سایپا - پرسپولیس/ استارت سرخ‌ها در لیگ با شهرآورد + آمار و ارقام

پرسپولیس با نبرد امروز برابر سایپا، رسما کار خود را در لیگ بیستم آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس و سایپا تهران امروز جمعه - ۱۷ آبان ماه - از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه دستگردی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. این دیدار که همزمان با سه مسابقه دیگر برگزار می‌شود، رسماً افتتاحیه بیستمین دوره لیگ برتر و آغاز سومین دهه این تورنمنت است. پرسپولیس که فینالیست این فصل لیگ قهرمانان آسیا و قهرمان چهار دوره اخیر لیگ برتر است، امید دارد تا شروعی مقتدرانه را در لیگ را تجربه و آرام آرام برای قهرمانی پنجم خیز بردارد. آن سوی میدان نیز شاگردان ابراهیم صادقی پس از گذشت فصلی کابوس‌وار حالا به دنبال هستند تا سایپا را به روزهای خوب بازگردانده و دشت اول را از همشهری یعنی پرسپولیس به مجموع امتیازات‌شان واریز کنند.

از فینالیست آسیا تا جنگ داخلی

شاگردان یحیی گل محمدی اگر چه حدود یک ماه قبل دست به کاری بزرگ زدند و به فاصله کمتر از ۲ سال دوباره راهی فینال آسیا شدند، اما پس از کسب این مهم روزهای خوشی را تجربه نکردند. ابتدا ماجرای شکایت النصر که هنوز نیز پرونده آن کاملاً مختومه نشده، حسابی سرخ‌ها را نگران کرد. پس از آن نیز اختلافات کادر فنی و مدیریت باشگاه، فیلم‌های منتشر شده از رسول پناه، شوک جدایی شجاع خلیل زاده و پیوستن این مدافع مازنی به الریان و تأیید حکم محرومیت عیسی آل کثیر باعث شده تا حالا میان پرسپولیس از شرایط ایده‌آل فاصله بگیرد.

با این وجود پرسپولیس هم چنان مدعی جدی قهرمانی لیگ بیستم است. آن‌ها اگر چه با پنجره بسته نیز دست و پنجه نرم می‌کردند، نقل و انتقالاتی گسترده‌ای داشتند تا این تیم کاملاً پوست اندازی کرده و با چهره‌ای متفاوت، فصل جاری را استارت بزند. ۷ خرید تازه و البته جدایی سه مهره کلیدی فصل قبل، شکل و شمایلی متفاوت به سرخ‌پوشان بخشیده و اثبات توانمندی خریدهای جدید در آسیا، طرفداران این تیم به تکرار قهرمانی امیدوارتر از قبل کرده است. پرسپولیسی‌ها به خوبی می‌دانند چنانچه شانس کسب پنج قهرمانی پشت سر هم در فصل جاری را از دست بدهند، شاید تا سال‌ها چنین موقعیتی نصیب‌شان نشود.

مسیر پر پیچ و خم ماجراجویی گل محمدی و شاگردان از همشهری نارنجی پوش یعنی سایپا می‌گذرد. سرخ‌ها دوست دارند تا لیگ را با برد استارت بزنند و مدعی‌بودن خود را بر عکس لیگ نوزدهم، از همان ابتدا به حریفان نشان دهند.

جانشین خلیل زاده چه کسی خواهد بود؟

پس از آنکه پرسپولیس هر ۷ سهمیه لیگ برتری را برای بر طرف سازی مشکلاتش جذب کرد شجاع خلیل زاده پا ثابت خط میانی پرسپولیس در چند فصل اخیر آهنگ جدایی از این باشگاه تهرانی را کوک و پس از آنکه بر سر مسائل مالی به توافق نرسید، به پیشنهاد قطری‌ها لبیک گفت تا با قراردادی دو ساله به الریان قطر بپیوند. جدایی خلیل زاده، شوک بزرگی به هواداران پرسپولیس وارد و دست یحیی گل محمدی را برای یافتن بازیکن جانشین در پست دفاع میانی را در حنا گذاشت.

