اوضاع آمریکا تماشایی است

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات روز گذشته مقام معظم رهبری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۱۴آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته در ایالات متحده برگزار شد» به بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: دوئل آمریکایی برای تصاحب کاخ سفید در یکی از حساس‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده آمریکا مردم در ایالت‌های مختلف پای صندوق‌های رأی رفتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ماندن در قدرت با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رقابت می‌کند. اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم از کرسی‌های سنا و فرمانداران ایالت‌ها هم در این رأی‌گیری انتخاب می‌شود.

روز موعود فرا رسیده است و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برگزار شد. انتخاباتی حساس که توجه جهان را به خود جلب کرده است. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات پس از ماه‌ها رقابت نفس‌گیر حالا به راند آخر رسیده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با برنده شدن نامزدها در هر یک از ایالات و جمع کل کالج‌های انتخاباتی کسب شده در ۵۰ ایالت این کشور صورت می‌گیرد. هر ناحیه (و درمجموع هر ایالت) بنا بر نیم‌رخ جغرافیایی و جمعیتی خود تعداد مشخصی کالج انتخاباتی دارد که تمامی آن‌ها به نامزدی که بیشترین رأی را کسب کرده باشد تعلق می‌گیرد. جمع کل این کالج‌ها ۵۳۸ است و نامزد برنده باید دست‌کم ۲۷۰ کالج انتخاباتی کسب کند تا بتواند خود را برنده انتخابات بداند.

در دوران کرونا بیش از ۹۹ میلیون آمریکایی تا کنون چه به صورت حضوری و چه به صورت پستی زودتر از روز انتخابات رأی دادند. میزان رای‌های زودهنگام بسیار بیشتر از تعداد آن‌ها در زمان مشابه در انتخابات قبلی است.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا در مجموع ۱۳۸ میلیون رأی زودهنگام داده شد. کارشناسان انتظار دارند که به دلیل هراس رای‌دهندگان از ابتلاء به کرونا در محل‌های رأی‌گیری این دوره بیشترین رأی غیر حضوری داده شود.

امسال بیشترین رأی زودهنگام در ایالت‌های کالیفرنیا (۱۲ میلیون)، تگزاس (۹/۷ میلیون) و فلوریدا (۸/۹ میلیون) است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان علاقه‌مند به رأی پستی هستند.

آمریکا به روزهای سرنوشت ساز خود نزدیک شده است؛ به قول روزنامه نیویورک تایمز خشونت‌طلبی در میان حامیان هر دو حزب آمریکا رو به افزایش است و خطرناک‌ترین هفته تاریخ این کشور از زمان جنگ‌های داخلی پیش رو قرار دارد. انتخابات پیش رو آینده طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم جهانی را در بر خواهد گرفت و کشورهای مختلف جهان به انتظار نتایج آن نشسته اند. آینده اقتصاد جهانی، همکاری‌های بین‌المللی در خصوص مهار کرونا، وضعیت معاهدات و قراردادهای بین‌المللی و مسائل دیگر را می‌توان از جمله موضوعات مهم تلقی کرد.

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیمت‌ها؛ بایدنی-کاهشی یا ترامپی- افزایشی؟» به بررسی تأثیر انتخابات در ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: در روزهای پرتنش بازار ارز همه نگاه‌ها به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته شده است، چراکه برخی از کارشناسان اقتصادی و حتی دولتی معتقدند که نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند تأثیرات خوب یا بدی را بر میزان ارزش ریال در برابر دلار بگذارد. اقتصاد ایران وابسته به ارزهای خارجی به‌ویژه دلار بوده و تحولات جهانی نیز عاملی برای تأثیرگذاری در نرخ ارز بازار ایران محسوب می‌شود. بازار ارز ایران با تحولات و نوسانات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد که حتی در ۴۰ سال گذشته نظیر ندارد! نرخ رشد ارزش ارزهای خارجی در برابر ریال در هفت ماهه سال ۹۹ به قدری شتاب داشت که همه را انگشت به دهان گذاشت. حالا سرنوشت این تحولات به نتایج انتخابات آمریکا گره خورده است هرچند برخی این اتفاق را درست نمی‌دانند.

