بخشی از بستر انهار ولیعصر از ته‌سیگار سفید شده است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص مشکلاتی که ته‌سیگارها برای چنار های ولیعصر ایجاد کرده و چرایی برخی درختان بی سر این خیابان توضیح داد.

سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلاتی که ته‌سیگارها برای درختان ولیعصر ایجاد می‌کند، اظهار کرد: آلودگی فیلتر و نیکوتینی که ته‌سیگار دارد، به خاک و گیاه آسیب می‌زند. اگر در مکانی تجمع انسانی چندان نباشد، ته‌سیگارهای انداخته شده در کانال‌های آب به اندازه‌ای است که آب آنها را می‌برد اما در مکان‌هایی که تجمع صنوف و مراجعان زیاد است، تعداد ته‌سیگارها بیشتری دیده می‌شود و آب هم قادر به جابجایی آنها نیست.

وی با بیان اینکه کف بستر بخش‌هایی از انهار ولیعصر از ته‌سیگار سفید شده است، افزود: نیکوتین سیگار در داخل خاک، نفوذ و ترکیب خاک را دچار مشکل می‌کند و چون به آب هم منتقل می‌شود، روی ریشه درختان تأثیرات منفی دارد و ممکن است درختان را با بیماری‌های مختلف روبه‌رو ساخته و موجب کاهش عمر آن شود یا روند خشک شدگی آنها را سرعت بخشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات اصلاحی شهرداری در خیابان ولیعصر تصریح کرد: شهرداری با هزینه زیادی بستر انهار و کانال‌های آب را اصلاح کرده و چنارهای ۱۵ ساله در مناطق مختلف این محور کاشته است اما میزان ته‌سیگار انداخته شده در بستر خاک و انهار خیابان ولیعصر به اندازه‌ای زیاد است که ایجاد مشکل می‌کند.

حسینی میلانی ادامه داد: راه‌حل این است که کمپینی به نام «نه به ته‌سیگار» ایجاد شود و از شهروندان خواسته شود که ته‌سیگارهای خود را به بستر انهار و خاک نیندازند. البته سطل زباله خاص ته سیگار هم باید وجود داشته باشد. اگر مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند، این مشکل قابل حل است.

امید به احیای درختان نیمه قطع شده ولیعصر

وی درباره علت بی‌سر شدن و قطع شدن برخی از چنارهای خیابان ولیعصر، خاطرنشان کرد: اکثر قریب به اتفاق درختان قطع شده، چنارهایی هستند که یا خشک شده یا بیمار بوده‌اند و همین مسئله موجب قطع درختان یا بخشی از آنها شده است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه درختان خشک شده به لحاظ ایمنی خطرناک هستند و به اجبار قطع می‌شوند، اظهار کرد: دلیل نیمه قطع شدن تنه آنها این است که این امید وجود دارد که با عملیات گیاه‌پزشکی، درخت قطع شده مجدداً احیا شود یعنی در گام اول حیات منقطع نمی‌شود و سر برداری انجام می‌شود که ایمنی درختان برطرف شود.

حسینی میلانی افزود: مدتی تلاش می‌شود آن درخت احیا شود ولی اگر چنین اتفاقی نیفتد، ممکن است بیماری به پایه‌های سالم نیز سرایت کند؛ در این زمینه، کمیسیون ماده ۷ باید فرایند قطع درخت را تصویب کند. بنابراین درختان به سرعت قطع نمی‌شوند بلکه در چندین نوبت و در یک پروسه چند مرحله‌ای درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

کد خبر 453650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.