بیماران مبتلا به کرونا غذای زودهضم مصرف کنند

درمان آلرژی‌های فصلی با چای سبز، میوه خشک مفیدترین ماده غذایی برای مادران باردار، لزوم مصرف غذای زود هضم برای بیماران مبتلا به کرونا، لیمو ترش منبع سرشار از ویتامین c و نقش رعایت رژیم غذایی در کنترل رفلاکس معده در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میوه‌های خشک به خاطر ویتامین‌هایی که دارند یک ماده غذایی بسیاری مغذی برای زنان باردار و کودکان است. مطالعات تحقیقاتی میوه‌های خشک را اینگونه تعریف می‌کنند: میوه خشک، میوه‌ای است که بیشتر آب آن از طریق روش‌های مختلف خشک شده است، این عمل باعث کوچک شدن میوه می‌شود.

میوه‌های خشک دارای مقدار زیادی انرژی هستند و می‌توانند برای دوره‌های طولانی‌تری نسبت به میوه‌های تازه نگهداری شوند؛ به همین خاطر تهیه آن به عنوان یک میان وعده، آسان است. افزون بر این، میوه خشک در مقایسه با میوه‌های تازه، فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

میوه خشک به خاطر آنکه حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی ضروری مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم هاست و از بدن در برابر بسیاری از مشکلات محافظت می‌کند، یکی از غذاهای اصلی و ضروری برای حفظ سلامت بدن است.

فیبر یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز برای خانم‌های باردار است که از طریق میوه‌های خشک تأمین می‌شود، زیرا تغییرات هورمونی در بارداری منجر به یبوست شده و با مصرف مکمل‌های آهن این مشکل تشدید می‌شود؛ بنابراین یک رژیم غذایی غنی از فیبر به تحریک روده و حل این مشکل کمک می‌کند.

کشمش، انجیر خشک و زردآلو از رایج‌ترین خشکباری است که در دوران بارداری یک میان وعده سالم محسوب می‌شود. آلو خشک و خرما در مرحله بعدی قرار دارند؛ آلو خشک نسبت به آلوی تازه دارای مقدار بیشتری مواد مغذی به استثنای برخی ویتامین‌هاست؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی آهن، فیبر، پتاسیم و ویتامین K بوده و علاوه بر این حاوی آنتی اکسیدان است. همچنین مانند سایر میوه‌های خشک حاوی مقادیر زیادی قند و کالری است و به رفع یبوست کمک می‌کند.

در نتیجه گیری این مطالعه پیشنهاد شده است که زنان باردار می‌توانند میوه‌های خشک را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بخورند، اما توجه به این نکته مهم است که این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی قند هستند و مانند میوه‌های تازه حاوی آب نیستند که این موضوع ممکن است باعث تسهیل در روند هضم غذا نشود؛ بنابراین زنان باید در دوره بارداری، میوه‌های خشک را به میزان متوسط مصرف کنند و از خوردن میوه‌های روکش شده با قند خودداری کنند. همچنین مصرف بیش از یک وعده از آن‌ها در یک روز توصیه نمی‌شود.

نقش رعایت رژیم غذایی در کنترل رفلاکس معده

عضو انجمن گوارش و کبد ایران در خصوص اینکه رعایت رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل رفلاکس معده دارد، اظهار کرد: برای مهار رفلاکس معده توصیه می‌شود وعده‌های غذایی کوچک و مکرر مصرف شده و از مصرف وعده غذایی دو تا سه ساعت قبل از خواب خودداری کنید. در صورت چاقی، استفاده از رژیم کاهش وزن توصیه می‌شود.

محمد صادق غفوری با بیان اینکه از مصرف غذاهای حاوی ادویه، غذاهای پر چرب، نعناع و عرق نعنا، سیر و پیاز و میوه و سبزیجات اسیدی مانند پرتقال و کلم که می‌تواند منجر به تحریک تولید اسید و افزایش رفلاکس معده شود، خودداری کنید، ادامه داد: همچنین مصرف نوشیدنی‌های کربناته و حاوی کافئین مثل نوشابه‌ها و قهوه را تا حد امکان کاهش دهید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که از مصرف وعده‌های غذایی حجیم قبل از فعالیت‌های سنگین، ورزش یا در هنگام استرس خودداری کنید.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در هنگام خواب سر بالاتر از بدن قرار گیرد. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. استفاده از یک رژیم غذایی اصولی و منطقی به درمان رفلاکس معده کمک می‌کند.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران، گفت: بنابراین یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌تواند رفلاکس و سوزش معده را کاهش دهد، پرهیز از مصرف وعده‌های غذایی حجیم است. به این صورت که مصرف ۵ تا ۶ وعده غذایی در روز به جای دو تا سه وعده کوچک می‌تواند کمک کننده باشد.

