بهره‌برداری از طرح شیرین سازی آب دریا برای مصارف شرب و صنعت

وزیر نیرو از بهره‌برداری طرح شیرین سازی آب دریا برای مصارف شرب و صنعت در استان هرمزگان و مصرف بخش صنعت استان کرمان در روز پنجشنبه و در چارچوب بیست و هشتمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور رئیس جمهوری خبر داد.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فردا طرح نمک‌زدایی از آب دریا و انتقال آن در مسافت طولانی با پمپاژهای متعدد به فلات مرکزی ایران بهره‌برداری می‌شود که طرح بسیار بزرگی در پهنه حفظ حیات، توسعه پایدار، عمران کشور از طریق ارتباط مستقیم با تولید در سال جهش تولید است.

وی اضافه کرد: با توجه به گستردگی ارتباط ما با دریا در شمال و جنوب کشور، این طرح به عنوان منبع پایدار برای مصارف بخش‌های مختلف به حساب می‌آید؛ از آب دریا در دو شکل یکی بدون نمک‌زدایی و به صورت آب شور و دیگری با نمک‌زدایی یعنی تبدیل آب دریا به آب شیرین استفاده می‌کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نیازهای ۱۷ استان کشور در مناطق ساحلی و در فلات مرکزی ایران مطالعه و به اتمام رسیده و نیازها مشخص شده که در فصل استفاده از آب دریا بدون نمک زدایی، مجوز ۲۶ میلیارد مترمکعب در سال صادر شده است.

اردکانیان گفت: تاکنون از این میزان ۱۳ میلیارد مترمکعب در حال استفاده است که سه میلیارد متر مکعب آن برای آبزی‌پروری و ۱۰ میلیارد مترمکعب دیگر برای خنک کردن تأسیسات صنعتی، برج‌های نیروگاه‌ها و نظایر اینهاست.

وی گفت: در بخش نمک‌زدایی و شیرین کردن آب دریا هم مجوز ۸.۲ میلیارد مترمکعب هم صادر و تخصیص آن داده شده که از این مقدار آنچه تاکنون در استان‌های مربوط شروع به استفاده شده ۷۶۰ میلیون مترمکعب است.

وزیر نیرو با بیان اینکه نسبت آب شور به شیرین سه به یک است، اظهار داشت: در طرح فردا ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب شور نمک‌زدایی می‌شود و در نهایت ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین برای مصرف در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد آماده خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه این مقدار آب شیرین در فازهای مختلف به مناطق مصرف می‌رسد، گفت: در مرحله اول که فرداست، با اجرای ۳۰۳ کیلومتر تونل، ایستگاه‌های پمپاژ متعدد و تأسیسات برقی مورد نیاز حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب به منطقه سیرجان در استان کرمان و بخشی از این در خود استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت می‌رسد.

وی اظهار کرد: طرحی که فردا افتتاح می‌شود شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف شرب و صنعتی در استان هرمزگان و بخش صنعت در استان کرمان است. این، طرحی بزرگ و شروع سلسله‌ای از طرح‌های این چنینی در کشور است که بتوانیم با رعایت ملاحظات فنی، اقتصادی و زیست محیطی مصارف صنایع را با توجیه اقتصادی لازم از آب دریا تأمین کنیم و منابع آب موجود را بیشتر به بخش شرب و بهداشت اختصاص دهیم.

وی همچنین با اشاره به اتمام ۱۲۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان از مجموع ۲۵۰ پروژه با مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در چارچوب پویش امسال #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار کرد: تا پایان امسال مطابق برنامه ۱۲۵ پروژه باقی مانده هم در بخش‌های آب، برق و فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 453530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.