ترامپ دبه کرد‍!

عفو و تخفیف مجازات تعداد زیادی از محکومان و انتخابات در ریاست جمهوری آمریکا و از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۵ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته در ایالات متحده برگزار شد» به بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: در یکی از حساس‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده آمریکا مردم در ایالت‌های مختلف پای صندوق‌های رأی می‌روند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ماندن در قدرت با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رقابت می‌کند.

اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم از کرسی‌های سنا و فرمانداران ایالت‌ها هم در این رأی‌گیری انتخاب می‌شود. انتظار می‌رود میزان مشارکت در این انتخابات بسیار بالا باشد.

روز موعود فرا رسیده است. انتخاباتی حساس که توجه جهان را به خود جلب کرده است. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات پس از ماه‌ها رقابت نفس‌گیر حالا به راند آخر رسیده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با برنده شدن نامزدها در هر یک از ایالات و جمع کل کالج‌های انتخاباتی کسب شده در ۵۰ ایالت این کشور صورت می‌گیرد. هر ناحیه (و درمجموع هر ایالت) بنا بر نیمرخ جغرافیایی و جمعیتی خود تعداد مشخصی کالج انتخاباتی دارد که تمامی آن‌ها به نامزدی که بیشترین رأی را کسب کرده باشد تعلق می‌گیرد. جمع کل این کالج‌ها ۵۳۸ است و نامزد برنده باید دست کم ۲۷۰ کالج انتخاباتی کسب کند تا بتواند خود را برنده انتخابات بداند.

با این حال تارنمای آمریکایی فاکس نیوز نوشت به رغم ادعای دو نامزد اصلی انتخابات ۲۰۲۰ هنوز نتایج انتخابات معلوم نیست و شمارش آرا ادامه دارد و ممکن است تا مشخص شدن قطعی آرا چند روز طول بکشد.

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترامپ دبه کرد!» به بررسی انتخابات در ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: روز گذشته تمام نگاه‌های جهان و در رأس آن‌ها آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بود. شاید مردم کشورمان دیروز همانقدر با حساسیت این رقابت‌ها را می‌نگریستند که مردم آمریکا و همانقدر بر سر بایدن و ترامپ و دلیل اینکه چرا یکی را به دیگری ترجیح می‌دهند باهم به بحث و مجادله می‌پرداختند. اما به نظر می‌آید گره انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده بیش از همیشه کور شده است. انتخاباتی که میزان مشارکت مردم در آن طی یک قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. درحالی‌که تا پیش از آرای دیروز نظرسنجی‌ها از پیشتازی ده درصدی جو بایدن در انتخابات خبر می‌داد اما آنچه در عمل رخ داد رقابت نزدیک و پایاپای جو بایدن و دونالد ترامپ در شمارش آرای واقعی مردم بود.

مسأله‌ای که بار دیگر این موضوع را به اثبات رساند که نباید به نظرسنجی‌های قبل از انتخابات خیلی هم اطمینان داشت. رقابت میان این دو بین یک تا دو درصد یا حتی در برخی ایالات تا دهم درصد بود. در هرصورت نتایج نشان می‌دهد که بایدن توانسته است در رقابتی نفس‌گیر از ترامپ پیشی بگیرد. درحالی‌که انتظار می‌رفت نتایج انتخابات تا ظهر دیروز مشخص شود از قرار معلوم شمارش آرا در برخی ایالت‌ها متوقف شده است یا با اما و اگر روبه‌روست، در چنین شرایطی دو طرف خود را پیروز واقعی انتخابات می‌دانند و ترامپ از دست‌های پشت پرده‌ای می‌گوید که باعث جلو افتادن دموکرات‌ها شده است.

البته رئیس‌جمهور فعلی آمریکا گفته که به دیوان عالی شکایت خواهد کرد چراکه معتقد است دموکرات‌ها می‌خواهند آرای او را بربایند. با اتمام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بسته شدن مراکز رأی‌گیری در ایالات مختلف، نتایج این ماراتن انتخاباتی که از مدت‌ها پیش به صورت زودهنگام آغاز شده بود، به تدریج آشکار می‌شود. ایندیانا و کنتاکی اولین ایالاتی بودند که بامداد چهارشنبه به وقت تهران کار رأی‌گیری را به پایان بردند.

نتایج چند ایالت سرنوشت‌ساز همچنان در هاله‌ای از ابهام است. بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رأی خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها تن دیگر به پای صندوق‌های رأی رفتند تا در روز اصلی انتخابات شرکت کنند. با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رأی‌گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود که حاصل حجم بالایی از آرای پستی است.

هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارد. هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. در تمامی این ایالت‌ها بجز ویسکانسین و میشیگان، ترامپ پیشتاز است. بایدن با اندکی اختلاف در ویسکانسین و میشیگان پیشتازی می‌کند. او در ایالت نوادا هم پیشتاز است. با توجه به آرایی که تاکنون بایدن و ترامپ به دست آورده‌اند، آنها به ترتیب برای پیروزی در این رقابت، به ۳۲ رأی دیگر و ۵۷ رأی الکترال دیگر نیاز دارند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عفو ۳۷۸۰ محکوم» به بررسی عفو و تخفیف مجازات تعداد زیادی از محکومان پرداخت و نوشت: «اکثریت محکومان آبان ۹۸» یاد می‌کنند، نور امیدی است برای پایان دادن به یک قصه تلخ «محکومان اعتراضات آبان ماه ۹۸»، «معلمان محکوم»، «محکومان کارگری» و «محکومان اهل تسنن» ازجمله کسانی هستند که همزمان با ولادت حضرت محمد (ص) مورد عفو قرار گرفته و در آینده نزدیک آزاد می‌شوند.

روز چهارشنبه به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۳ هزار و ۷۸۰ نفراز محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند؛ نزدیک به ۴ هزار زندانی که حالا اسامی محکومان امنیتی و سیاسی نیز میان‌شان دیده می‌شود.

از زمان حضور سیدابراهیم رئیسی بر مسند ریاست دستگاه قضائی تا حالا که یک سال و ۸ ماه می‌گذرد ۱۴ نوبت عفو و آزادی به مناسبت‌های گوناگون صورت گرفته اما نکته مهم در میان تمامی این عفوها این است که «محکومان اعتراضات آبان ماه ۹۸»، «معلمان محکوم»، «محکومان کارگری» و «محکومان اهل تسنن» ازجمله کسانی هستند که همزمان با ولادت حضرت محمد (ص) مورد عفو قرار گرفته و در آینده نزدیک آزاد می‌شوند.

روز چهارشنبه به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۳ هزار و ۷۸۰ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند؛ نزدیک به ۴ هزار زندانی که حالا اسامی محکومان امنیتی و سیاسی نیز میان‌شان دیده می‌شود.

از زمان حضور سیدابراهیم رئیسی بر مسند ریاست دستگاه قضائی تا حالا که یک سال و ۸ ماه می‌گذرد ۱۴ نوبت عفو و آزادی به مناسبت‌های گوناگون صورت گرفته اما نکته مهم در میان تمامی این عفوها این است که در ۳ دوره از این عفوها به شکلی بی‌سابقه نام برخی محکومان امنیتی و فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و رسانه‌ای که این سال‌ها به زندان رفته‌اند نیز در جمع عفوشدگان به چشم می‌خورد. حالا در دور سوم از سری عفوهایی که محکومان امنیتی نیز پس از سال‌ها از آن بهره‌مند شدند به نظر می‌رسد این محکومان سهمی قابل توجه را به خود اختصاص داده‌اند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایان و ترامپ با دست پس‌، با پا پیش» به بررسی پوشش لحظه‌به‌لحظه انتخابات آمریکا در رسانه‌های اصولگرا پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان به‌دلایل مختلف خواستار آمدن بایدن بودند و اصولگرایان به ترامپ گرایش داشتند، حداقل اصلاح‌طلبان خواسته‌شان را کتمان نمی‌کردند؛ کاری که اصولگرایان می‌کردند. آنها مدعی بودند که چون انتخابات آمریکا ربطی به ایران ندارد و سیاست‌های آنان با رفتن و آمدن یک جمهوری‌خواه یا دموکرات علیه ایران تغییری نمی‌کند، پس مهم نیست چه کسی رأی بیاورد. اما در عمل این‌طور نبود. اینکه رسانه‌های اصولگرا هم به‌دقت نتایج انتخابات آمریکا را رصد می‌کردند.

کانال تلگرامی خبرگزاری فارس «به‌روزرسانی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری» را پین کرده بود و خبرگزاری تسنیم هم عنوان «انتخابات آمریکا جدال بایدن و ترامپ» را پین کرده بود و لحظه‌به‌لحظه اخبار پیشی‌گرفتن یکی را در یک ایالت بر دیگری، با آمار و جزئیات منتشر می‌کرد. این یعنی این دو رسانه هم می‌دانند که انتشار اخبار انتخابات آمریکا برای مخاطبانشان که حتماً بخش زیادی از آنها اصولگرا هم هستند، جذاب است و دنبال می‌کنند!

