بایدن می‌تواند باعث پیروزی اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ شود؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

اعزام تعدادی از تجهیزات زرهی به مناطق مرزی شمال غرب کشور

بخشی از تجهیزات زرهی قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین با استفاده از تعدادی از خودروهای ترابری و تانک بر تولید و بهینه شده توسط نیروی زمینی ارتش با حضور معاون آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مسئولان استانی به مناطق مرزی شمالغرب اعزام شدند.

سرتیپ دوم علی پور معاون آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم با اشاره به نقش نیروهای مسلح در تأمین امنیت اظهار کرد: خط قرمز نیروهای مسلح کشور، امنیت و آسایش ملت ایران است و نیروهای مسلح برای حفظ این دو مؤلفه مهم در هر مکان و در کسری از زمان برای نقش آفرینی در میدان حضور پیدا خواهند کرد.

معاون آماد و پشتیبانی نیروی زمینی تاکید کرد: در این مأموریت همچنین سرعت عمل و کیفیت خودروهای ترابری سنگین این نیرو که در مراکز تحقیقاتی و بهینه سازی نیروی زمینی، تولید و نوسازی شده اند در اجرای مأموریت واگذاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه تأثیری بر انتخابات ایران دارد؟

روزنامه شرق نوشت: اصلاح‌طلبان چند مدتی است تأکید می‌کنند که ریاست‌جمهوری بایدن از هر نظر به نفع ایران خواهد بود، زیرا در صورت تغییر دولت آمریکا امکان مذاکره با این کشور وجود خواهد داشت؛ هرچند مذاکره در شرایطی که به هر حال تحریم‌های گسترده‌ای از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده، قدری سخت است و به‌نظر می‌رسد که مدتی طول بکشد تا این تحریم‌ها رفع شود و در شرایطی مانند آنچه پیش از خروج ترامپ از برجام شاهد بودیم، ایران و آمریکا بتوانند در فضایی به دور از تهدید مذاکره کنند.

با همه اینها به نظر نیروهای اصلاح‌طلب، حضور بایدن در کاخ سفید می‌تواند باعث گشایش روزنه‌هایی شود که در صورت انتخاب مجدد ترامپ همان روزنه اندک هم بسته می‌شود. برای مثال روز گذشته علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با سایت «فردا» گفت: «با انتخاب بایدن روند مذاکره تسریع می‌شود و راحت‌تر خواهد بود. اکنون در معرض ظالمانه‌ترین تحریم‌های آمریکا قرار داریم و شرایط دو کشور به گونه‌ای است که مذاکره را ضروری می‌کند». یا چندی پیش ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» گفته بود: «بین بایدن و ترامپ شاید در رابطه با ایران فرق زیادی وجود نداشته باشد، اما منش دموکرات‌ها نشان داده است لااقل به دیپلماسی پایبند هستند. البته این مزیت دولت روحانی بود که توانست با استفاده از ابزار دیپلماسی و مذاکره با گروه ۱+۵، سایه جنگ را از سر کشور دور کند و پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون بیاورد و اجماع جهانی علیه ایران را به اجماع مدافع ۲۲۳۱ تبدیل کند؛ همین‌طور به منش وزیر خارجه آمریکا و اوباما برمی‌گردد. به‌قدرت‌رسیدن ترامپ به ضرر منافع ملی ایران و متفاوت با بایدن است». یا احمد نقیب‌زاده چندی قبل گفت که «اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد و به برجام نیز بازگردد، یک موفقیت بزرگ نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد». یا حسین مرعشی اعلام موضع کرد و گفت: «در انتخابات آمریکا فعلاً فرض غالب این است که آقای بایدن برنده انتخابات می‌شود. بایدن و دموکرات‌ها چون برجام را کار خودشان تلقی می‌کردند، رسماً اعلام کردند که به برجام بازمی‌گردند و این یک فرصت خیلی خوب است. اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند، ایران نیز در چارچوب ۱+۵ می‌تواند گفت‌وگوهایش را ادامه دهد».

عباس عبدی نیز با ابراز تمایل به ریاست‌جمهوری بایدن گفت: «شخصا دوست دارم بایدن انتخاب شود؛ به دلیل اینکه نظام جهانی را به جایگاهی که قبلاً بود، برگرداند و کمی از این فضای تنش بیرون بیاورد».

