بهره برداری از فرآیند شیمیایی نخستین تصفیه خانه سپتاژ کشور تا خرداد ۱۴۰۰

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از بهره‌برداری فرآیند شیمیایی تصفیه خانه سپتاژ این کلانشهر تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ خبرداد.

به گزارش ایمنا، مهدی یعقوبی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور که با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری در محل این تصفیه خانه واقع در جاده میامی برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی رودخانه کشف رود به دلیل جاری بودن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و آلودگی‌های گسترده آب و خاک ناشی از این فاضلاب‌ها و همچنین برداشت غیرمجاز از فاضلاب رها شده در کشف رود، طی دهه‌های اخیر یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی کشور بوده است.

وی ادامه داد: همین گستردگی آلودگی‌ها باعث شده تا سلامت و محیط زیست ساکنان اطراف این رودخانه و حتی سلامت و بهداشت شهروندان مشهدی و زائران به دلیل تولید محصولات کشاورزی آلوده از فاضلاب رهاشده، به طور جدی به خطر بیفتد و در اطراف این رودخانه نیز کانون‌های آلودگی و انواع بیماری‌ها نظیر سالک شکل بگیرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد افزود: اواخر سال ۹۲ با محوریت استانداری خراسان رضوی و همراهی شهرداری مشهد و شرکت آب منطقه‌ای و حضور پررنگ دادستانی، اقداماتی در راستای آزادسازی کشف‌رود آغاز شد و در سال ۹۳ حدود ۱۳ کیلومتر از رودخانه کشف رود با حکم دادستانی آزادسازی و این بستر بلافاصله تحویل شهرداری مشهد شد، شهرداری نیز در همان سال ساماندهی این محدوده و کاشت درختان در آن را به طور کامل انجام داد.

وی ادامه داد: پس از این ساماندهی در آن محدوده هیچ برداشت غیرمجازی از فاضلاب صورت نگرفت و پس از مدتی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و پشتیبانی حوزه دادستانی، تقریباً ۸۰ کیلومتر دیگر از بستر رودخانه کشف رود آزادسازی شد؛ اما بستر آزاد شده به شهرداری واگذار نگردید و ساماندهی این محدوده، محدود به اعتبارات دولتی ماند و عملاً اتفاق خاصی برای احیای این رودخانه شکل نگرفت.

یعقوبی تصریح کرد: در آبان سال ۹۸ با محوریت استانداری و پشتیبانی دستگاه قضائی، سازمان‌های مرتبط با ساماندهی کشف‌رود گردهم آمده و تفاهم‌نامه‌ای میان این دستگاه‌ها منعقد و مدیریت واحد و راهبری مجموعه به شهرداری مشهد واگذار شد.

وی گفت: در یک سال گذشته کار گروهی در شهرداری مشهد با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان‌ها شکل گرفت و تاکنون بالغ بر ۱۱۳ میلیارد تومان قراردادهایی است که در این راستا برای اجرای پروژه‌های ذیل مطالعات مشاور و با اولویت‌بندی کارگروه منعقد شده که برخی از این پروژه‌ها اجرا و برخی دیگر در حال اجرا است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد افزود: در حال حاضر بالغ بر سه هزار مترمکعب فاضلاب با غلظت بسیار زیاد و آلودگی بالا توسط تانکرها در این محدوده به صورت مستقیم وارد کشف‌رود می‌شود و همین موضوع اهمیت احداث تصفیه خانه سپتاژ را دو چندان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا پس از انتخاب مشاور و با همراهی حوزه محیط زیست، مطالعات بسیار خوبی شکل گرفت و برای احداث این تصفیه‌خانه ۷۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که امیدواریم با تسریع در انجام کارها و افزایش جبهه‌های کاری، اواخر خردادماه سال ۱۴۰۰ فرآیند شیمیایی این تصفیه خانه را به اتمام برسانیم و پس از آن تا پایان آذرماه ۱۴۰۰، فرآیند بیولوژیکی این تصفیه‌خانه نیز به اتمام برسد.

یعقوبی اظهار کرد: با توجه به فرایندی که در این تصفیه‌خانه تعریف شده که نخستین نمونه خود در کشور است؛ خروجی پساب در حد پساب با قابلیت رهاسازی در آب‌های سطحی و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد: با پیگیری اداره کل محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب مشهد، دیگر تصفیه‌خانه‌های پیش‌بینی شده در حاشیه این رودخانه زودتر اجرایی شود تا اصلاً فاضلابی در کشف‌رود نداشته باشیم و در نهایت معضلات زیست محیطی این منطقه را کاهش دهیم.

کد خبر 453608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.