این نشان می‌داد برخلاف آنچه ادعا می‌کنند، حتی برای خود آنها و چهره‌های اصولگرایی هم نتیجه این انتخابات مهم است. برای مثال امیرعبداللهیان، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفته بود که ما به‌عنوان دیپلمات و کسانی که تحولات سیاسی و بین‌المللی را پیگیری می‌کنیم، باید ببینیم این انتخابات چه تأثیری بر منافع ملی ما و در سطح منطقه و بین‌الملل خواهد داشت.

در حال حاضر سیاست‌های اروپایی به سمت جانبداری از دموکرات‌ها حرکت می‌کنند؛ اما تا دقیقه ۹۰ نمی‌توان پیش‌بینی نهایی را ارائه داد. او در نهایت گفته بود که برخی از دیپلمات‌ها به ما پیشنهاد می‌دهند سطحی از مذاکرات بین ایران و آمریکا صورت گیرد اما حماقت ترامپ در خصوص صدور دستور ترور حاج قاسم سلیمانی تمامی اعتمادها را نسبت به او از بین برده است. این گفته امیرعبداللهیان یعنی در صورت عدم ترور امکانی برای اعتماد و درصدی برای احتمال مذاکره مجدد وجود داشته است!

مرتضی طلایی هم گفته بود که عده‌ای طوری فضاسازی کردند که اگر بایدن روی کار بیاید، مشکلات کشور حل خواهد شد و به برجام بازمی‌گردد. درحالی‌که اگر ترامپ بیاید، بهتر است. ترامپ با ایران دشمنی دارد و او رو بازی می‌کند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وزیر دفاع آلمان: آمریکا به مرز انفجار رسیده است» به بررسی ناآرامی‌های انتخاباتی آمریکا پرداخت و نوشت: تهدید ترامپ برای توقف شمارش آرا و رجوع به دیوان عالی، دموکرات‌ها را به شدت عصبانی کرد. مدیر کمپین بایدن، اظهارات ترامپ را «شنیع، بی‌سابقه و نادرست» خواند و گفت، اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌کردن روند طبیعی شمارش آرا، عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد.

ستاد انتخاباتی بایدن نیز با حمله به ترامپ و با ابراز اطمینان درباره پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات تصریح کرد: «اطمینان داریم که پس از اتمام روند شمارش آرا، بایدن رئیس‌جمهور می‌شود». «کریس والس» مجری «فاکس‌نیوز» و مجری مناظره اول ترامپ و بایدن، به دنبال اظهارات تحریک‌آمیز ترامپ درباره تقلب در انتخابات گفت: هنوز برنده در برخی ایالت‌ها مشخص نشده است. ما در یک وضعیت قابل اشتعال قرار گرفته‌ایم و ترامپ با سخنانش یک کبریت روی این وضعیت‌انداخت. «ایلهان عمر»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز درباره درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا واکنش نشان داد و نوشت: شمارش همه آرا همانند رأی‌دادن نیست. تو نمی‌توانی جلوی شمارش آرا را بگیری. اینجا دیکتاتوری نیست. این مرد آدم خطرناکی است.«الکساندریا اوکازیو کورتز»

عضو مجلس نمایندگان آمریکا، که احتمالاً مجدداً پیروز شده و وارد کنگره خواهد شد، با انتقاد از اظهارات ترامپ در خصوص لزوم توقف شمارش آراء‌، گفت که این اظهارات نامشروع، خطرناک و مستبدانه بوده است.

وزیر دفاع آلمان نیز در خصوص وضعیت آمریکا پس از انتخابات سراسری ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت چنین شرایطی ممکن است به بحران قانون اساسی در آمریکا تبدیل شود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» آلمان گفت: «این وضعیتی انفجاری است. چنین اوضاعی در آمریکا می‌تواند به بحران قانون اساسی در این کشور تبدیل شود. کارشناسان نیز این موضوع را پیش‌تر پیش‌بینی کرده‌اند و این چیزی است که ما را بسیار نگران کرده است».

یکی از سخنگویان شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز درباره ادعاهای ترامپ در خصوص پیروزی در انتخابات، علیرغم ناتمام ماندن شمارش آرا گفت: «وقتی ترامپ ادعای پیروزی زودهنگام کرد، ما در فیس‌بوک و اینستاگرام اعلام کردیم که همه بدانند که شمارش آرا همچنان در حال انجام است و هنوز برنده مشخص نشده است».

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید، نیز گفت: «اظهارات رئیس‌جمهور که گفت پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیر مسئولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌جمهور گفته‌، و این فضاحت است».

کد خبر 453620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.