قیمت ارز در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه به ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان رسید و صرافی‌های بانکی همچنان از خرید ارز امتناع کردند. عدم خرید ارز از مردم توسط صرافان بانکی به عقیده فعالان بازار سیگنالی مبنی بر عدم ماندگاری قیمت‌ها در این محدوده است. بر این اساس با پیشروی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز به محدوده ۲۹ هزار تومان رسید، اما کمتر کسی دست به خرید و فروش ارز زد و بسیاری می‌گویند قیمت‌های اعلامی قیمت‌هایی بود که معامله چندانی بر آنها صورت نگرفت. به گزارش خبرآنلاین، برخی معتقدند افزایش نرخ دلار تحت تأثیر انتشار اخباری مبنی بر جلو افتادن ترامپ در برخی ایالت‌هاست و بازار خود را برای پیروزی ترامپ آماده کرده است. با این حال برخی دیگر نیز معتقدند قیمت‌ها در بازار چندان واقعی نبود و نوسان افزایشی قیمت‌ها حداقل برای روز دوشنبه عادی و طبیعی بود. با این حال بازار جهانی طلا نیز در این روز با افزایش قیمت روبه‌رو شد.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش ۳۵.۱۳ دلاری روبه‌رو شد اما نکته مهم اینجاست که دلار نتوانست کانال ۱۹۰۰ دلار را بازپس گیرد. افزایش قیمت دلار در کنار رشد قیمت‌ها در بازار جهانی طلا زمینه را برای رشد قیمت سکه و طلا فراهم کرد و هر قطعه سکه با رشد قابل توجه حباب به قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه تمام بهار آزادی هم به یک میلیون و ۷۲۶ هزار تومان رسید. بسیاری معتقدند قیمت‌ها در بازار جهانی طلا نیز زیر سایه ترس از پیروزی ترامپ قرار گرفته بود. کمی آن سوتر در بورس تهران، شرایط بسیار متفاوت بود. سهامداران پیشاپیش به استقبال پیروزی بایدن رفتند و ریزش چند روزه اخیر بورس نیز تحت تأثیر این اتفاق، شکل گرفت. میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، نیز معتقد است «بورس تهران بایدن را پیروز انتخابات می‌داند و اگر تصور عمومی پیروزی ترامپ بود، بی‌تردید روند حرکت شاخص تغییر می‌کرد.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اینستاگرام و توئیتر ملی، صداوسیمای حکومتی» به بررسی جایگاه صداوسیما و فضای مجازی را در جلب اعتماد عمومی پرداخت و نوشت: چند سالی است که مردم، مرجع بسیاری از اخباری را که مطرح می‌کنند، «اینترنت» و «فضای مجازی» اعلام می‌کنند. این موضوع اگرچه بعضاً دستمایه طنز و شوخی قشری از جامعه و کسانی شده که بیشتر با رموز عالم خبر و رسانه آگاهند، اما همین جماعت هم می‌دانند که نمی‌توان منکر نقش فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی در دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات شد. اگر تا همین چند سال پیش تنها راه اطلاع از اخبار کشور، ایستادن روبه‌روی کیوسک روزنامه‌فروشی و تورق مطبوعات کاغذی بود، حالا دیگر هر شهروند، یک تلفن همراه هوشمند در جیب دارد و به سادگی می‌تواند با عضویت در چند کانال تلگرامی، دنبال کردن چند منبع خبری در شبکه‌های اجتماعی و چرخی در آنها، اخبار ایران و حتی دورافتاده‌ترین کشورهای دنیا را دنبال کند. همین موضوع باعث اطلاع تعداد بیشتری از مردم از اخبار و اتفاقات به وقوع پیوسته در ایران و جهان شده است.