اسماعیل گرامی‌مقدم هم گفت: «اگر دموکرات‌ها برنده انتخابات ۲۰۲۰ باشند، در ایران نیز امید به مردم برمی‌گردد و احتمالاً یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا انتخاب خواهد شد».

اقدامات نظارتی مجلس؛ از ۱۱۱۲ تذکر به وزرا تا کارت زرد به زنگنه

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر تقویت بعد نظارتی مجلس، اظهار کرد: مجلس یازدهم با این رویکرد که ضعف مدیریت و ناکارآمدی عامل اصلی بروز بسیاری از مشکلات در کشور است، نظارت را اولویت خود تعیین کرده است.

وی در همین راستا افزود: تاکنون مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی خود از جمله تذکر شفاهی و کتبی، تحقیق و تفحص و، سوال و استیضاح اقداماتی را در جهت نظارت بر فعالیت‌های دولت و مسئولان اجرایی داشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در مدتی که از فعالیت مجلس سپری شده ۹ طرح سوال از وزرا دولت مطرح شده است، گفت: در نتیجه بررسی این تعداد سوال از وزرا، بیژن زنگنه وزیر نفت از نمایندگان کارت زرد گرفته و در جریان سوال از وزیر جهاد کشاورزی نیز نمایندگان به صورت مشروط از توضیحات وی قانع شدند.

حجت‌الاسلام سلیمی با بیان اینکه تذکر شفاهی و کتبی یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان است، اظهار کرد: در حدود ۶ ماهی که از عمر مجلس یازدهم گذشته نمایندگان در حدود ۱۱۱۲ تذکر به مسئولان اجرایی را مطرح کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت مجلس با دعوت از وزرا از آنها گزارشاتی را در زمینه‌های مختلف دریافت کرده است، اضافه کرد: تاکنون ۵ طرح تحقیق و تفحص نیز در جلسه علنی پارلمان بررسی شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: نظارت کمیسیون اصل ۹۰ بر خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار تا مسئله ویلموتس و تصمیمات سرنوشت‌ساز دیوان محاسبات از خلع ید مالک هفت تپه تا ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان نیز از دیگر اقدامات نظارتی مجلس در این مدت بوده است.

رایزنی جامعه روحانیت با تشکل‌های اصولگرا درباره انتخابات ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین موسی‌پور، عضو شورای مرکزی و معاون امور تشکیلات جامعه روحانیت مبارز پس از برگزاری نشست مشترک جامعه روحانیت با احزاب و تشکل‌های انقلابی که صبح پنجشنبه ۱۵ آبان برگزار شد، با اشاره به استمرار این نشست‌ها که در ادامه جلسات سال گذشته برگزار می‌شود، گفت: راهبرد جامعه روحانیت بر اساس آنچه که در شورای مرکزی به تصویب رسیده در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۱۴۰۰، راهبرد حضور مشترک فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما با عنایت به اصل خرد جمعی و همگرایی و تقویت انسجام نیروهای انقلاب در صحنه حضور خواهیم داشت، تاکید کرد: جامعه روحانیت مبارز این حرکت را به نحوی جدی دنبال خواهد کرد و از تمام ظرفیت‌ها و نیروهای درون گفتمان انقلابی و ولایی برای دستیابی به تصمیمات و اقدامات مشترک بهره‌گیری خواهیم کرد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز همچنین با اشاره به اینکه جامعه روحانیت مبارز اقدامات خود را با حضور تمام نیروهای انقلابی و ارزشی فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی آغاز کرده، افزود: برنامه ریزی و رایزنی برای ایجاد یک تشکیلات فراگیر و فعال‌سازی یک ساختار هدفمند در انتخابات پیش روی ادامه دارد. نشست مشترک امروز نیز در ادامه رایزنی با کنشگران سیاسی برگزار شد و مقرر شد که احزاب و تشکل‌های انقلابی و ولایی نمایندگان و اعضای منتخب خود را برای عضویت در هیئت مؤسس ساختار جدید به جامعه روحانیت مبارز معرفی کنند. بدیهی است که بر اساس برنامه زمانبندی، پس از تشکیل هیئت مؤسس، سایر ساختارهای اجرایی برای انتخابات پیش رو شکل خواهد گرفت.

کد خبر 453731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.