هلسینکی کاملا کربن- صفر  می‌شود

بنای ساختمان‌های کربن صفر یک راه حل مهم برای کاهش اثر تغییرات آب و هوایی است؛ تمام ساختمان‌های بناشده تا سال ۲۰۳۰ در پایتخت فنلاند کربن-صفر خواهند بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر هلسینکی پایتخت فنلاند معاهده ساختمان‌های کربن صفر را که توسط شورای جهانی ساختمان سبز تنظیم شده امضا کرده است؛ شورای جهانی ساختمان سبز یک شبکه بین‌المللی متشکل از ۷۰ شورای ساختمان پایدار است. هلسینکی متعهد شده که همه ساختمان‌های شهر تا سال ۲۰۳۰ کربن خنثی باشند.

این معاهده توسط شرکت‌های خصوصی و مقامات دولتی پذیرفته شده است. هلسینکی هدف‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۵ کاملاً کربن-خنثی باشد. بیش از ۵۰ ٪ از انتشار کربن در فنلاند از ساختمان‌ها ناشی می‌شود و مقامات شهری برنامه‌های مشخصی را برای افزایش بازدهی انرژی ساختمان‌ها تعیین کرده‌اند.

شهردار شهر هلسینکی در این رابطه گفت: "تغییرات آب و هوایی مهم‌ترین چالش زمان است و هلسینکی در خط مقدم مبارزه با آن قرار دارد. انرژی مورد نیاز برای گرمایش باید به‌طور قاعده‌مند کاهش یابد. به همین دلیل ساختمان‌ها هسته اصلی مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند. هلسینکی متعهد به انجام اقدامات بلندپروازانه در ساختمان‌های خود برای کاهش مصرف انرژی جهت گرمایش و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است."

ساختمان‌های کربن صفر به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که بهره‌وری انرژی مصرفی آنها بیشینه است و تأمین انرژی با استفاده از انرژی‌های پاک نظیر انرژی خورشیدی, انرژی باد, انرژی زمین‌گرمایی صورت می‌پذیرد؛ در این ساختمان‌ها انرژی‌های فسیلی مصرف نمی‌شود و انتشار آلاینده‌های کربنی صفر یا نزدیک به صفر است.

هلسینکی اخیراً ابزاری آنلاین به نام Climate Watch را معرفی کرده است که پیشرفت شهر در ۱۴۷ مورد از اقدامات مشخص شده در برنامه عملیاتی «هلسینکی شهر کربن-خنثی ۲۰۳۵» را ارزیابی می‌کند. پایتخت فنلاند برای رسیدن به هدف کربن - خنثی شدن تا سال ۲۰۳۵، مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف کاهش ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح شهر معرفی کرده و برای ۲۰ درصد باقیمانده نیز بالتبع غرامت صادر خواهد کرد.

سازمان خدمات زیست‌محیطی هلسینکی برنامه عملیاتی «هلسینکی شهر کربن-خنثی ۲۰۳۵» را به روشی کاملاً شفاف تهیه کرده و این برنامه را ضمن انتشار گزارش‌های اجرای آن و ارزیابی قدم‌های بعدی ادامه می‌دهد. همچنین پیشنهاد شده است که سایر مقامات محلی اجازه استفاده رایگان از این ابزار بسیار کارآمد را داشته باشند.

کد خبر 453616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.