در این فضای گسترده ارتباطات امروزی، عجیب نیست که نه فقط در فضای رسانه‌ای فارسی و جامعه ایرانی که حتی فضای رسانه‌ای و سراسر جامعه جهانی با پدیده‌ای موسوم به «فیک‌نیوز» مواجه باشیم؛ اخباری که یا از اساس ناراست هستند و بی‌اساس یا با روایت عامدانه برشی از ماجرا، دست به قلب واقعیت زده و افکار عمومی را مشوش می‌کنند. در این میان اما نکته حائز اهمیت برخورد حکومت‌ها با این فضای رسانه‌ای است و همین‌جاست که انگار به پاشنه آشیل نظام رسانه‌ای ما تبدیل شده است؛ چه آنکه به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران در ایران تنها راه‌حل مقابله با چنین اخباری را انسداد و اعمال محدودیت و فیلترینگ می‌شناسند، نه شفاف‌سازی، آموزش و افزایش سواد رسانه‌ای و قدرت و اهمیت رسانه.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چهره جدید آمریکا بعد از ۳ نوامبر» به بررسی قدرت‌نمایی انتخاباتی گروه‌های مسلح در آمریکا پرداخت و نوشت: در چهار سال گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در مقایسه با دیگر رؤسای جمهوری این کشور همراهی بیشتری نسبت به گروه‌های راست‌گرای افراطی نشان داده است. گزارش‌های زیادی منتشر شده از اینکه دولت ترامپ نهادهای انتظامی و آژانس‌های مجری قانون را برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن یا حتی نادیده‌گرفتن تهدید ناشی از این سازمان‌ها و گروه‌های راست‌گرا تحت فشار قرار داده است. ترامپ با باز گذاشتن فضای فعالیت برای این گروه‌ها در واقع اجازه داده که خشونت وارد صحنه سیاسی ایالات متحده شود؛ خشونتی که از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تاکنون به این شدت دیده نشده بود. ماه گذشته گروهی از افراط‌گرایان ضددولتی به دلیل توطئه برای ربودن «گرچن ویتمر» فرماندار دموکرات ایالت میشیگان دستگیر شدند. تلاش برای ربودن ویتمر پس از آن صورت گرفت که او از فرمان ترامپ برای پایان‌دادن به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا سرپیچی کرده بود. این نمونه به‌خوبی نشان می‌دهد که باید در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و تا روزها و هفته‌های بعد از آن انتظار چنین خشونت‌هایی را داشته باشیم. چنین شرایطی بی‌سابقه نیست و در دوره‌های قبلی در تاریخ آمریکا هم رخ داده است. اما دو عامل مهم که در این میان اثرگذار است، زمانی است که وقتی نخبگان سیاسی این گروه‌های مسلح را حتی به‌طور ضمنی تأیید و حمایت می‌کنند و همچنین زمانی که دولت‌ها قادر نیستند واکنشی محکم و منسجم در قبال خشونت‌های این گروه‌ها نشان دهند. هردو این عوامل در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ وجود دارد و همین امر باعث نگرانی بیشتر شده است؛ چراکه در این صورت کنترل خشونت و ناآرامی بسیار دشوارتر از قبل می‌شود.

