۳.۹ میلیون تن کالای اساسی در انتظار ترخیص

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر ۳.۹ میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم که ۳.۲ میلیون تن آن در انبارها و ۷۰۰ هزار تن در پای اسکله، داخل کشتی در حال تخلیه و لنگرگاه است.

به گزارش ایمنا، فرهاد منتصر کوهساری در حاشیه افتتاح پروژه‌های بندر چابهار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بندر نگهدارنده کالا است و محل گذر کالا محسوب می‌شود.

وی درباره ماندگاری برخی کالای اساسی در بندر و عدم ترخیص کالا از سوی صاحب کالا گفت: اگر تعرفه پلکانی باشد چون گران می‌شود موجب نمی‌شود که ماندگاری کالا در بنادر داشته باشیم و بندر محل عبور کالا می‌شود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: وقتی تعرفه ما، تعرفه ثابت می‌شود، این موجب درجا زدن می‌شود و به افزایش ماندگاری کالا می‌انجامد.

کوهساری افزود: باید بررسی شود و مشکل صاحب کالا به نحوی رفع شود، فروشنده کالا موجب شده است ارز را نگیرد و کالا را توسط نماینده‌اش که کشتیرانی است در داخل بندر نگه دارد و با عدم صدور فرایندهای گمرک، بندر هم اجازه ندارد کاری کند.

وی تصریح کرد: آقایان مدعی هستند چون پول ارز به فروشنده کالا داده نشده، بنابراین کالا مانده است و شامل تخفیف می‌شود، اما اگر پول را داده باشد و بعد از ۳۰ روز باید کالا را خارج کند که اگر نکند، ما مجبوریم تعرفه پلکانی اعمال کنیم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر ۳.۹ میلیون تن کالای اساسی در انبارهای کشتی و در لنگرگاه وجود دارد.

کوهساری عنوان کرد: ۳.۲ میلیون تن کالا در انبارهای ما است و ۷۰۰ هزار تن هم در پای اسکله داخل کشتی در حال تخلیه و لنگرگاه است.

وی درباره ماندگاری کشتی‌های حامل مواد اولیه تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) و پهلوگیری آنها گفت: اگر کشتی اعلام ورود کند، ما آنلاین پهلو دهی می‌کنیم چون اسکله خالی داریم، اما اگر کشتی مشکل اسنادی داشته باشد تخلیه نمی‌شود که اگر این مشکل رفع شود و ارز آن پرداخت شود، ما آنلاین آن کشتی را در هر بندری پهلو دهی می‌کنیم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: مشکل پهلو دهی کشتی در بنادر شمالی و جنوبی کشور نداریم مگر آنکه آن کشتی مشکل ارزی داشته باشد.

کوهساری گفت: در باره لاستیک‌های مانده در بندر آبادان گفت: ما مشکلی برای لاستیک‌ها در بندر آبادان نمی‌بینیم، اما باید عملیات فرایند ترخیص آن انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد پورت اپراتور هندی و اینکه اگر خودمان تأمین تجهیزات را برعهده داشتیم تسریع در توسعه چابهار رخ نمی‌داد؟، گفت: ما قرارداد ۸۵ میلیون دلاری با هندی‌ها داریم و اولین بخش تجهیزات آن هم ساخته و در حال بارگیری است و تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 453746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.