فردوسی پور: به مهاجرت فکر نمیکنم/ شاید به اینستاگرام اضافه شوم

تهیه کننده و مجری سابق برنامه نود گقت: برنامه فوتبال ۱۲۰ تعطیل نشده و به زودی شروع میشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته دوشنبه ۱۲ آبان عادل فردوسی پور با حضور در کتاب‌فروشی نشر چشمه از کتاب جدیدی که به همراه بهزاد توکلی و علی شهروز ترجمه کرده، رونمایی کرد. این رونمایی به صورت لایو اینستاگرامی و با حضور سروش صحت تهیه کننده اصفهانی تلویزیون انجام شد.

در این نشست که به صورت اختصاصی و به دور از حضور فیزیکی طرفداران پرشمار عادل آن هم به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار شد، فردوسی پور به برخی سوالات مردم پاسخ داد که بخش مهم حرف‌های او را در ادامه می‌خوانید:

چرا کتاب پی‌گیر اخبار نباشید را ترجمه کردید؟

من خودم به صورت لحظه‌ای پیگیر اخبار هستم و خوره‌ی خبر هستم، اما کتابی را ترجمه کرده‌ام که می‌گوید پی‌گیر اخبار نباشید. من صبح‌ها چهارتا روزنامه می‌خوانم. الان بخاطر شرایط کرونا به صورت PDF این کار را می‌کنم. هر کسی این کتاب را بخواند، برخی از عادات غلط را کنار می‌گذارد و این کتاب برای آن‌هایی که مدام سرشان داخل گوشی‌هایشان است خیلی خوب است. در کل فکر می‌کنم این کتاب حرف‌هایی برای گفتن دارد.

آیا حق انتشار این کتاب را خریده‌ای؟

بله. طبق مکاتباتی که با آقای دوبلی (نویسنده کتاب) داشتیم، و با وجود اختلاف نظرها بر سر قیمت، موفق شدیم این کار را انجام دهیم. هرچند در ایران اصلاً قانون کپی رایت نداریم. در مورد پیراهن‌های ورزشی در خارج هم به همین شکل است.‌

از بین کتاب‌هایی که ترجمه کردی کدام را بیشتر دوست داری؟

کتاب فوتبال علیه دشمن به نظرم مقفول ماند. این کتاب فوق العاده است و اصلاً فوتبالی نیست. یک کتاب اجتماعی-سیاسی است. آقای سایمون بارز درباره این کتاب می‌گوید: اگر فوتبال را دوست دارید این کتاب را حتماً بخوانید و اگر هم فوتبال را دوست ندارید باز هم این کتاب را بخوانید. ولی من خودم بین کتاب‌های دوبلی، هنر شفاف اندیشیدن را با کمی اختلاف بیشتر دوست دارم.

آیا در آینده خودت کتاب می‌نویسی؟

من اگر تک تک برنامه‌هایم یا اتفاقاتی که موقع گزارش‌ها یا سایر اتفاقات رخ می‌داد را یک جمله توی دفترم نوشته بودم، الان مطمئن باشید ۱۰۰ کتاب نوشته بودم. بله حتماً دنبال این کار هستم و در آینده قطعاً این کار را انجام خواهم داد.

از بین کارهایی که انجام می‌دهی کدام را بیشتر دوست داری؟ و نظرت در خصوص کار کردن در ایران یا خارج؟

همه را دوست دارم. ولی گزارشگری، اجرا و تهیه کنندگی را یکم بیشتر از بقیه دوست دارم. برای کسانی که تصمیم گرفتند به هر دلیلی بروند خارج از کشور فعالیت کنند احترام قائل هستم و تصمیمشان برای من محترم است. ولی من خودم همیشه عِرق وحشتناکی به کشورم داشتم و دارم. و تلاشم همیشه این بوده که تا جایی که امکان دارد در وطنم کار کنم.

چه کتابی را خیلی دوست داری بخوانی؟

فرقی برایم ندارد. نه اینکه کتاب ورزشی نخوانم ولی خیلی علاقه‌ای ندارم هرچند که چند وقت پیش کتاب زلاتان را خواندم و خوب هم بود. مثلاً شما لندن بروید کتاب فروشی دارند سه برابر داخل ایران. اتوبیوگرافی هر بازیکنی که بخواهید وجود دارد. آدم حسودی‌اش می‌شود. همیشه حسرت می‌خورم و می‌گویم چرا نباید اتوبیوگرافی درست و حسابی از بزرگان فوتبال ما وجود داشته باشد. من کتاب فاخری در این زمینه ندیدم.

چپ پا هستی یا راست پا؟ دوست داشتی فوتبالیست شوی؟

من دوپا هستم ولی بیشتر راست پا. من مهاجم بازی می‌کنم و یک گل خوشگل هم زدم که داخل اینستاگرام معروف ۴۳۳ گذاشته شد که خیلی جالب بود. نه دوست نداشتم فوتبالیست شوم، من بیشتر دنبال درس بودم، من خیلی بچه درسخوان بودم و آنقدر استعداد نداشتم که فوتبالیست شوم. الان هفته‌ای چهار جلسه تمرین می‌کنم و ۸ کیلومتر می‌دوم.

چرا اینستاگرام نداری؟ و اینکه همچنان می‌خواهی راجع به اتفاقات نود سکوت کنی؟

من صفحه اینستاگرام ندارم. نمی‌دانم. راجع به این موضوع فکر می‌کنم شاید هم روزی به اینستاگرام پیوستم. در مورد اتفاقات نود باید بگویم بدم نمی‌آید همچنان سکوت کنم. به قول یکی از دوستانم حرف نزده را همیشه می‌شود زد. به قول خانم بی کل سکوت سرشار از ناگفته هاست. بگذار فعلاً ادامه داشته باشد.

فوتبال ۱۲۰ چه شد؟ آن هم تعطیل شد؟

برنامه ۱۲۰ تعطیل نشده بود که بخواهد دوباره شروع شود؛ من تصمیم درباره ادامه ۱۲۰ نباید شخصی باشد چون با ۵۰-۶۰ نفر نیرو در حال کار کردن هستم و اگر شرایط مهیا باشد از هفته‌های آینده برنامه از سر گرفته می‌شود.

کد خبر 453307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.