گازگرفتگی جان ۴ نفر را در اصفهان گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مرگ چهار نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در پاییز امسال، درباره علت بروز حوادث گازگرفتگی توضیحاتی داد.

منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هشت مورد حادثه گازگرفتگی از ابتدای پاییز سال جاری تاکنون در اصفهان رخ داده است که ۱۶ نفر مصدوم شدند و از این تعداد چهار نفر جان باختند.

وی با اشاره به اینکه با شروع فصل سرما استفاده از لوازم گرمایشی و گازسوز افزایش یافته است، افزود: حوادث ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن را به علت احتراق نامناسب در دو ماه گذشته شاهد بودیم و در بسیاری موارد نقص فنی در سیستم آبگرمکنها و وسایل گرمایشی یا بخاری بدون دودکش افراد را مسموم و به خفگی دچار می‌کند.

شیشه فروش با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از گازگرفتگی، خاطرنشان کرد: اشکال در دودکش وسایل گازسوزی مانند آبگرمکن و بخاری، نداشتن کلاهک H و ارتفاع عمودی استاندارد سبب انتشار و تجمع گازهای سمی از جمله مونوکسید کربن در محیط‌های بسته و بروز حوادث ناگوار شود از این رو باز بودن مسیر هوای آزاد تأثیر زیادی بر کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه آبگرمکن‌ها به دلیل مصارف زیاد یکی از پرحادثه‌ترین وسایل خانگی هستند، گفت: آبگرمکن نباید در فضای کمتر از ۶۰ مترمربع نصب شود، استاندارد نبودن محل نصب آبگرمکن‌های دیواری در کنار پنجره، آشپزخانه‌های کوچک، حمام و زیر زمین حادثه ساز است.

وی با اشاره به اینکه هر وسیله گاز سوز باید یک دودکش مجزا داشته باشد. ادامه داد: برای اطمینان از باز بودن مسیرهای هوا پیش از استفاده از بخاری یا آبگرمکن می‌توان با قراردادن شعله در ورودی دودکش از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد و چنانچه شعله طرف داخل دهانه کشیده شد مسیر دودکش بی نقص است و یا می‌توان چراغ روشن را در یک طرف دودکش قرار داده و نور آن را در طرف دیگر مشاهده کرد.

شیشه فروش با بیان اینکه شیرهای اصلی گاز از موارد بسیار مهم در شرایط اضطراری به شمار می‌روند و هنگام مسافرت باید آنها را بست، گفت: هنگام باز کردن شیر اصلی گاز از بسته بودن همه شیرهای گاز باید اطمینان حاصل کرد، شلنگ‌های گاز باید از نوع تقویت شده و مخصوص گاز باشد و نباید طول آن بیش از ۱۲۰ سانتی متر و در معرض حرارت باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از بست شلنگ استاندارد برای وسایل گازسوز ضروری است و استفاده از سیم فلزی سبب بریدگی شلنگ شده و به آتش سوزی و بروز حادثه منجر می‌شود، اضافه کرد: بیشتر حوادث آتش سوزی در واحدهای مسکونی مربوط به شلنگ گاز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز حادثه باید پس از بستن بست فلزی با استفاده از کف صابون از نبود نشتی گاز اطمینان حاصل کرد؛ همچنین اجاق گاز و بخاری نباید نزدیک پنجره و وسایل قابل اشتعال باشد.

شیشه فروش ادامه داد: افراد در صورت استشمام بوی گاز در ساختمان ابتدا برای خروج این ماده خطرناک پنجره‌ها را باز کنند؛ هرگز در چنین شرایطی چراغ را روشن نکنند زیرا به انفجار و آتش سوزی منجر می‌شود. شهروندان در صورت استشمام بوی گاز فوری با شماره ۱۹۴ شرکت گاز، ۱۱۵ فوریت‌های پزشکی و ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: افراد چنانچه با مصدوم مونوکسید کربن مواجه شدند باید فرد حادثه دیده را به هوای آزاد منتقل کنند و اگر فرد حادثه دیده دچار قطع تنفس شده پس از عملیات احیا او را به اورژانس منتقل کنند.

کد خبر 453306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.