بدون تردید می‌توان گفت صرف‌نظر از اینکه کدام نامزد در انتخابات سوم نوامبر پیروز شود، تداوم ریاست‌جمهوری ترامپ در چهار سال آینده راه را برای خشونت‌های انتخاباتی بیشتر هموارتر خواهد کرد. اگر سیستم سیاسی حاکم بر ایالات متحده حضور گروه‌های مسلح را عادی‌سازی کند و سازمان‌ها و آژانس‌های مجری قانون نتوانند با این چالش مقابله کنند، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک مزیت‌های انتخاباتی برای پرورش این گروه‌ها اختصاص یابد و رسماً وارد مناسبات سیاسی در ایالات متحده شوند. برخی از تحلیلگران نگاه بدبینانه‌تری دارند و می‌گویند ادامه این روند می‌تواند آمریکا را در مسیری به سمت یک جنگ داخلی دیگر قرار دهد. اما سناریوی بسیار محتمل‌تر، تکرار چرخه خشونت سیاسی در سطح پایین است که از سوی رهبران سیاسی تحریک یا فعال می‌شود و به‌تدریج کیفیت دموکراسی آمریکا را از بین می‌برد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اوضاع آمریکا تماشایی است» به بررسی اظهارات مقام معظم رهبری پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در بخش نخست سخنان‌شان، برخی آیات قرآن کریم درباره نبی مکرم اسلام را دارای تناسبی روشن با وضع کنونی بشر خواندند و افزودند: خداوند در قرآن می‌فرماید رنج مردم بر پیامبر سخت و گران، و آن حضرت عمیقاً مشتاق و دلسوز سرنوشت بشر است و امروز نیز که جامعه بشری بیش از همیشه، دچار رنج است، روح مطهر رسول اعظم، از این درد و رنج بشر، آزرده است و مانند پدری مهربان، به دنبال هدایت و خوشبختی جوامع بشری است.

ایشان با یادآوری سوء‌استفاده مستکبران از علم و فناوری برای مقاصد شومی نظیر بی‌عدالتی، جنگ‌افروزی، شرارت و غارت منابع ملت‌ها افزودند: فرعون فقط در محدوده مصر بیداد می‌کرد اما فرعون امروز جهان یعنی آمریکا با استفاده از پیشرفت‌های علمی، به کشورهای دیگر لشکرکشی می‌کند و جنگ، ناامنی و تاراج به راه می‌اندازد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به دشمنی و معارضه همه‌جانبه استکبار و صهیونیزم با اسلام گفتند: آخرین نمونه این دشمنی خبیثانه، دشنام به چهره نورانی پیامبر اعظم به زبان کاریکاتور، و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام زشت بود که بار دیگر نشان داد پشت سر این‌گونه مسائل دست‌های پنهانی وجود دارد.

ایشان افزودند: می‌گویند یک آدم کشته شده است، خوب برای او ابراز تأسف و محبت کنید؛ چرا صریحاً از آن کاریکاتور خبیثانه حمایت می‌کنید؟ حمایت تلخ و زشت دولت فرانسه و برخی کشورهای دیگر نشان می‌دهد پشت این کارهای موهن، مانند برهه‌های قبل یک تشکیلات و برنامه‌ریزی وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، اعتراض و خشم سراسری امت اسلامی در قبال توهین به ساحت نورانی پیامبر اسلام را نشان‌دهنده زنده بودن امت اسلامی برشمردند و افزودند: البته بر خلاف غالب دولت‌ها، برخی دولتمردان جهان اسلام، باز هم حقارت خود را نشان دادند و به این کار زشت اعتراضی نکردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به اقدام دولت فرانسه در ربط دادن حمایت از این کاریکاتور اهانت‌آمیز به آزادی بیان و حقوق بشر گفتند: دولتی این ادعا را می‌کند که خشن‌ترین و وحشی‌ترین تروریست‌های جهان را که دستشان به خون هزاران نفر از مردم و ده‌ها تن از مقامات ایرانی آلوده است در کشور خود جا داده، در طول جنگ تحمیلی بیشترین حمایت‌ها را از گرگ خون‌خواری مثل صدام به عمل آورده و در شنبه‌های اعتراض، مردم کشور خود را سرکوب می‌کند و همزمان دم از آزادی و حقوق بشر می‌زند.

رهبر انقلاب اسلامی دفاع رئیس‌جمهور و دولت فرانسه از وحشی‌گری فرهنگی و عمل جنایت‌کارانه آن کاریکاتوریست، و دفاع آن کشور از منافقین و صدام را دو روی یک سکه دانستند و افزودند: ماجرای اخیر که در سال‌های قبل نیز در قالب اهانت به قرآن و پیامبر عزیز اسلام در آمریکا و کشورهای اروپایی تکرار شد، نشان‌دهنده ذات ظلمانی و وحشی تمدن غرب است.

کد خبر 453418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.