رنگ سفید جدید با قدرت خنک‌کنندگی شهرها

استفاده از رنگ سفید از جمله راهکارهای خنک کردن ساختمان‌ها و اقلیم اطراف آن و کاهش مصرف انرژی است؛ اخیراً رنگ سفید خنک‌کننده‌ای تولید شده که جذب گرمای پایینی دارد و ۹۸٪ نور خورشید را بازتاب می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بینی‌ها حاکی است تا سال ۲۰۵۰ میزان استفاده جهانی از انرژی ۹۰ درصد افزایش یابد؛ در آینده روش‌های خنک‌سازی شهرها و ساختمان‌ها بدون استفاده از انرژی بسیار ضروری خواهد بود. ایجاد بام خنک در مناطق آب و هوایی گرم با سفید رنگ کردن آن‌ها محقق می‌شود. یک مطالعه ناسا در سال ۲۰۱۲ نشان داد که پوشش‌های سفید بیشینه دمای بام‌ها در شهر نیویورک را به طور متوسط ۶ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهند.

اخیراً پژوهشگران دانشگاه پوردو (Purdue) رنگ سفید فوق‌العاده‌ای ابداع کردند که به قدری بازتابنده است که می‌تواند دمای سطح را حتی زیر تابش نور آفتاب پایین‌تر از دمای هوای اطراف نگه دارد. این رنگ می‌تواند به کاهش مصرف انرژی برای تهویه مطبوع در کشورهای گرم کمک کند.

محقق ارشد این پژوهش، روآن (Xiulin Ruan) در این رابطه گفت: "این رنگ بسیار بازتابنده است و با تشعشع گرما دمای سطح را ۱.۷ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از دمای محیط اطراف در زمان اوج تابش آفتاب در ایالت ایندیانا نگه داشت. بازتاب ۹۵.۵ درصدی این نوع رنگ در حالی است که رنگ‌های بازتابنده موجود در بازار حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از انرژی خورشیدی را انعکاس می‌دهند."

رنگ ابداعی این تیم تحقیقاتی در مقایسه با نمونه‌های موجود نازک‌تر و ارزان‌تر است. رنگ آکریلیک با کربنات کلسیم ساخته شده است و بخشی از کیفیت آن به دلیل وجود ذراتی در اندازه‌های مختلف است که به پراکنده شدن طول موج‌های مختلف طیف خورشید کمک می‌کند.

روآن تخمین می‌زند که با استفاده از رنگ ابداعی آن‌ها در یک خانه معمولی ۲۰۰ متری در آمریکا در هر ماه حدود ۵۰ دلار از هزینه‌های سرمایشی در مقایسه با دیگر رنگ‌های مقاوم در برابر حرارت صرفه‌جویی می‌شود.

آسوات رامان (Aaswath Raman) از دانشگاه کالیفرنیا راجع به این ابداع می‌گوید: "این دست آورد بسیار خوبی است و در ساخت آن از مواد رایجی که در صنعت رنگ به کار می‌رود استفاده شده و عملکرد خنک‌کنندگی قابل قبولی دارد. یک محدودیت آن استفاده از حلال‌های آلی است که می‌تواند در آینده رفع شود. "

کد خبر 453640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.