامه داد: ما زیرساخت‌های لازم را نداریم که شامل زیرساخت‌های بهداشتی، امکانات فرهنگی و رفاهی و درآمد سرانه و همچنین تأمین معیشت خانوار و مسکن می‌شود. با همین نرخ رشد جمعیت کنونی هم در استان ما بیکاری بالای ۲۵ درصد است پس چه‌طور می‌خواهیم در آینده کار برای جوانان ایجاد کنیم. همین الان با بحث مشکل کرونا درگیر هستیم و امکانات لازم وجود ندارد.

زهره الهیان نماینده تهران به عنوان موافق گفت: سازمان بهداشت جهانی نسبت به وضعیت جمعیتی کشورمان هشدار داده یعنی آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم درآمده یعنی سازمان بهداشت جهانی که چند سال پیش سیاست کنترل جمعیت را برای ایران بیان کرد اکنون هشدار داده که جمعیت ایران به سمت کهنسالی می‌رود و باید فکری به حال آن شود. در طول هشت سال گذشته مجالس قبلی تلاش کرده و نتوانسته دستاورد و مصوبه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای مجامع بین‌المللی سریع‌ترین افت نرخ رشد جمعیت را ایران دارد باید هرچه سریع‌تر جلوی روند انقراض نسل در ایران را گرفت. پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی آن است که در سال ۲۱۰۰ جمعیت ایران در یک سناریو به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۵۰ درصد آنها سالمند هستند، یعنی در آینده نزدیک جمهوری اسلامی در عرصه ژئوپلیتیک جهان جایگاهی ندارد و طی ۲۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأسیس دولت تنهایی در کشورهای اروپایی اظهار کرد: اگر ما به فکر نباشیم تا چند سال آینده باید دولت تنهایی را ایجاد کنیم. ۵ تا ۱۰ سال آینده فرصت طلایی است تا فکری به حال رشد جمعیت کنیم باید از این فرصت استفاده کرد. کشورهای دیگر همه برای رشد جمعیت برنامه دارند ما هم باید به فکر باشیم.

اللهیان تاکید کرد: در این طرح از مادران شاغل برای فرزندآوری حمایت شده در آن بحث مرخصی زایمان، مرخصی شیردهی و ایجاد مهدهای کودک در ارگان‌ها برای رفاه حال مادران شاغل و فرژه برای خانم‌های دانشجو در نظر گرفته شده همچنین پیش‌بینی شده که حقوق خانواده‌های دارای چند فرزند افزایش یافته و به آنها تنفس مالیاتی داده شود. ما در این طرح می‌خواهیم مشکلات را از جلوی پای زنان شاغل برداریم.

الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین مخالف بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ گفت: مسأله‌ی جمعیت مهم است و موضوع جهانی به‌شمار می‌آید. اما بررسی طرح جمعیت طبق اصل ۸۵ به معنای تضییع حقوق نمایندگان است. همه نمایندگان باید در جریان مصوبات باشند نه این‌که کمیسیون مشترکی با حضور ۲۰ نفر تشکیل شده و در مورد موضوع به این مهمی تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر 453790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.