مشکل چهارمحال و بختیاری با اصفهان چیست؟

سخنان جنجالی نماینده یزد در جلسه "گزارش خط دوم انتقال آب از سرچشمه های زاینده رود" و اشاره وی به اختلاف و درگیری چهارمحالی ها و خوزستانی ها با اصفهانی ها درباره طرح های انتقال آب بازتاب گسترده ای در افکار عمومی داشت و شماری از فعالان محیط زیست خواستار ورود جدی مجلس به این ماجرا شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار فیلم کوتاهی از جلسه گزارش خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده رود که ۲۶ تیرماه سال جاری در استانداری یزد با حضور مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و نماینده این استان برگزار شده بود در رسانه‌ها، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت؛ از جمله ۶۰ تشکل محیط زیستی که در روزهای اخیر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس خواستار استیضاح وزیر نیرو و لزوم تحقیق و تفحص از این وزارت خانه شدند و همزمان با بالا گرفتن موج انتقادات در شبکه‌های اجتماعی استان‌های درگیر، مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران نیز تغییر کرد.

اما در اصفهان واکنش‌ها به سخنان جنجالی محمد صالح جوکار، نماینده یزد درباره طرح‌های انتقال آب به اصفهان ادامه دارد.‌

این نماینده خطاب به مدیرعامل سابق شرکت آب و نیروی ایران درباره پروژه انتقال آب از حوضه کارون به یزد "خرسان سه" گفته بود: "درباره انتقال آب، حساسیت‌ها روی اصفهانی‌ها خیلی زیاد است در کشور ما خوزستانی‌ها با اصفهانی‌ها درگیرند، چهارمحالی‌ها با اصفهانی‌ها درگیرند ولی هیچ وقت این چهارمحال و خوزستان با ما درگیر نشدند. ما در جلسات گذشته با اینها کنار می‌آمدیم، حتی چهارمحالی‌ها گفتند ما به شما کمک می‌کنیم ولی به اصفهان نه! حساسیت روی اصفهان است؛ روی این حساب ما تبعات کمتری داریم و می‌توانیم مسائلش را در سطح مجلس هم رفع کنیم."

سخنان این نماینده مجلس در حالی منتشر شد که طرح‌های انتقال آب به اصفهان (کوهرنگ ۳ و بهشت آباد) به دلیل مخالفت فعالان و نمایندگان چهارمحال و بختیاری و خوزستان در سال‌های گذشته بلاتکلیف مانده است. برخی از فعالان فضای مجازی هدف از این سخنان را ایجاد تفرقه و نفرت بین مردم استان‌های حوضه زاینده رود دانستند که نتیجه‌ای جز نابودی محیط زیست و طبیعت نخواهد داشت.

محمدصالح جوکار نماینده یزد و نمایندگان خوزستان به تماس‌های متعدد خبرنگار ایمنا پاسخی ندادند. باید دید که واکنش نمایندگان این استان‌ها به اعتراضات فعالان فضای مجازی و مردم اصفهان چه خواهد بود؟

انتقال آب در صورت توافق جمعی نمایندگان

در همین مورد حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ما به عنوان نمایندگان مردم اصفهان ساکت نیستیم و در حال پیگیری اقداماتی هستیم که به نفع مردم اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد و همه کشور باشد.

به گفته وی، با پرهیز از هرگونه برخورد هیجانی می‌توان موضوع طرح‌های انتقال آب را در یک مسیر منصفانه و عادلانه پیش برد تا اینکه به کشمکش‌های مردمی بکشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: انتقال آب یزد از چهار محال و بختیاری، باید از اصفهان بگذرد بنابراین باید با توافق جمعی این مسئله را حل و فصل کرد.

آب، ملی است

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان خوزستان در یکی از جلسات اخیر در صحن مجلس در مورد بحث انتقال آب به اصفهان مسائلی را مطرح کردند، اظهار می‌کند: ما نیز پاسخ دادیم و همان روز با نمایندگان خوزستان و برخی از اعضای هیأت رئیسه صحبت کردیم که این مسائل را به دشمنی و دعوا نکشانند زیرا با دوستی و گفت‌وگو بهتر می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم، نمایندگان خوزستان نیز پذیرفتند.

همچنین حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در نگاه یک نماینده انقلابی مردم یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان همه هموطن هستند و لازم است که عدالت در توزیع منابع رعایت شود؛ همان‌قدر که برای ما اصفهانی عزیز است، چهارمحالی، خوزستانی و یزدی نیز عزیز است.

وی با بیان اینکه انتقال آب موضوعی نیست که بتوان آن را مخفی کرد و امروز گستره اطلاعات در دسترس همگان قرار دارد، می‌افزاید: آب یک مسئله ملی است؛ از یک سو استان‌های حوضه آبریز زاینده رود مانند چهارمحال و بختیاری به آب شرب نیاز دارند و از سوی دیگر اصفهان نیز به لحاظ شرب و محیط زیست مشکل دارد.

مسائل حوضه آبریز زاینده رود از دید نمایندگان پنهان نیست

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: امروز خشکی زاینده رود مهمترین دلیل بر نیاز اصفهان به آب است؛ امروز اگر کسی به بستر خشکیده زاینده رود نگاهی بیاندازد دیگر هیچ نیازی به آوردن دلیل نیست که اصفهان هم تشنه است.

نقدعلی می‌افزاید: با توجه به اینکه موضوع آب ملی است همه ذی‌نفعان حوضه آبریز زاینده رود باید مدنظر قرار گیرند و درباره طرح‌های انتقال آب باید با شفافیت و کارشناسی تصمیم‌گیری کرد.

وی می‌گوید: حقابه‌ها و سایر حقوق ذی‌نعفان حوضه باید از مبدا این طرح‌های انتقال آب رعایت شود کمااینکه برداشت‌هایی که در مقصد این طرح‌ها اتفاق افتاده و تعهد دولت جبران آن برداشت‌ها بوده است، باید جبران شود. از سوی دیگر ضرورت‌های مختلف سیاسی و حاکمیتی که موجب تصمیم در کلان کشور می‌شود همه را باید در نظر گرفت و از این رو در حد امکانات و آب موجود باید حقوق همه طرفین رعایت شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که زوایا و مسائل حوضه آبریز زاینده رود از نگاه نمایندگان مجلس پنهان نیست و همه نمایندگان درباره موارد مطرح شده حوضه‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری، اصفهان اظهار نظر کرده و از حق و حقوق مردم دفاع می‌کنند.

نقدعلی با بیان اینکه امروز در همه حوضه‌های آبریز کشور با کمبود آب رو به رو هستیم، خاطرنشان می‌کند: کمبود آب واقعیتی است که نباید از نگاه‌ها مخفی کرد و نمایندگان مجلس نیز با صلابت، متانت و منطق از حق مردم دفاع خواهند کرد.

کد خبر 453386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    28 24
    تنها و تنها حسادت است! مشکل فقط اب هم نیسن نمایندگان استان های دیگر تحمل پیشرفت اصفهان را ندارند چنان که در بحث ساخت سالن اجلاس سران در اصفهان هم تا سر حد مرگ مخالفت کردند
  • saeid US ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    24 19
    اصفهان ستیزی به دلیل حسادت زیاد است...