تزریق واکسن آنفلوانزا مانعی در برابر ابتلاء به سرماخوردگی نیست

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: این یک باور غلط است که افراد فکر کنند اگر واکسن آنفلوانزا بزنند دیگر به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوند و در حال حاضر که ویروس کرونا دنیا را درگیر کرده، سایر ویروس‌ها به مرخصی نرفته‌اند و احتمال ابتلاء به سایر ویروس‌ها هست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی پوراحمد متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ نوع ویروس وجود دارد، اظهار کرد: ویروس آنفلوانزا نیز در ابتدای شیوع مانند کرونا ویروس ناشناخته بود و تلفات بسیاری داشت، آنفلوانزای اسپانیایی هم حدود ۱۰۰ سال پیش جان میلیون‌ها نفر را گرفت و در همان زمان نیز افراد ماسک می‌زدند.

وی ادامه داد: برای کنترل ویروس آنفلوانزا توانمندی‌های دارویی وجود دارد، اما برای کرونا ویروس هنوز داروی مشخصی وجود ندارد، تشابه علائم ویروس کرونا و آنفلوانزا گاهی تشخیص را سخت می‌کند و افتراق علائم این دو ویروس آسان نیست، در آنفلوانزا علائم ناگهانی شروع می‌شود و بدن درد زیاد، تب بالا و سر درد از علائم آن است، علائم کرونا نیز تقریباً شبیه به ویروس آنفلوانزا است، تب ناگهانی، بدن درد، سردرد و سرفه از علائم کرونا است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با توضیح اینکه یکی از معضلات فصل سرمای امسال هم‌زمانی این دو ویروس است و نگرانی‌های حادی را به وجود خواهد آورد، افزود: ویروس کرونا به شکل قطرات تنفسی است و از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود، این قطرات تنفسی ممکن است تا دو متر اطراف را آلوده کند.

وی با تاکید اینکه ویروس آنفلوانزا هر سال تغییر ماهیت می‌دهد، تصریح کرد: هر سال ویروس جدید با ویروس قبلی تفاوت دارد، واکسن آنفلوانزا از ویروس‌هایی که در سال قبل اتفاق افتاده تهیه می‌شود و سال بعد که واکسن آنفلوانزا وارد بازار می‌شود، ویروس مجدداً تغییر کرده، بنابراین واکسن به طور صد درصدی جلوی ابتلاء آنفلوانزا را را نمی‌گیرد، به ویژه اگر ویروس تغییر ژنتیک داده باشد، واکسن مانع ابتلاء نمی‌شود و به همین دلایل است که هر سال واکسنی جدید برای آنفلوانزا ساخته می‌شود.

تزریق واکسن آنفلوانزا مانعی در برابر ابتلاء به سرماخوردگی نیست

پوراحمد با اشاره به یک باور غلط درباره آنفلوانزا و سرماخوردگی، ادامه داد: این یک باور غلط است که افراد فکر کنند اگر واکسن آنفلوانزا بزنند دیگر به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوند، چرا که ویروس‌های مختلفی می‌تواند انسان را درگیر کند، همچنین باید بدانیم اکنون که ویروس کرونا دنیا را درگیر کرده، سایر ویروس‌ها به مرخصی نرفته‌اند و احتمال ابتلاء به سایر ویروس‌ها هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای زدن واکسن آنفلوانزا زنان باردار و گروه‌های پرخطر در اولویت قرار دارند، اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا به تعداد تمام انسان‌ها تولید نمی‌شود و به اندازه همه وجود ندارد و نیازی هم به تزریق واکسن برای همه نیست، همچنین تعداد دوز وارد شده به کشور نیز محدود است و واکسن را فقط باید به گروه‌های پرخطر تزریق کرد.

ماندن در قرنطینه تا ۱۴ روز باید ادامه یابد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: در انجام قرنطینه زمان شروع آن اهمیت فراوانی دارد و در دوران شیوع ویروس کرونا حتی هر کس علائم سرماخوردگی داشته باشد، هم کرونا محسوب می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، پس افرادی که حس می‌کنند علائم دارند باید تا مشخص شدن دقیق اینکه کرونا دارند یا خیر، در قرنطینه بمانند و ماندن در قرنطینه تا ۱۴ روز باید ادامه یابد و بعد از آن به شرایط عادی و روزمره زندگی بازگردیم.

وی ادامه داد: در دوران قرنطینه باید ضدعفونی کردن محل قرنطینه انجام شود، همچنین افراد با شدت ابتلای متفاوت به کرونا و داشتن علائم متفاوت در کرونا می‌توانند در یک محیط قرنطینه شوند و مشکلی پیش نخواهد آمد و باید رعایت نکات بهداشتی را در قرنطینه الزامی بدانند و افرادی که علائم شبیه به هم در ابتلاء به کرونا دارند می‌توانند در محیط قرنطینه ماسک نزنند، اما پروتکل‌های بهداشتی را باید رعایت کنند تا دوران قرنطینه آن‌ها تمام شود.

پوراحمد با بیان اینکه ویروس کرونا هنوز به طور کامل شناخته نشده است، افزود: نداشتن اطلاعات و یا جا به جا و غلط بودن اطلاعات می‌تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد و فضای مجازی در انتشار اطلاعات درست یا غلط نقش مهمی را بر عهده دارد.

ماسک سوپاپ‌دار برای بیماران مبتلا به کرونا مناسب نیست

وی با توضیح اینکه همه به دنبال ماسک n ۹۵ هستند و آن را بهترین ماسک می‌دانند، اما ماسک‌های معمولی و پارچه‌ای نیز می‌تواند احتمال ابتلاء و انتشار ویروس را کم کند، تصریح کرد: در ماسک‌های جراحی و چندلایه ویروس به راحتی نمی‌تواند از آن عبور کند و بهتر است از ماسک‌های جراحی و چندلایه استفاده شود، ماسک‌های پارچه‌ای در شرایط معمولی که افراد علائم ندارند، جواب می‌دهد، شستن ماسک به دفعات زیاد منافذ ماسک را باز می‌کند و الیاف آن خراب می‌شود و دیگر فایده‌ای ندارد.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: ماسک‌های دریچه‌دار نیز هوا را از داخل ماسک به بیرون راحت‌تر خارج می‌کند و از بیرون نیز به داخل مانع ورود ذرات می‌شود و برای پرسنل درمانی استفاده می‌شود، استفاده طولانی مدت از این نوع ماسک می‌تواند سبب بالا رفتن دی اکسید کربن خون و ایجاد خستگی افراد شود، اگر افراد مبتلا به کرونا از ماسک‌های دریچه‌دار استفاده کنند، ویروس را در محیط انتشار می‌دهند و برای بیماران استفاده از این نوع ماسک مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: به شرط اینکه ماسک چرب نشود و خشک باقی بماند، می‌توان ماسک سوپاپ‌دار را تا شش ساعت و ماسک معمولی را تا دو ساعت استفاده کرد و بعد از آن باید دور انداخته شود، همچنین نباید موقع حرف زدن ماسک را از جلوی دهان برداشت و به ماسک نیز نباید دست زد، چرا که در بیماری‌های عفونی دست‌ها عامل اصلی انتقال بیماری است و رعایت بهداشت دست اهمیت فراوانی دارد.

کد خبر 453619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.