۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند

ورق گالوانیزه یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد می باشد و به  اولین انتخاب هر مصرف کننده ای تبدیل شده است.

ورق گالوانیزه یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد می باشد و به  اولین انتخاب هر مصرف کننده ای تبدیل شده است. در واقع ورق گالوانیزه همان ورق فولادی می باشد که به دو روش سرد و گرم و در شرایط کارگاهی آبکاری شده و لایه ای از روی مذاب بر روی آن قرار می گیرد و ورق آهنی را در برابر شرایط محیطی خوردگی مقاوم می کند. 
ورق فولادی با صرف هزینه ای اندک می تواند به محصولی بسیار مقام در برابر زنگ زدگی و خوردگی شود که در نهایت با احتساب قیمت آبکاری و گالوانیزاسیون وقیمت ورق آهن محصولی مقاوم، مستحکم و مقرون به صرفه خواهیم داشت. مسئله حائز اهمیت در این محصولات قیمت مقرون به صرفه ورق گالوانیزه در برابر مقاومت و استحکام آن در برابر شرایط جوی می باشد که مصرف کننده را متقاعد به خرید این نوع ورق می کند. 
اما ممکن است مواقعی و تحت برخی شرایط این محصول دچار ایراداتی من جمله شوره زدن یا خوردگی شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین با نکاتی که در ادامه این مطلب آورده ایم می توانید چشمی ورق گالوانیزه مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهید.


نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

راه های تشخیص ورق گالوانیزه کاری دشوار نیست و به این صورت است که ورق های گالوانیزه سطحی یکدست، براق به صورت صیقلی دارند. البته لازم به ذکر است این محصولات از لحاظ ظاهری به سه دسته گل درشت، گل ریز و بدون گل تقسیم بندی می شوند. در واقع به تفاوت میان کریستاله شدن مذاب روی بر روی سطح ورق فولادی گل گفته می گویند که بر اساس میزان کریستاله شدن این مذاب این محصول را در یکی از این دسته ها قرار می دهند.

پنج روش تشخیص چشمی ورق گالوانیزه مرغوب از نا مرغوب

۱. پیش از هر نکته ای لازم است این نکته را متذکر شویم که خریداری این محصول از شرکت های معتبر بسیار اهمیت دارد. چرا که خلوص روی، میزان ضخامت پوشش سطح رویه و همچنین آبکاری محصول مطابق با استاندارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۲. سطح رویه ی ورق گالوانیزه مرغوب در صورت اصابت با شی کنده نمی شود.

۳. در صورت مشاهده گل های درشت و کدر بر روی سطح محصول این ورق نامرغوب است. سطح رویه ی ورق گالوانیزه مرغوب دارای گل های ریز و براق می باشد.

۴. در هنگام خریداری این محصول دقت کنید ورق هایی که دارای سطح کدر هستند نشانه گذشت یکسال از عمر مفید محصول می باشد. اما به معنای نامرغوب بودن آن نیست.

۵. حتما به لایه های میانی ورق های گالوانیزه توجه کنید و موقع خریداری حتما بررسی های لازم را انجام دهید. بر روی سطح ورق های گالوانیزه هیچ اثری از شوره، زرد شدگی، خراش و یا سفیدک وجود ندارد.


انواع گالوانیزه

به طور کلی ورق های گالوانیزه به لحاظ برند و کارخانه ی تولیدی به انواع وارداتی  و تولید داخل تقسیم بندی می شوند. بر همین اساس محصولات داخلی شامل کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه کویر کاشان، ورق گالوانیزه اشتهارد، سروش، سمنان و شهرکرد می شود. انواع ورق های گالوانیزه وارداتی نیز شامل ورق گالوانیزه هند، اکراین، امارات، چین، بلژیک و تایوان می شود. این محصولات همچنین علاوه بر انواع گل درشت، گل ریز و بدون گل دارای میزان ضخامت متفاوت از آلیاژ روی می باشد که از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم متغیر می باشد که هرچه این ضخامت بیشتر باشد میزان مقاومت ورق بیشتر خواهد بود. مورد آخر تفاوت میان انواع ورق های گالوانیزه نوع شیوه آبکاری ان می باشد که به دو روش کلی سرد و گرم آبکاری می شود. تمامی اطلاعات فنی را در هنگام خریداری محصول از کارشناس فروش و یا کاتالوگ فنی محصول می توانید مشاهده نمائید. 


علت زنگ زدن ورق گالوانیزه


در حالت کلی ورق آهنی به علت ماهیت فولاد گرایش زیادی به خوردگی در شرایط مرطوب و با حضور اکسیژن و آب دارد. به گونه ای که همیشه با نارضایتی مصرف کنندگان این محصول مواجه بودیم و آنان را ملزم به صرف هزینه های دوباره یا چندباره برای تعمیر یا تعویض دستگاه های ساخته شده با ورق فولادی می کرد. اما با ورود ورق گالوانیزه به صنعت و استفاده از این محصول این دغدغه مصرف کنندگان پایان یافت بنابراین ورق آهنی که مطابق با استاندارد آبکاری و گالوانیزه شده باشد نباید خورده شود و یا به اصطلاح زنگ بزند. اما در مواردی این اتفاق خواهد افتاد که همانگونه که عنوان کردیم به دلیل عدم گالوانیزاسیون و آبکاری در شرایط استاندارد بوده است. در دیگر موارد ممکن است مذاب روی مورد کاربرد خالص نبوده باشد و درون آن ناخالصی هایی وجود داشته باشد.

زنگ زدن ورق گالوانیزه


از دیگر مواردی که می تواند برای ورق گالوانیزه شما مخرب باشد شرایط بد نگهداری و انبار ورق های گالوانیزه است. در زمان انبار این محصول از یاد نبرید چنانچه ورق های گالوانیزه قرار گرفته در پالت در معرض رطوبت و اکسیژن قرار گیرد در این صورت موجب بروز شوره بر روی سطح ورق خواهد شد این شوره ها به معنای انجام واکنش شیمیایی میان روی و اکسیژن می باشد که در این شرایط پوشش روی دیگر کیفیت اولیه را نداشته و نمی تواند به خوبی از آهن در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند. چنانچه ورق شما دچار شوره شد شما می توانید به شیوه اسیدشوئی و زنگ بری این شوره ها را از روی سطح ورق حذف کنید.


نکاتی که باید در نگهداری از ورق گالوانیزه بدانید:


۱. در زمان انبارداری این محصول از نفوذ رطوبت به درون پالت های ورق گالوانیزه جلوگیری کنید. 
۲. این محصول را می توانید با رنگ آمیزی از رسوب گذاری و زنگ زدگی محافظت نمائید.
۳. در زمان انبارداری و یا حمل و نقل از بروز خراش و یا صدمه دیدن سطح ورق جلوگیری کنید.
۴. حتما از میزان خلوص گالوانیزه ورق خریداری شده اطمینان حاصل کنید. 
۵. در زمان خرید محصول حتما به ضخامت سطح رویه ی ورق دقت کنید چرا که تاثیر بسزائی در میزان مقاومت ورق در برابر شرایط خوردگی و زنگ زدگی دارد.

کد خبر 453667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.