لزوم مصرف غذای زودهضم برای بیماران مبتلا به کرونا

سبک غذا خوردن در دوران کرونا باید به‌خوبی رعایت شود چون تغذیه سالم در افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار مؤثر است. متخصصان توصیه می‌کنند بیماران کرونایی در دوران بیماری از مصرف بعضی مواد غذایی خودداری کنند و بعضی مواد غذایی را بیشتر در برنامه غذایی خودشان قرار دهند. مواد غذایی کم‌فیبر مانند نان‌های سفید و بدون سبوس یا نان لواش، تافتون و نان‌های فانتزی بهتر است مصرف شود و استفاده از نان‌های سبوس‌دار به بعد از بیماری موکول شود چون مواد فیبردار حتی از چربی‌ها هم دیرتر از سیستم گوارشی عبور می‌کند.

آب و مایعات مانند آب میوه‌ها و سبزیجات طبیعی در دوران کرونا بیشتر استفاده شود و بهتر است مایعات در فاصله وعده‌های غذایی به میزان کافی مصرف شود. در مصرف دو یا چند بار انواع سوپ و آش در هفته توصیه می‌شود که در تهیه سوپ می‌توان از سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، تره، اسفناج، گشنیز و انواع جوانه‌ها به انضمام تکه‌های سینه مرغ و عصاره قلم گاو یا گوسفند استفاده کرد.

استفاده از برنج کته، جوجه آب‌پز و بخارپز، آب مرغ و سوپ مرغ بدون چربی مناسب خواهد بود. برای افزایش اشتها استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها با تاکید بر مصرف موز رسیده، خرما (سه عدد در روز)، سیب پخته یا خام، کمپوت سیب بدون شکر، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش و کدو حلوایی توصیه می‌شود. مغزهایی مثل پسته، گردو، تخمه آفتابگردان یا کدو و خشکبارهایی شامل توت خشک، نخود و کشمش به عنوان میان‌وعده استفاده شود. مصرف گوشت قرمز محدود شو د و به جای آن انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت‌های سفید مانند مرغ، ماهی و بوقلمون در برنامه غذایی قرار گیرد. مصرف انواع ماهی به خصوص ماهی‌های کوچک به میزان دو بار در هفته توصیه می‌شود. تاکید می‌شود ماهی به صورت بخارپز یا کبابی در کنار لیموترش مصرف شود.

بهتر است از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و زیتون در پخت غذا و به همراه سالاد استفاده شود و افزودن چاشنی‌هایی نظیر آب‌لیمو، آب نارنج و آب غوره به غذا هم مناسب خواهد بود در حالی که بیمار باید از مصرف فلفل و دیگر ادویه‌جات به غیر از زردچوبه خودداری کند. جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات با طعم مناسب مثل نعناع و لیمو در پیشگیری و بهبود حالت تهوع در دوران کرونا مؤثر است. لازم است مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، قند ساده، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و دیگر شیرینی‌جات برای بیماران مبتلا به کرونا محدود شود. از مصرف فست فودها، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده باید اجتناب شود. مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا مانند بادام زمینی، خربزه و انگور باید به حداقل برسد. چون مصرف زیاد مواد آلرژی‌زا باعث شدت مشکلات تنفسی می‌شود.

درمان آلرژی‌های فصلی با چای سبز

پزشک متخصص تغذیه، اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا سه نوع اصلی چای سیاه، چای سبز و چای سفید وجود دارد که هر کدام از آن‌ها خواص مخصوص به خود را دارد؛ تفاوت اصلی این چای‌ها در میزان فرآوری انجام شده روی آن‌هاست.

فرزانه خدایاری، افزود: برگ‌های چای سفید به سرعت خشک می‌شوند امابرگ‌های چای سبز، برای خشک شدن در معرض گرما و بخار قرار می‌گیرند. برگ‌های چای سیاه خرد شده هم با در معرض هوا قرار گرفتن، اکسیده شده و در نهایت به چای مرسوم ایرانی‌ها تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس نتیجه تحقیقات پژوهشگران، چای سفید نسبت به چای سبز و همچنین چای سبز آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سیاه دارد. برای چای سبز خواص متعددی از طرف متخصصان و پزشکان حوزه علم تغذیه بیان شده است. یکی از مهمترین خواص آن سرعت بخشیدن به روند بهبود انواع آلرژی‌های فصلی در افراد مختلف است.

