محدویت‌های کرونایی جدید چقدر در قطع زنجیره بیماری موثر است؟

محدودیت های جدید کرونایی اعمال شده در کشور با حمایت ها و انتقادات بسیاری همراه شده است؛ برخی آنرا عاملی برای پیشرفت مشاغلشان می‌دانند و عده‌ای نیز آنها را در قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا موثر می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جولان کرونا در کشور و نبود نظارت دقیق بر محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون تعداد جان باختگان بر اثر این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسیده است.

قدرت کشندگی این ویروس هر روز بیشتر می‌شود و کشور با سرعت حداکثری در حال حرکت به سوی زمستانی سیاه است، آن‌هم در روزهایی که این بحران نفس کشور را تنگ کرده و محدودیت‌های کرونایی هرچند دیر، اما هرروز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

طی جدیدترین تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، محدودیت‌هایی برای مشاغل غیر ضروری از روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه، به مدت ۱۰ روز در ۸۹ شهرستان و ۲۵ مرکز استان اعمال شد و وزارت کشور نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۲ آبانماه، خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به ۲۵ مرکز استان‌های قرمز کرونایی ممنوع است.

نمایندگان مجلس چنین محدودیت‌هایی را با اثر دانسته و معتقدند که باید یکی از آنها به عنوان نماینده مردن در ستاد ملی مقابله با کرونا حضور داشته باشد و علی‌رغم اینکه طی ماه‌های گذشته، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، خواستار عضویت رؤسای سه کمیسیون مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا شد، اما هنوز هیچ‌یک از نمایندگان به جلسات ستاد ملی کرونا دعوت نشدند.

با وجود اینکه بحران کرونا در کشور روز به روز گسترش می‌یابد، اما متأسفانه هیچ ضمانتی برای اجرای محدودیت‌های وجود ندارد و اگر هم اجرایی شوند، غم نان هزاران راه میانبر دیگر در جلو پای مردم قرار می‌دهد تا بتوانند مخفیانه به فعالیت مشاغل خود ادامه دهند.

در اینجا باید پرسید که محدودیت‌های کرونایی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟ اصلاً این محدودیت‌ها تأثیری در کاهش شیوع بیماری کرونا خواهد داشت؟ راهکار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای کاهش نرخ مبتلایان به این بیماری چیست؟

محدودیت‌ها باید با نظارت دقیق اجرا شود

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید که محدودیت‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت در برخی استان‌های با وضعیت قرمز می‌تواند تا حدودی وضعیت اضطراری را بهبود ببخشد، اما کافی نیست؛ زیرا در استان‌هایی مانند تهران با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، بسیاری از باشگاه‌های ورزشی و رستوران‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته وی، وضعیت برخی استان‌های کشور بحرانی است و اگر در اعمال برخی محدودیت‌ها تعلل شود، خسارات جبران ناپذیری برای کشور ایجاد می‌شود. بهتر است دولت به توصیه‌های متخصصان حوزه بهداشت و درمان گوش دهد.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان باید ضمن ارائه پروتکل‌های بهداشتی، ضمانت اجرای آنها را نیز در نظر بگیرند؛ زیرا ممکن است برخی محدودیت‌ها و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا طراحی می‌کنند، به صورت دقیق در جامعه اجرا نشود.

شهریاری معتقد است که طرح محدودیت‌ها در ۲۵ استان کشور در صورتی می‌تواند راه حل موفقیت در جهت کاهش گسترش بیماری کرونا باشد که به صورت دقیق و با نظارت جدی اجرا شود.

وی خاطرنشان می‌کند: رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به شخص رئیس جمهور خواستار حضور چند تن از نمایندگان در ستاد ملی مبارزه با کرونا شد، اما همچنان هیچکدام از اعضا کمیسیون بهداشت و درمان به جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا دعوت نشدند؛ شاید هم رئیس جمهور فکر می‌کند اگر اعضا کمیسیون بهداشت در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور داشته باشند ممکن است مواضعی علیه خودش مطرح کنند.

تنها راه پیشگیری از شیوع کرونا، قطع زنجیره انتقال بیماری است

سید جلیل میرمحمدی میبدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: تنها راه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، قطع زنجیره انتقال است و هر اقدامی که به این موضوع کمک کند، می‌تواند مؤثر باشد.

به گفته وی، کاهش سفرهای غیر ضروری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات می‌تواند در روند قطع زنجیره کرونا مؤثر باشد؛ بنابراین محدودیت‌های جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در صورتی که توسط مردم رعایت شود، به روند کاهش این بیماری کمک خواهد کرد.

به گفته این نماینده مجلس علی‌رغم مکاتبات انجام شده توسط آقای قالیباف که از رئیس جمهور در خواست کرد، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور داشته باشند، اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا بدون حضور حتی یک نماینده از طرف مردم تشکیل می‌شود؛ در صورتی که حضور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در این ستاد می‌تواند نظرات کارشناسی دقیق مجلس را به آنها انتقال دهد.

دولت نقش به سزایی در اعمال محدودیت‌ها دارد

غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که کارشناسان تخصصی حوزه بهداشت و درمان ستاد ملی مبارزه با کرونا باید محدودیت‌های فعلی را از مدت‌ها پیش در استان‌های پرخطر اعمال می‌کردند و در حال حاضر نیز باید به صورت دقیق اجرا و رعایت شود.

به گفته وی، دولت باید به نظرات کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا توجه کند؛ زیرا نقش مهم و تأثیر گذاری در جهت اعمال محدودیت‌های کرونایی بر عهده دارد.

به گفته این نماینده مجلس، متأسفانه هیچ‌یک از اعضا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور ندارند؛ در صورتی که باید از ظرفیت تخصصی مجلس استفاده شود و حق مردم است که نماینده آنها در این ستاد حضور داشته باشد.

کد خبر 453389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.