توانایی راه رفتن مبتلایان به ام اس در دنیای واقعی چگونه است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بین توانایی راه رفتن افراد مبتلا به اسکلروز چندگانه و عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی شکاف قابل توجهی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولاً عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند اسکلروز چندگانه به صورت بالینی ارزیابی می‌شود تا تفاوت بین عملکرد آن‌ها در کلینیک و در محیط واقعی مشخص شود. اعتبار اکولوژیکی که به تفاوت بین نتایج آزمایشی و عملکرد در دنیای واقعی گفته می‌شود، به ندرت ارزیابی شده است، چون دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد رفتار افراد مانند راه رفتن در محیط واقعی دشوار است.

گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع، اطلاعات بیش از ۱۰۰ مرد و زن مبتلا به اسکلروز چندگانه را ارزیابی کردند. این افراد در آزمون راه رفتن ۶ دقیقه‌ای (۶MWT) و آزمون استاندارد بالینی شرکت کردند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به خوبی در کلینیک راه می‌روند، نمی‌توانند در دنیای واقعی به خوبی راه بروند. محققان متوجه شدند که تغییرپذیری زیادی بین توانایی و عملکرد افرادی که به مدت هفت روز متوالی از دستگاه شتاب‌سنج استفاده کردند، وجود دارد. البته این موضوع در میان افرادی که به شدت ناتوان هستند صدق نمی‌کند.

به گفته محققان از آنجایی که آزمایشات بالینی فقط چند ثانیه یا چند دقیقه رفتار فرد را ارزیابی می‌کند، ممکن است اطلاعات دقیقی را ارائه ندهند. به عنوان مثال برخی افراد مبتلا به اسکلروز چندگانه ممکن است گاهی اوقات عملکرد بهتری داشته باشند. تفاوت بین آنچه که این افراد "می‌توانند انجام دهند" و آنچه که "انجام می‌دهند" تحت تاثیر روحیه، انگیزه، خستگی و محیط قرار می‌گیرد.

آزمایشات بالینی مانند ۶MWT فقط دو معیار سرعت و مسافت طی شده را در یک دوره زمانی اندازه‌گیری می‌کند و عوامل دیگر که مربوط به عملکرد در دنیای واقعی هستند مانند کل زمان فعالیت، گام‌های برداشته شده در روز و زمان سپری شده طی هر فعالیت را بررسی نمی‌کند. نتایج مطالعاتی از این قبیل به محققان کمک می‌کند با در نظر گرفتن شدت و پیشرفت بیماری، روش‌های درمانی این بیماری را توسعه دهند.

نتایج این مطالعه در مجله بین المللی MS Care منتشر شده است.

کد خبر 453373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.