در چنین شرایطی مصدومیت نادری که قرار است نیم فصل به اردو سرخ‌ها اضافه شود، یافتن بازیکن جایگزین برای این مدافع مازندرانی که مهره‌ای کلیدی در قلب خط دفاعی پرسپولیس بود را حسابی دشوار کرده است. معمایی که یحیی گل محمدی باید آن را حل کند و تا به امروز کسی به وضوح در خصوص جانشین خلیل زاده اطلاعی ندارد. البته گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد احتمالاً گل محمدی به یکی از جوانان پرسپولیس به عنوان مدافع میانی میدان می‌دهد که باید منتظر ماند و دید آیا می‌تواند از پس این مسئولیت برآید یا خیر؟

استارت‌های پرسپولیس در ادوار مختلف لیگ برتر

پرسپولیسی در بیشتر ادوار شروع خوبی در لیگ برتر داشته‌اند. آن‌ها تا کنون در هفته‌های نخست نوزده دوره لیگ برتر ۱۱ برد، ۶ تساوی و ۲ باخت را تجربه کرده‌اند. دو شکست پرسپولیس در آغاز فصل به لیگ چهارم برابر فولاد و لیگ ششم برابر ابومسلم بازی می‌گردد و در حال حاضر از آخرین شکست سرخ‌پوشان پایتخت در اولین دیدار لیگ، ۱۳ سال می‌گذرد و آن‌ها امیدوارند در بازی امروز این رکورد را به ۱۴ سال افزایش دهند.

بهترین استارت پرسپولیسی‌ها در لیگ برتر نیز به سومین دوره این رقابت‌ها بر می‌گردد. جایی که سرخ‌ها با هدایت وینگو بگوییچ موفق شدند پگاه گیلان را با نتیجه ۸ بر ۲ در هم بکوبند. نکته جالب اینجا است که به جز نخستین قهرمانی پرسپولیس در اولین دوره لیگ برتر، آن‌ها هرگز در فصل‌هایی که در دیدار ابتدایی موفق به پیروزی نشده یعنی مساوی کرده یا شکست خورده‌اند، در پایان موفق به قهرمانی در آن دوره از لیگ نشده‌اند. گفتنی است آن‌ها در چهار استارت اخیرشان در لیگ گلی را دریافت نکرده و همه را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. همچنین دیدار امروز، سومین تقابل پرسپولیس با سایپا در ایستگاه نخست لیگ در ادوار مختلف است که هر دو بازی قبلی را سرخ‌ها با نتیجه یک بر صفر حریف نارنجی پوش را مغلوب کرده‌اند.

سایپا با ستارگان افت کرده پیش به سوی لیگ بیستم

ابراهیم صادقی که دومین فصل حضور روی نیمکت سایپا به عنوان سرمربی را تجربه می‌کند، کار دشواری را در فصل جاری پیش رو دارد. سایپا که در لیگ نوزدهم خطر سقوط به دسته پایین‌تر را کاملاً احساس کرد، با روندی متفاوت در روزهای از سرگیری لیگ توانست در برترین سطح فوتبال ایران ماندگار شود. با این حال جدایی نفراتی کلیدی مانند آرمان رمضانی، آرمین سهرابیان و خالد شفیعی و در مجموع ۱۰ بازیکن از این تیم در نقل و انتقالات، شاکله فصل گذشته نارنجی‌پوشان را کاملاً بهم ریخته است.

البته نمی‌توان از خریدهای خوب سایپا برای فصل آینده چشم پوشی کرد اما نکته مهم اینجا است که برخی از این بازیکنان تازه وارد این باشگاه تهرانی نامدارانی هستند که آخرین سال‌های فوتبال‌شان را سپری می‌کنند. مثل حسین ماهینی و محسن مسلمان که هر دو از پرسپولیسی‌ها سابق هستند که البته مسلمان در لیست سایپا برای دیدار امروز حضور ندارد.

پرسه خطرناک کرونا در استادیوم دستگردی

روز گذشته تست سه عضو سایپا مثبت اعلام شد که به گفته برخی منابع در میان آن‌ها یک بازیکن جوان و یکی از افراد اصلی ترکیب ابراهیم صادقی به چشم می‌خورد که بازی امروز را از دست داده‌اند. آن طرف نیز در اردو پرسپولیس، تست سیامک نعمتی مثبت اعلام شد تا گل محمدی فرصت استفاده از هافبک توانمند خود را نیز در دیدار عصر امروز نداشته باشد. این اتفاقات باعث شده تا در همین ابتدا کار بابت شیوع ویروس کرونا در مسابقات لیگ نگرانی به وجود آید.

آمار تمامی تقابل‌ها پرسپولیس و سایپا؛ طلسم ۹۸۱ روزه نارنجی‌پوشان!

پرسپولیس و سایپا تاکنون ۵۰ بار در مسابقات مختلف رو در روی یکدیگر قرار گرفته که سرخ‌ها با ۲۵ پیروزی، ۱۸ تساوی و ۷ باخت برتری مشخصی نسبت به همشهری دارند. در تقابل‌های دو تیم ۷۰ گل زده برای پرسپولیس و ۴۶ گل زده نیز برای سایپا به ثبت رسیده است. همچنین ۹۸۱ روز است که سایپا موفق به پیروزی مقابل پرسپولیس نشده و شاگردان ابراهیم صادقی امیدوارند به این طلسم سه سال مهر پایان زنند.

کد خبر 453752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.