آمار فوتی‌های کرونا شدیداً نگران کننده است/سفارش خرید ماسک از طریق سامانه

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه آمار فوتی‌های کرونا شدیداً نگران کننده است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که آمار فوتی‌هایی که اکنون اعلام می‌شود ناشی از اقدامات‌مان طی یک ماه گذشته است.

به گزارش ایمنا، به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید نگران افزایش آمار فوتی‌های کرونا باشیم، گفت: اینکه روزی آمار مرگ ومیرها دورقمی بود و این تعداد را از ۱۵۸ به ۳۵ رساندیم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از اینکه آمار به ۳۰۰ رسید ایشان فرمودند که تعداد کشته‌ها به اندازه سقوط یک هواپیما است، اکنون این تعداد به ۴۰۰ تا ۴۴۰ رسیده و رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه معیار کاهش تردد اجتماع، مهمترین عامل مواجه مردم با یکدیگر است، اعلام کرد: بر اساس این معیار در یک ماه گذشته کاهش تردد نسبت به شرایط عادی فقط ۶ درصد بوده است، در حالی که در فروردین و اردیبهشت که توانستیم بیماری را کنترل کنیم کاهش تردد اجتماعی نسبت به دوره مشابه ۵۰ درصد بود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تا زمانی که کاهش تردد و مواجه را نداشته باشیم، تعداد بستری، ابتلاء و مرگ افزایش خواهد داشت، گفت: در مورد مرگ تعداد افزایش تست مؤثر نیست اما درباره بستری مؤثر است.

خرید ماسک از سامانه "من این جام"

دکتر حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دسترسی برخی به ماسک دشوار است، گفت: از هموطنانی که دسترسی آنان به ماسک سخت است عذرخواهی می‌کنم و شرمنده آنها هستم؛ این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه «من این جام» به ازای یک کد ملی ۵۰ ماسک (به ازای هر ماسک هزار تومان) سفارش بدهند و درب منزل تحویل بگیرند. بسیج هم عهده‌دار توزیع است.

وی با بیان اینکه احتیاجی به مصرف ماسک سه لایه نیست و ماسک‌های پارچه‌ای هم به همان اندازه تأثیرگذار هستند، بیان کرد: افراد می‌توانند در خانه ماسک ۳ لایه پارچه‌ای بدوزند.

وی در ادامه تصریح کرد: نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کجای دنیا هیچ دارویی به طور مستقیم برای کرونا تأثیر داشته باشد شناسایی نشده است و این داروهای شیمیایی که اکنون استفاده می‌شوند برای بیماری و ویروس‌های دیگر هستند که برای این ویروس هم استفاده می‌شود.

دکتر حریرچی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون اکثر این داروها مؤثر نبوده و یا تأثیر اندکی داشته‌اند، گفت: داروهای گیاهی هم که اعلام شدند نه اینکه داروی اختصاصی کرونا هستند بلکه تنها می‌توانند در کاهش برخی عوارض مانند سرفه تأثیرگذار باشند، هیچیک از مواردی همچون واکسن، دارو، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، تعطیلات و بهداشت فردی نمی‌توانند به صورت منفرد بر این بیماری تأثیرگذار باشند باید همه این موارد کنار یکدیگر باشند.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت در این میان دارو جز کم تاثیرگذارترین موارد بوده است.

وی در ادامه با ذکر این نکته که هیچ دارویی نداریم که منصوب به امامی باشد، گفت: باید بدانیم اسامی مقدس خود را روی داروهای ساختگی‌مان که حتی اگر تأثیرگذار هم باشند نگذاریم چراکه اگر اشکالی در آن به وجود آمد به ائمه جسارتی نشود.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه روش اثبات دارو مشخص است، اظهار کرد: دارو اول باید در آزمایشگاه‌ها، روی حیوانات و نمونه‌های شبیه انسان و بعد انسان ثابت شود؛ هیچ کجای دنیا اینگونه دارویی را به اثبات نمی‌رساند.

۵۰ درصد مبتلایان بدون دارو بهبودی می‌یابند

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: دولت سومالی که ادعای بسیاری در داروهای گیاهی و طب سنتی و بومی در این کشور مطرح است، اعلام کرد، داروهایی که برخی مدعی بوده در درمان کرونا مؤثر هستند ابتدا روی خودشان تست شده و در صورتی که بهبودی حاصل شد برای درمان دیگران هم استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه داروی ضد کرونا یا هر بیماری دیگر باید طبق مطالعات روز دنیا بررسی و بعد ثابت شود، مطرح کرد: از آنجایی که بیش از ۵۰ درصد مبتلایان بدون هیچ دارویی و ۸۰ درصد بیماران با عوارض جزئی بیماری بهبود می‌یابند حتی اگر به آنها شربت آلبالو هم بدهیم خوب می‌شوند بنابراین ادعای کشف دارو صحیح نیست.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه ایران در تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا به ازای یک میلیون نفر جمعیت رتبه بیست و چندم در دنیا را دارد، تصریح کرد: دلیل اینکه آمار بالای نسبی هم هستیم این است که اپیدمی در کشور ما زودتر شروع شده است؛ ملت و دولت باید دست به دست هم دهیم و آمار را به صفر برسانیم.

کد خبر 453716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.