نقش بستن نام محمدرضا شجریان بر خیابانی در اراک

با پیشنهاد انجمن موسیقی استان مرکزی به شورای شهر اراک مبنی بر نامگذاری یکی از معابر یا میادین پرتردد شهر به نام استاد شجریان، از میان سه خیابان؛میثم،خیابان روبروی فرهنگسرای آیینه و خیابان دوازده متری ملک،مورد آخر موردپذیرش قرارگرفت.

کامبیز عباسی رئیس انجمن موسیقی استان مرکزی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: محمدرضا شجریان درواقع پلی است میان نسل کهن موسیقی فاخر ایرانی و نسل جدید و مورد پذیرش همه اهالی عرصه موسیقی با هر سلیقه و نگرش خاص فردی. وی افزود: استاد شجریان از افراد تکرارناشدنی عرصه موسیقی بوده و گنجینه‌ای بزرگ در عرصه موسیقی بودند و انتقال علم و تجربه از موسیقی کهن ایرانی به نسل جدید را برعهده داشتند. ضمن اینکه از اخلاق هنری بسیار برجسته‌ای نیز برخوردار بوده‌اند، لذا بزرگداشت، این هنرمند برعهده متولیان فرهنگ و هنر است.

رئیس انجمن موسیقی استان بیان کرد: امروزه موسیقی جز لاینفک زندگی روزمره مردم شده و خواسته یا ناخواسته برمنش و فرهنگ مردم تأثیرگذار است و از آن گریزی نیست. حال این وظیفه متولیان هنراست که فرهنگ بومی را گرامی بدارند و نام یاد آن‌ها را در ذهن‌ها زنده نگه دارند هر چند که هنرمند نمی‌میرد همیشه در ذهن‌ها خواهد ماند ولی اینکه ارج نهاده شود بسیار مهم و یک ضرورت است.

عباسی در پایان افزود: نامگذاری معابر و میادین شهری، شبکه ای نمادین از معناها در حافظه‌ی شهروندان می‌سازد که این خود برآمده از بستر زندگی و روابط اجتماعی و فرهنگی افراد آن جامعه می‌باشد، عجین بودن زندگی مردم جامعه امروز با هنر موسیقی غیرقابل انکار است، با این حال همه ی فاکتورها در نامگذاری یک معبر برای تناسب بین معبر و نامی که برای آن در نظر گرفته شده باید مورد توجه قرار گیرد.

سعید نادری سخنگوی شورای پنجم شهر در مورد روند انتخاب این معبر و نامگذاری آن به خبرنگار ایمنا گفت: از بین سه خیابان پیشنهادی که از طرف انجمن موسیقی مطرح شده بود، این خیابان در نتیجه رأی‌گیری و خرد جمعی انتخاب شد.

وی دلایل این انتخاب را این گونه شرح می‌دهد: اول اینکه این خیابان از مکان‌های پرتردد شهر است، که بیشتر مولدان علم موسیقی یعنی آموزشگاه‌های آزاد هنری، در آن مشغول به فعالیت هستند، و همچنین نزدیک‌ترین خیابان به خانه هنرمندان است. با توجه به این که نام قبلی این خیابان به نام سید جمال الدین سد آبادی بوده، اما مردم با این نام ارتباط نگرفته و همچنان از عرض این معبر برای نام بردن آن استفاده می‌کردند، تغییر نام این معبر را مقتضی بود، چرا که عرض معبر نمی‌تواند نام رسمی برای یک خیابان باشد. با توجه به شهرت استاد شجریان در میان مردم و تناسب این نام با معبر با توجه به وجود بیشتر آموزشگاه‌های موسیقی در آن، این انتخاب صورت گرفت.

کد خبر 453629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    چرا نام سیدجمال الدین را این خیابان برداریم او افتخار ایران است یا شجریان