این پزشک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف چای سبز باعث افزایش میزان هوش و حافظه افراد شده و در حفظ و افزایش سلامت دهان و دندان و همچنین لثه‌ها، مؤثر خواهد بو، گفت: چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و باعث افزایش طراوت و شادابی و جوانی پوست می‌شود و در افزایش و بهبود میزان آبرسانی مطلوب به پوست اثراتی شگفت‌انگیز دارد. مصرف این نوع از چای علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، منجر به افزایش طول عمر می‌شود.

وی افزود: کلسترول بد خون در مصرف کنندگان چای سبز به خوبی کنترل شده و کاهش پیدا می‌کند و با افزایش سوخت و ساز خوب در بدن افراد، باعث چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن آن‌ها می‌شود. افرادی که به دنبال لاغری هستند، با مصرف روزانه سه لیوان چای سبز، می‌توانند در این راه اثرات چربی سوزی و لاغر کننده این چای شگفت انگیز را بدون چروک و افتاده شدن پوست خود مشاهده کنند.

خدایاری با بیان اینکه مصرف مستمر چای سبز از ابتلاء افراد به دیابت نوع دو جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: مصرف روزانه چای سبز آرام‌بخش بوده و میزان استرس را کاهش می‌دهد همچنین افزایش سطح تمرکز را بالا برده و مانع از بروز افسردگی می‌شود. بهترین ساعت مصرف چای سبز و تأثیرگذاری این دم نوش، دو ساعت پس از صرف وعده‌های غذایی است؛ نباید فراموش کرد که مصرف آن در نزدیکی زمان صرف غذا باعث کاهش جذب آهن غذا خواهد شد.

این پزشک متخصص تغذیه گفت: در نظر داشته باشید که مصرف این دمنوش از بروز آلزایمر و کند شدن فعالیت مغز جلوگیری کرده و ضمن آن در افزایش قدرت حافظه و بهبود عملکرد مغز تأثیر قابل تأملی دارد.

لیمو ترش منبع سرشار از ویتامین c

یک متخصص تغذیه، با اشاره به فواید مصرف لیموترش جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: لیموترش یکی از مرکبات سرشار از ویتامین C است و از این جهت برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دریافت ویتامین C گزینه خوبی است.

احمد ساعی، افزود: یکی از مزایای لیموترش علاوه بر ویتامین C ترشی ناشی از PH پایین آن است که این خاصیت اسیدی سبب می‌شود علاوه بر دریافت ویتامین C سبب دریافت فلزاتی مانند روی و زینک شود که در دسته ویتامین‌های محلول در آب و عناصر معدنی هستند می‌شود که بسیار برای بدن مفید و ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل ترشی لیموترش مصرف آن کمتر است، تصریح کرد: بیشتر افراد ویتامین C را از میوه‌هایی مانند نارنگی، پرتقال و کیوی دریافت می‌کنند و لیموترش به دلیل ترشی آن کمتر مصرف می‌شود اما پیشنهاد ما این است که از لیموترش به عنوان اسانس و طعم دهنده در خورش‌ها و غذاهایی که کم حرارت هستند، استفاده شود.

وی ادامه داد: برای مثال یک پیشنهاد بسیار خوب برای مصرف لیموترش این است که چند قطره از آن را در پارچ آب ریخته و آن را مصرف کرد تا هم از ترشی آن کاسته شود و هم حرارت ندیده باشد.

این متخصص تغذیه درباره مصرف لیموترش و عسل، خاطرنشان کرد: هرچند که ما دستوراتی برای مصرف لیموترش به همراه عسل جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری نداریم اما استفاده این ترکیب را منع نمی‌کنیم و فقط توجه به این نکته ضروری است که افراد دیابتی و چاق برای استفاده از این ترکیب باید محتاطانه تر عمل کنند. لیموترش به رغم باور غلطی که در میان افراد جامعه وجود دارد از میزان قند بالایی برخوردار نیست و مانند سایر میوه‌ها اعم از پرتقال، نارنگی قندی طبیعی دارد.

کد خبر 453322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.