بایدن یا ترامپ؛ انتخاب کدامیک به نفع اقتصاد ایران است؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به افتتاح مجموعه بزرگ نمایشگاه بین المللی استان اصفهان، ثبات در بازار گوشت، مرغ و روغن و تصویب مقررات جدید برگشت ارز صادراتی اشاره کرد. انتخابات آمریکا نیز از جمله رویدادهای مهم این هفته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین نتیجه انتخابات آمریکا تا این لحظه از پیروزی جو بایدن ( Joe Biden)، نامزد دموکرات ریاست جمهوری، بر دونالد ترامپ ( Donald Trump)، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری خبر می‌دهد. اگرچه نتیجه قطعی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هنوز به طور رسمی و قطعی اعلام نشده اما اگر جریان اعلام آرا به همین منوال پیش رود، جو بایدن پیروز این انتخابات خواهد بود.

نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر بورس یا به طور کلی اقتصاد ایران بر اساس نظر کارشناسان در بلندمدت قابل توجه نخواهد بود. اقتصاد ایران فارغ از انتخاب دونالد ترامپ یا جو بایدن باید اصلاحات ساختاری را تجربه و با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نرخ تورم را کنترل و از رشد نرخ ارز، طلا، خودرو و مسکن جلوگیری کند.

مجتبی کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: نباید با تغییر یک شخص انتظار ایجاد تغییر عمده‌ای در اقتصاد ایران داشته باشیم زیرا برخی مسائلی موجود در سیاست خارجی آمریکا، با تغییر شخصی مانند ترامپ نیز تغییر نخواهد کرد بنابراین عملاً نباید منتظر گشایش‌های معناداری داشته باشیم. اما در این صورت، ممکن است یک موج خوش‌بینی در کشور ایجاد شود که طبعاً می‌تواند مقداری از فشارهای کنونی را ترمیم کند.

وی می‌افزاید: در صورتی که جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا برسد در یک دوره شش ماهه پیش بینی می‌شود آرامش قبل از توفانی پدید آید. این خوشبینی ایجاد شده ممکن است حتی نرخ دلار را به حوالی ۲۰ هزار تومان نیز برساند.

سید امین موسوی، کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه با انتخاب هر یک از دو نامزد انتخاباتی، تغییر آن چنانی در رفتار خصمانه آمریکا علیه ما ایجاد نمی‌شود، گفت: انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوک مثبتی به بازار سرمایه خواهد داد اما این شوک پایدار نخواهد بود. در این میان با توجه به گزارشات اصلاح نسبت P/E بازار پیش بینی رسیدن شاخص تولید به سه میلیون نیز دور از انتظار نیست.

افتتاح مجموعه بزرگ نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی اصفهان گفت: با افتتاح فاز اول سایت جدید نمایشگاهی اصفهان در حال حاضر ۱۶ هزار متر مربع به فضای سرپوشیده نمایشگاهی استاندارد کشور افزوده می‌شود.

حسین زاده تاکید کرد: پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان مطابق با استانداردهای جهانی به ویژه در تجهیزات برق و مکانیک احداث شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان استانداردترین مجموعه نمایشگاهی ایران است و در آن نه تنها از تکنولوژی روز دنیا بلکه گنجینه هنر ایرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

یارمحمدیان افزود: محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان مطابق با آخرین مدل نمایشگاهی جهان شامل یک سالن پیوسته با قابلیت تفکیک به سه سالن پنج هزار متری پیوسته طراحی و ساخته شده، فضاهایی مانند ساختمان رجیستری، پاویون مذاکرات بین‌المللی، سالن گردهمایی‌ها و نشست‌های خبری، سالن‌های مذاکره، مجموعه رستوران و کافی‌شاپ، پارکینگ متمرکز، فضای باز برگزاری نمایشگاه و… را در خود جای داده است. این مجموعه ۱۷ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی ساخته شده دارد و نخستین شهرک نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود.

نرخ بلیت هواپیما تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا پایان هفته آینده خبر داد و گفت: متوجه شدیم که ایرلاین‌ها به صورت هماهنگ شده برخی کلاس‌های نرخی را حذف کردند و از این طریق قیمت بلیت هواپیما را افزایش دادند که این مصداق تبانی و تخلف است و به آنها هشدار دادیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تکلیف قیمت بلیت هواپیما را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند نه سازمان هواپیمایی، گفت: با چارتر کننده‌های بلیت هواپیما که مرتکب تخلف و گرانفروشی شده‌اند برخورد جدی می‌کنیم.

دهقانی افزود: سازمان هواپیمایی قائل به کف و سقف قیمت‌ها نیست و عرضه تقاضا آن را تعیین می‌کند اما با گران‌فروشی در این زمینه برخورد می‌کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد از ۳۵۵ هزار تومان تا ۷۰۱ هزار تومان است و اگر کسی بالاتر از آن بلیت پروازش را بفروشد سازمان هواپیمایی با آن برخورد می‌کند. البته بلیت بیزینس کلاس قیمتش بالاتر است.

وی همچنین از مذاکره و تفاهم برای برقراری پروازهای خارجی به مقاصد جدید خبر داد و گفت: منتظر تبادل پروتکل‌های بهداشتی دو جانبه و مشترک بین دو وزارتخانه بهداشت هستیم. پروتکل‌های بهداشتی ایران در آن کشورها و پروتکل‌های بهداشتی مد نظر آن‌ها در ایران در حال بررسی است و پس از تأیید شدن آن‌ها از سوی طرفین، پروازها از سر گرفته می‌شود.

ثبات در بازار گوشت، مرغ و روغن

رئیس ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه بازار روغن، گوشت قرمز و مرغ به ثبات رسیده است، گفت: حدود سه میلیون کالای اساسی و مورد نیاز بخش تولید که در گمرک رسوب شده تا پایان آبان‌ماه با سرعت بیشتری ترخیص می‌شود.

