تلاش شهرداری‌های هلند  درحذف مصرف گاز طبیعی

۱۹ دولت محلی هلند برای ایجاد محله‌هایی کاملاً بی‌نیاز از سوخت گاز طبیعی بودجه دریافت می‌کنند و به ۲۷ کشور فعال در این زمینه می‌پیوندند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وزارت هلند از تخصیص بودجه یک‌صد میلیون یورویی برای ایجاد روستاها، مناطق یا محله‌هایی بی‌نیاز از هرگونه استفاده گاز طبیعی به‌عنوان سوخت خبر داد. بودجه مذکور که در طول دومین مرحله از یک دوره آزمایشی با همین هدف تعیین شده‌، قرار است در اختیار ۱۹ شهرداری از میان تمامی ۷۱ دولت محلی متقاضی برای اجرای این طرح قرار گیرد. مرحله اول این طرح شامل ۲۷ شهرداری بود که با اضافه شدن این ۱۹ مورد جدید مجموعاً ۴۶ دولت محلی در حال تلاش برای حذف گاز خواهند بود.

در حال حاضر تمامی شهرداری‌های هلند به‌دنبال برنامه‌ریزی برای حذف گازهای طبیعی هستند و برنامه محله‌های بدون نیاز به گاز طبیعی (PAW) در این کشور، هم‌اکنون فاز دوم خود را می‌گذراند. بخشی از این برنامه شامل کسب دانش و تجربه توسط شهرداری‌ها درباره شیوه‌های مقرون‌به‌صرفه برای رهایی از سلطه نیاز همگانی به سوخت‌های فسیلی است که تمامی محله‌های موجود در سرتاسر هلند را تحت تأثیر قرار داده است. انتظار می‌رود دوره جاری تأکید بیشتری روی راهکارهای گام‌به‌گامی داشته باشد که منجر به صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف کربن‌دی‌اکسید می‌شود.

هدف از این برنامه فراگیری شیوه‌های سازماندهی و مقیاس‌بندی محله‌هایی عاری از هر گونه نیاز به سوخت‌های فسیلی خصوصاً گاز محسوب می‌شود که البته تحقق آن مستلزم ایجاد منازل و آپارتمان‌هایی بدون نیاز به گاز با استفاده از رویکردی محله‌محور است. با وجود ارائه طرح‌هایی برای فراهم‌آوردن زمینه‌های آزمایش، یادگیری و کسب دانش، PAW در دستیابی به اهداف تعیین‌شده در توافق‌نامه آب‌وهوایی در راستای پایدارسازی بیش از یک و نیم میلیون خانه و آپارتمان تا پیش از فرا رسیدن سال ۲۰۳۰ نیز همکاری خواهد داشت و انتظار می‌رود در طول اجرای آن تقریباً ۵۰ هزار خانه و آپارتمان پایدار شوند.

این برنامه یک طرح میان‌دولتی است و مشارکت‌کنندگان در آن عبارتند از وزارت امور داخله و امور پادشاهی، وزارت امور اقتصادی و اقلیمی، اتحادیه استان‌های هلند، اتحادیه حفظ آب و انجمن شهرداری‌های این کشور که همگی در کنار شهرداری‌ها و سهامداران طرح مذکور برای تحقق اهداف آن کمک می‌کنند.

وزارت هلند همچنین اعلام کرده که با توجه به استفاده از تکنیک‌های نوین گرمایشی، بهره‌مندی از رویکردهای مشارکتی شهروندان و نحوه طراحی محله‌ها و منازل، این ۱۹ دولت جدید نه تنها از نظر کمی، که به‌لحاظ کیفی نیز به پیشبرد برنامه کمک می‌کنند. چنانچه تمامی مراحل کار مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته پیش برود، دوره فعلی با یک دوره سوم در سال ۲۰۲۱ دنبال خواهد شد که در آن از ازریابی‌های این دوره بهره گرفته شده است.

کد خبر 453456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.