مهم‌ترین عوامل حوزه نفوذ یک شهر کدام است؟

یک دکترای شهرسازی گفت: اصطلاح حوزه نفوذ نمایانگر میدان تاثیر و نفوذ خدمات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و سیاسی یک شهر در روستاها، روستا-شهر، شهرک‌ها، بخش‌ها و شهرهای کوچک مجاور آن است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حوزه نفوذ یک شهر دارای یک حد کاملاً مشخص و قطعی نیست بلکه به صورت طیفی از شدت روابط بین شهر و نقاط اطراف آن مطرح می‌شود. هر چه از شهر مرکزی دورتر شویم شدت این روابط نیز کمتر می‌شود.

وی افزود: در مواقعی بسته به شرایط جغرافیایی و ارتباطات و عملکرد، حوزه یک شهر ممکن است به صورت لکه‌های جدا از یکدیگر ظاهر شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: وسعت و شعاع عملکرد حوزه‌ی نفوذ را نقش و مرتبه شهر در نظام سلسله مراتبی شهر، عوامل جغرافیایی نظیر ناهمواری یا دیگر عوارض طبیعی، همچنین سهولت دسترسی تعیین می‌کند.

شبانی ادامه داد: به علاوه فاصله نزدیک‌ترین شهر بعدی نیز در تعیین حوزه نفوذ یک شهر مؤثر است.

وی تصریح کرد: اصطلاح حوزه نفوذ نمایانگر میدان تأثیر و نفوذ خدمات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی یک شهر در روستاها، روستا-شهر، شهرک‌ها، بخش‌ها و شهرهای کوچک مجاور آن است.

این دکترای شهرسازی عنوان کرد: عرضه کالاهای شهری و تدارک مصنوعات ساخته شده در شهر، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مستقر در شهر، ارائه سرویس‌های خدماتی و تعمیراتی موجود در شهر، همینطور شبکه ارتباطی و امکانات حمل و نقل مسافری و کالایی، تعیین حوزه‌ی نفوذ یک شهر است.

شبانی تاکید کرد: با توسعه ارتباطات، روز به روز از مرزهای سیاسی- اداری و تعیین حوزه‌های نفوذ شهری کاسته می‌شود و نمی‌توان حوزه‌های نفوذ شهری را با مرزهای جغرافیایی تعیین کرد.

وی افزود: شهرها عمدتاً دارای حوزه‌ی نفوذ عام و خاص و یا حوزه‌ی نفوذ مستقیم، متوسط و ضعیف هستند.

این دکترای شهرسازی گفت: حوزه‌ی نفوذ عام یک شهر در ارتباط با شهرهای دیگر، ممکن است به تناسب و شدت و ضعف عملکردهای متفاوت شهری، تحت تأثیر دیگر شهرها قرار گیرد در حالی که حوزه نفوذ خاص بیشتر در شعاع نزدیک به شهر قرار دارد و مناسبات روزمره و نیازهای متقابل جاری را عمدتاً با همان شهر انجام می‌دهد.

کد خبر 453464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.