قبادی با بیان اینکه در توزیع روغن خام کارخانجات و تأمین روغن خام در سطح عرضه مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلاتی به وجود آمده تا پایان هفته حل شود تا روغن نباتی نیز به وفور عرضه شود و همچنین برای روغن اتحادیه‌های صنفی همچون قنادی‌ها نیز طی یکی دو روز آینده، سهمیه ویژه ای داده می‌شود تا مشکلات در این بخش رفع شود.

وی در مورد گوشت قرمز نیز گفت: شرایط تولید و عرضه گوشت قرمز در بازار حکایت از ثباتی مناسبی دارد که با هماهنگی در بخش تولید دام، کشتار و عرضه به ویژه در میادین میوه و تره بار، مقرر شد عرضه دام زنده و توزیع گوشت قرمز در فروشگاه‌ها و به ویژه در میادین میوه و تره بار مستقیم انجام شود تا این کالا با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از کاهش قیمت گوشت دام زنده خبر داد و گفت: کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار نیازمند رصد دستگاه‌های نظارتی است.

ایراندوست افزایش قیمت نهاده را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز و سایر محصولات پروتئینی حیوانی دانست و اظهار کرد: با توجه به راه اندازی سامانه بازارگاه در ماه‌های اخیر و وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تأمین نهاده‌ها، امیداوریم بزودی شاهد کاهش قیمت گوشت باشیم.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که اخیراً نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۲ هزار تومان و هر کیلو مرغ زنده حداکثر ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان درب مرغداری‌ها ابلاغ شده است.

کشاورز کارت برای خرید نهاده و کود توزیع می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از ارائه «کشاورز کارت» به کشاورزان برای خرید نهاده و کود، خبر داد و گفت: در مرحله نخست، این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند.

خاوازی افزود: دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات کشاورز کارت به کشاورزان پیش‌بینی شده است. در قالب کشاورز کارت بین دو تا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا بتوانند نهاده‌های ضروری خود را تهیه کنند.

تصویب مقررات جدید برگشت ارز صادراتی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای تسهیل برگشت هرچه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی، تأمین مواد اولیه و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی کشور مقررات مورد نظر در این خصوص به تأیید ستاد اقتصادی دولت رسید که جزئیات آن هفته آینده اعلام می‌شود.

همتی افزود: در جلسه ستاد اقتصادی دولت مقرر شد مقررات جدید بازگشت ارز حاصل صادرات به کشور به گونه‌ای طراحی شود که ارز به سرعت به کشور بازگردد، به واردات مواد اولیه کارخانه‌جات تبدیل شود و دیگر شاهد مواردی همچون خالی فروشی و ادعاهای خلاف واقع نباشیم؛ این مقررات به زودی ابلاغ می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه بر اساس مصوبه جدید دولت، صادرکنندگان می‌توانند برای رفع تعهدات خود با یک واردکننده یا یک تأمین‌کننده کالا تهاتر و برای واردات کالا اقدام کنند، اظهار کرد: طبق این مصوبه کلیه گمرکات موظف شدند در زمینه ترخیص کالاهای وارداتی از محل ارز متقاضی یا ارزهای صادراتی نیز اقدام کنند.

مراجعه به شرکت‌های توزیع برق صفر می‌شود

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: پس از غیرحضوری شدن خدمات، مردم به هیچ عنوان دیگر نیازی به مراجعه در شرکت‌های توزیع ندارند، افزود: خدماتی مانند اخذ اشتراک، کنتور، موارد مربوط به صورتحساب اعم از دیدن قبض برق، سوابق پرداخت از سال ۱۳۸۰ به این طرف، سوابق مصرف و غیره از جمله خدمات پس از فروشی است که مشترکان می‌توانند بدون مراجعه به شرکت‌های توزیع آن را دریافت کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: آمادگی لازم برای گسترش زیر ساخت‌های تولید برق در اصفهان وجود دارد و وزارت نیرو نیز در صورت نیاز تأمین اعتبار، زیرساخت‌های لازم را گسترش می‌دهد.

حائری روز شنبه ۱۰ آبان ماه در جریان سفر خود به اصفهان، از اولین کارگاه بازیافت تجهیزات شبکه کشور که در شرکت توزیع برق استان اصفهان راه‌اندازی شده است، بازدید کرد.

وی در این رابطه اظهار کرد: در شرکت توزیع برق استان اصفهان شاهد انجام فعالیت‌های بسیار خوب دانش محور که ترکیبی از علم و تجربه است، بودیم؛ ترکیبی از کارهای دانشگاهی و صنعتی و انتقال تجربه که انجام شده می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: کارگاهی که برای بازیابی تجهیزات ساخته شده یکی از دستاوردهای شرکت توزیع برق استان اصفهان است. در این کارگاه تجهیزاتی که پیش از این در شبکه استفاده شده عمر لازم دارند و فقط به دلیل برخی ایرادات کوچک از مدار استفاده خارج شده‌اند. متخصصان اصفهانی توانستند هزینه قابل توجهی را به شبکه برگردانند.

بهره‌برداری از طرح شیرین سازی آب دریا برای مصارف شرب و صنعت

وزیر نیرو از بهره‌برداری طرح شیرین سازی آب دریا برای مصارف شرب و صنعت در استان هرمزگان و مصرف بخش صنعت استان کرمان در روز پنجشنبه و در چارچوب بیست و هشتمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور رئیس جمهوری خبر داد.

اردکانیان در مراسم افتتاح فاز اول پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس و قطعه اول انتقال آب به فلات مرکزی ایران از نیاز ۱۷ استان کشور به بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب در بخش صنعت خبر داد.

کد خبر 453754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.